Page 5 - SNT_6
P. 5

Poul Jørss Typ A är i ett mycket välbe-
                varat skick. Lacken är från 1922 och
                den har bara rullat 1 600 mil sedan
                den tillverkades!











                Skapelsen räddades genom byte mot
                lite H-D delar och med hjälp av en duk-
                tig smed  kunde det åter bli en motor-
                cykelram av väderkvarnen! Sedan 1980
                ingår delarna i ett välrenoverat Kakel-
                ugnsrör i Tyskland.                           också direkt se till så att all handel med ut-
                                                              ländsk valuta skedde genom centralen. Poli-
                Ovanstående var en skildring ur ren motor-    tiken bidrog givetvis till att höja priserna på
                cykelsynpunkt men händelseförloppet har       importvaror och det administrativa systemet
                naturligtvis en förklaring i Danmarks historia   blev mycket tungrott för företagen. Om man
                och ekonomiska och politiska förhållanden     ville producera så kunde man inte, eftersom
                under 1900-talet.                             man inte fick importera tillräckligt med metall
                                                              exempelvis, det blev ryckigt och svårplanerat.
                Danmark var som de flesta andra länder under   Ändå klarade sig Fisker & Nielsen sig ganska
                1800-talet, ett jordbruksland. Genom sitt läge   bra, som stor exportindustri sedan 1910 fick
                och uppbyggnad av ett stort antal öar var han-  man god tillgång till aluminium.
                deln också mycket viktig. Under 1800-talets
                sista decennier och fram till första världskriget   Så kom kriget med bensinbrist, ransoneringar
                omdanades jordbruket mycket. Danmark, lik-    och andra svårigheter. Det blev den 9 april
                som Sverige och många andra länder förlorade   1940, fem mörka år då ekonomin gick på tom-
                mycket av sin export av spannmål när ameri-   gång medan vissa producerade för ockupa-
                kanskt och ryskt spannmål samt i viss mån     tionsmakten. Freden 1945 medförde upprens-
                även australiensiskt, blev billigt och totalt   ningar men bara ett mycket långsamt återgå-
                dominerade den internationella marknaden. I   ende till normala ekonomiska förhållanden.
                Sverige inrättade vi skyddstullar och upprätt-  Ransoneringar och varubrist rådde i flera år.
                höll så den inhemska produktionen, medan      Kritiska granskningar efter kriget har visat att
                man i Danmark istället startade en omställning   Fisker & Nielsen inte hade producerad för
                av jordbruket från spannmålsproduktion till   ockupationsmakten, däremot hade man fått
                produktion av fläsk, smör och andra animalier.   varor beslagtagna.
                Samtidigt satte industrialiseringen igång på all-
                var i Danmark. Råvarorna kom från lantbruket,   För att köpa nya motorfordon var man tvungen
                men var även lera, sand och kalk som förädla-  att ha en inköpstillåtelse och för att få det
                des till tegel eller cement.                  skulle man visa att man hade ett faktiskt
                                                              behov av transportmedel. Därefter kunde
                Under första världskriget strävade Danmark    ansökan prövas. Från 1952 blev det möjligt att
                efter att förhålla sig neutrala men man tvinga-  köpa utan inköpstillåtelse, men då skulle man
                des till eftergifter av Tyskland. Priset på jord-  istället betala en avgift, en så kallad dollar-
                bruksvaror steg under kriget men de sista     beviljning. Det året kostade en fabriksny Nim-
                krigsåren drabbades man svårt av varubrist på   bus 6 228 danska kronor före skatt och försäk-
                grund av ubåtskriget.                         ring, för dollarbeviljningen tillkom 2 500 kr!
                                                              Även omsättningsskatten på fordon var hög,
                Specialiseringen inom lantbruket och industri-  10 % strax efter kriget, 30 % 1950 och 1957
                strukturen gjorde att Danmark blev mycket     blev den 78 %! Den höga omsättningsskatten
                känsligt för konjunktursvängningar under mel-  slapp man, helt eller delvis, om man registre-
                lankrigstiden. Depressionen under början av   rade fordonet på ett företag och körde med
                1930-talet slog mycket hårt med starkt prisfall   gula, eller gulsvarta, skyltar, men då var det
                på jordbruksprodukter och industriarbetslöshet   begränsat hur man fick köra privat.
                som närmade sig 40%. Ett sätt att försöka
                dämpa de ekonomiska följderna av krisen var   Först en bit in på 1950-talet ökade varutill-
                inrättandet av Valutacentralen 1932. Myndig-  gången men Danmark brottades med en svag
                heten skulle reglera importen och därmed hålla   ekonomi och ett underskott i bytesbalansen
                den danska valutan under armarna. Man skulle   långt in på senare delen av 1970-talet.
                                                           5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10