Page 25 - SNT_15
P. 25
På den här delen av kartan blev det betydligt svårare
och det var här jag samlade de mesta av mina prickar!
För att det skall bli tydligare är kartan förstorad. Som
tidigare skall du glömma de blå strecken, de visar bara
mina irrfärder.
Vi kom från den röda pilen i övre vänstra hörnet och
skulle alltså köra igenom hästskorna 5, 6, 7 och 8 till
punkt 9 där det var lunchuppehåll. Hästskorna skall
alltså köras in ifrån den öppna sidan och man får inte
vända och köra tillbaka (det var bland annat det jag
missade!)
Vägen från pilen till hästsko 5 är enkel, där stämmer
den blå linjen, vi skulle alltså köra ner till Vinstrup och
där svänga mot väster för att köra in i hästsko 5.
Sedan börjar det knepiga: fortsätt ut genom hästsko 5
mot västnordväst (nu är ju den hästskon ”öppnad” så
det är ok att köra över den röda linjen.). Nu får du inte
köra första till höger genom Tystrup, för hästsko 7 har
du ju inte öppnat än. Nej fortsätt mot västnordväst och
ta nästa väg mot norr sväng därefter mot öster och kör
ner till Vinstrup igen, sväng där mot öster och in i
hästsko 6 från rätt håll.
Nimbussar plus ett stort antal be- Nu ser du nog hur du skall fortsätta. Fortsätt söderut
sökare som inte deltog i löpet. ut genom hästsko 6, kör varvet runt upp till Vinstrup igen, fortsätt rakt
fram i korset så svänger du mot söder i Tystrup och kommer in i hästsko
Hur var det då att deltaga i själva 7 från rätt håll.
loppet? Ja spännande, men inte Nu klarar du hästsko 8 lätt på egen hand och kan köra vidare till lunch-
direkt svårt får jag säga, trots att platsen.
misstagen kostade en del poäng.
Om man förstått reglerna och är Naturligtvis fanns här ett par listigt placerade kontroller och två hemliga
normalduktig på att läsa karta så tidskontroller som direkt avslöjade dem som körde fel.
är nog inte den delen något större
problem. Det riktigt svåra är att hjälpmedel man skulle lära sig ut- de hemliga tidskontrollerna är pla-
hålla medelhastigheten. nyttja är klockan. Väglängden kan cerade.
man mäta sig till på kartan, men
För att göra det svårt så skall man det kräver en del räknande att hål- Så det bästa, och roligaste, är na-
köra med överklistrad hastighets- la tiden. Tiden måste du hålla hela turligtvis att försöka köra på känsla
mätare och vägmätare. Men det tiden för du vet ju inte i förväg var och erfarenhet. Efter ett tjugotal
gånger har man nog skaffat sig en
sådan känsla. Genomsnittshastig-
heten, ja. På förmiddagen var den
satt till 28 km/h och under efter-
middagen skulle vi köra 31 km/h.
Vi hade tre trevliga dagar med
Museumsløbet och vi gör gärna om
det, då gärna i sällskap med flera
svenskar.
Om man nu tar tävlingsdelen av
träffen så allvarligt att man vill för-
bereda sig, hur gör man då?
Först några praktiska tips. Man bör
nog skaffa någon slags karthållare,
så att man kan läsa kartan lätt och
så att den är någotsånär skyddad
för väder och vind. Att som jag
hålla den mer eller mindre hopvikt
och ihopknycklad i handen är inte
någon bra lösning. Vidare är några
färgpennor bra att ha med för att
rita in vägen du skall köra från
Lunchpaus vid Tystrup Sø. hästsko till hästsko. Några olika
25