Page 18 - SNT_17
P. 18
Paris - Krusaa 1937
Det första landsvägsloppet på retur. Den avslutande delsträckan hamn och ägnade nedresan åt
sträckan gick av stapeln 1921 och Paris - Krusaa körde han på 19 orientering och planläggning av
sträckan var då Paris - Glostrup, timmar och 19 minuter. rekordförsöker som skulle ske på
utanför Köpemhamn. Tjugo ekipa- hemvägen. Väl framme i Paris
ge deltog, hälften bilar och hälften Sommaren 1937 hade tre erfarna besökte man den pågående Världs-
motorcyklar. Snabbaste motorcykel tävlingsförare, i all tysthet, för- utställningen och såg på stan
var en Indian körd av Helle Bro på berett en attack på det då åtta år under ett par dagar.
tiden 43 timmar och 59 minuter. gamla rekordet. Lagledaren Kaj
Som nummer två kom Henry Erlind Otting hade vid denna tid sin akti- Rekordförsöket startade klockan
på ett Nimbus kakelugnsrör, en va tävlingskarriär bakom sig. Han 03.00 en måndagmorgon från
timme och 18 minuter efter. Täv- var nu ordförande i Sjællands Place de la Concorde i centrala
lingen återkom 1922, då med Motorunion och motorredaktör på Paris och klockan 18.48 nådde man
Albert Petersen som vinnare i Berlinske Tidende. Christian gränsen till Danmark vid Krusaa.
motorcykelklassen på en Nimbus Jørgensen drev en stor motorfirma Den nya rekordtiden blev alltså 15
och tiden 30 timmar och 43 minu- i Århus, och var bland annat auk- timmar och 48 minuter. En be-
ter. toriserad återförsäljare för Nimbus. skrivning av resan, i Joseph Kochs
Men Jørgensen var en erfaren föra- namn, men berättad för en annan
Sista gången tävlingen kördes var re med stora framgångar, bland anställd på F&N, Gunnar Enselman
1929. Landsvägstävlingar var då annat i trial, han slutade tävla år och säkerligen ytterligare kryddad
förbjudna i Danmark, så start och 1946. Den tredje deltagaren, av Fisker & Nielsens reklamchef,
mål var Krusaa vid Danmarks Joseph Koch var mitt uppe i en Gunnar Hansen, kan man läsa i
gräns mot Tyskland. Man körde lång och framgångsrik tävlings- ”Jorden Rundt paa tre Hjul” en
alltså Krusaa - Paris - Krusaa. karriär. Han hade börjat 1930 och samling reseberättelser från 1945.
skulle hålla på ända till 1951. Hela Boken publicerades till Nimbusmo-
Motorcykelklassen vanns av Holger tiden trogen Nimbus. torcykelns 25-årsdag. Då räknade
Sønderup på en AJS, som totalt man uppenbarligen födelsen till år
använde 39 timmar och 19 minuter Utan att göra något särskilt väsen 1920. Redaktör för boken var just
på hela sträckan, Paris tur och av sig hade de tre lämnat Köpen- Gunnar Hansen.
18