Page 31 - SNT Sidovagnar
P. 31

experimentmodell eller den ram                  byggdes in ett exemp-
        som ritades  den 27 mars 1923?       lar till den första prototypmotor-                           0
        Bilden bör vara tagen innan          cykeln, den som idag kallas pro-
        augusti 1923 då Rasmussen ska-       totyp 0
        dade benet så allvarligt vid en
        olycka under Sixdays i Sverige, att             byggdes, troligen i ett
        han fick sluta tävla. Det ser lite   exemplar, till den prototyp som                              1
        kylslaget ut så vi kan väl gissa att  P.A. Fisker körde landsvägstäv-
        fotot är taget senast vårvintern     lingar med åren 1919-1920.
        1923 och i samband med en täv-                  byggdes i ett par ex-
        ling.
                                             emplar  till försäljning från slutet                         2
                                       De    av 1919. Konstruktionsprincipen
        första sidovagnarna Fisker &         var densamma som för 0 och 1.
        Nielsen byggde måste betecknas                     byggdes efter en
        som prototyper, liksom de första     annan princip: fast rektangulär
        motorcyklarna. Man utgick från en    ram, ofjädrat hjul men korgen                                1921
        grundkonstruktion där sido-          upphängd i bladfjädrar. Modellen
        vagnskorgen var en fast del av       byggdes fram till 1924.
        sidovagnsramen och delvis bäran-
        de. Vagnen avfjädrades av en                        var en utveckling
        svingarm som bar sidovagnshjulet     av föregående modell med effek-
        och tanken var att sidovagnen        tivare och lättare ram och annor-
        skulle ha samma fjädringsgeo-        lunda korg. Denna levererades                                 1924
        metri som motorcykelns två hjul.     under resten av produktionstiden.




                                                           16
                                                           31
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36