Page 29 - SNT Sidovagnar
P. 29
Bilden nedan visar några sports-
män som troligen deltar i något
klubbevenemang. Sidovagns-
ramen kan möjligen vara en om-
byggd modell 1924, observera att
den eleganta korgen är hängd på
en spiralfjäder fram. Korgen är
klädd med polerat aluminium(?)
och har trädäck.
Här står två glada gossar på Råd-
husplatsen i Köpenhamn den 3
juni 1949. De skall just starta sin
resa ut i världen, med Afrika som
mål, på ett 25 år gammalt Kakel-
ugnsrör. Sidovagnskorgen är
STOR, som synes. Bagaget vägde
över 500 kg enligt artikeln om
färden i Nimbus-Nyt från våren
1950. Den ungefär 12 mil långa
vägen tvärs över Själland tog fem
timmar att avverka eftersom man
fick stanna och låta motorn sval-
na med jämna mellanrum. De
kom faktiskt en bit ner i Italien
men på vägen tillbaka gav motor-
cykeln upp i Frankrike! En pres-
tation av både besättning och
Kakelugnsrör! Motorcykeln är en
Nimbus B och sidovagnsramen av
modell 1924, korgen är oidentifie-
rad.
Bilden av tre tävlingsmaskiner är
från Köpenhamn 1926 eller 1927.
Den är tagen på Israels Plads där
man ofta hade start och målgång
vid landsvägstävlingarna. Harry
Ingemann-Petersen var den mest
framgångsrike Nimbusföraren
dessa år. Sidovagnsmaskinen till
vänster har en sidovagnsram
modell 1924 men med en sport-
korg av annat fabrikat, kanske
från England.
14
29