Page 18 - SNT_17
P. 18

Paris - Krusaa 1937

















































        Det första landsvägsloppet på       retur. Den avslutande delsträckan   hamn och ägnade nedresan åt
        sträckan gick av stapeln 1921 och   Paris - Krusaa körde han på 19     orientering och planläggning av
        sträckan var då Paris - Glostrup,   timmar och 19 minuter.             rekordförsöker som skulle ske på
        utanför Köpemhamn. Tjugo ekipa-                                        hemvägen. Väl framme i Paris
        ge deltog, hälften bilar och hälften   Sommaren 1937 hade tre erfarna   besökte man den pågående Världs-
        motorcyklar. Snabbaste motorcykel   tävlingsförare, i all tysthet, för-  utställningen och såg på stan
        var en Indian körd av Helle Bro på   berett en attack på det då åtta år   under ett par dagar.
        tiden 43 timmar och 59 minuter.     gamla rekordet. Lagledaren Kaj
        Som nummer två kom Henry Erlind     Otting hade vid denna tid sin akti-  Rekordförsöket startade klockan
        på ett Nimbus kakelugnsrör, en      va tävlingskarriär bakom sig. Han   03.00 en måndagmorgon från
        timme och 18 minuter efter. Täv-    var nu ordförande i Sjællands      Place de la Concorde i centrala
        lingen återkom 1922, då med         Motorunion och motorredaktör på    Paris och klockan 18.48 nådde man
        Albert Petersen som vinnare i       Berlinske Tidende. Christian       gränsen till Danmark vid Krusaa.
        motorcykelklassen på en Nimbus      Jørgensen drev en stor motorfirma   Den nya rekordtiden blev alltså 15
        och tiden 30 timmar och 43 minu-    i Århus, och var bland annat auk-  timmar och 48 minuter. En be-
        ter.                                toriserad återförsäljare för Nimbus.   skrivning av resan, i Joseph Kochs
                                            Men Jørgensen var en erfaren föra-  namn, men berättad för en annan
        Sista gången tävlingen kördes var   re med stora framgångar, bland     anställd på F&N, Gunnar Enselman
        1929. Landsvägstävlingar var då     annat i trial, han slutade tävla år   och säkerligen ytterligare kryddad
        förbjudna i Danmark, så start och   1946. Den tredje deltagaren,       av Fisker & Nielsens reklamchef,
        mål var Krusaa vid Danmarks         Joseph Koch var mitt uppe i en     Gunnar Hansen, kan man läsa i
        gräns mot Tyskland. Man körde       lång och framgångsrik tävlings-    ”Jorden Rundt paa tre Hjul” en
        alltså Krusaa - Paris - Krusaa.     karriär. Han hade börjat 1930 och   samling reseberättelser från 1945.
                                            skulle hålla på ända till 1951. Hela   Boken publicerades till Nimbusmo-
        Motorcykelklassen vanns av Holger   tiden trogen Nimbus.               torcykelns 25-årsdag. Då räknade
        Sønderup på en AJS, som totalt                                         man uppenbarligen födelsen till år
        använde 39 timmar och 19 minuter    Utan att göra något särskilt väsen   1920. Redaktör för boken var just
        på hela sträckan, Paris tur och     av sig hade de tre lämnat Köpen-   Gunnar Hansen.

                                                            18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23