Page 31 - SNT Sidovagnar
P. 31
experimentmodell eller den ram byggdes in ett exemp-
som ritades den 27 mars 1923? lar till den första prototypmotor- 0
Bilden bör vara tagen innan cykeln, den som idag kallas pro-
augusti 1923 då Rasmussen ska- totyp 0
dade benet så allvarligt vid en
olycka under Sixdays i Sverige, att byggdes, troligen i ett
han fick sluta tävla. Det ser lite exemplar, till den prototyp som 1
kylslaget ut så vi kan väl gissa att P.A. Fisker körde landsvägstäv-
fotot är taget senast vårvintern lingar med åren 1919-1920.
1923 och i samband med en täv- byggdes i ett par ex-
ling.
emplar till försäljning från slutet 2
De av 1919. Konstruktionsprincipen
första sidovagnarna Fisker & var densamma som för 0 och 1.
Nielsen byggde måste betecknas byggdes efter en
som prototyper, liksom de första annan princip: fast rektangulär
motorcyklarna. Man utgick från en ram, ofjädrat hjul men korgen 1921
grundkonstruktion där sido- upphängd i bladfjädrar. Modellen
vagnskorgen var en fast del av byggdes fram till 1924.
sidovagnsramen och delvis bäran-
de. Vagnen avfjädrades av en var en utveckling
svingarm som bar sidovagnshjulet av föregående modell med effek-
och tanken var att sidovagnen tivare och lättare ram och annor-
skulle ha samma fjädringsgeo- lunda korg. Denna levererades 1924
metri som motorcykelns två hjul. under resten av produktionstiden.
16
31