Page 2 - SNT_6
P. 2

Första året med                       Scholer, under många år redaktör för Nimbus
                                                              Tidende och under ännu flera mycket intresse-
                                                              rad av ombyggnader för att göra motorcykeln
                             tidningen!                       personlig, skriver första delen i vad vi hoppas
                                                              skall bli en serie om ombyggda Nimbus. Del 1
                Nu fyller tidningen ett år! Fem nummer och ett   handlar om kakelugnsröret.
                litet halvnummer blev det under första året.
                Tidningen går till 80 mottagare i Sverige och   Den som inspirerat till det här numret är Ole
                till drygt 25 i övriga världen, därav till två   Thronborg som sänt in ett bidrag till serien En
                klubbar i Danmark, vad jag vet. Att jag skriver   historia om min Nimbus. Läs om hans bobber-
                övriga världen är ju lite skrytigt, men tidningen   bygge och även om hans fars årsmodell 1934
                har faktiskt två abonnenter i Nederländerna ,   som länge var försvunnen men som sedan
                en i USA och en i Nya Zeeland, och så resten i   några år är återfunnen och bor hos Ole.
                Danmark förståss!
                                                              Bland alla ombyggnader finns också en rese-
                Jag är mycket glad för det stora gensvaret och   skildring fylld av sol och sommar. Det är
                extra glad för att så många har hjälpt till med   Ole Lindberg som skriver om sommaren på
                skrivande och bilder! Fortsätt med det så blir   Bornholm och Nimbusresan dit och hem.
                tidningen mera varierad! Likaså är jag glad för
                att tidningen kan läsas och laddas hem från   Nimbusläsningen har den här gången formen
                DNTs hemsida och att vi svenska Nimbusentu-   av en recension av en nyutkommen bok som
                siaster också har fått en hemvist där! Skicka   jag hoppas finner många köpare. Mitt exem-
                mig gärna bilder och information om vad ni har   plar är redan välläst!
                för er i Nimbusväg som kan spridas den vägen!
                                                              En teknikavdelning finns med och handlar om
                Det här numret är inriktat på ombyggnad av    ännu en lösning på problemet glidande kopp-
                Nimbus. Nästan alla Nimbus är eller har varit   ling. Ett tack till Jesper Thorsen och till Flad-
                ombyggda på ett eller flera sätt, modernisera-  jerns Nyt för underlaget till den artikeln!
                de är väl ett lämpligt ord. Det var ju som Knud
                Jørgensen skriver i sin artikel, en av fabrikens   Dessutom finns en liten tävling, en nypa jul-
                konstruktionsfilosofier att förbättringar av   stämning och lite om årets träffar.
                motorcykeln skulle kunna införas på äldre
                årgångar och att gamla delar även skulle
                fungera på nya cyklar. Detta gäller typ C, vid
                konstruktionen av Kakelugnsröret hade man
                nog inte dessa tankar, även om många delar
                från olika årgångar kan kombineras. Poul Jørss
                har hjälpt mig med kunskap om hur man höll
                kakelugnsrören rullande under lång tid. Kim


                Svenska Nimbus-tidningen är ett oregelbundet
                utkommande organ för ömsesidig glädje.        Det här blev ett tjockt nummer! Ändå har vi
                © Lasse Wallin och artikelförfattarna. För    bara skrapat på ytan av ämnet ombyggnader.
                eftertryck utan angivande av källan avrådes.    Kim fortsätter i kommande nummer och jag
                Kontakt: lasse.wallin@kulturlandskap.se       hoppas på flera inlägg och åsikter.
                046-23 31 16 dagtid, 046-577 48 hem.
                Prenumerationskostnad: 0 kr som pdf, på       I veteranrörelsen över huvud taget är det idag
                papper självkostnadspris inklusive porto.     mera accepterat med fordon i fyndskick än det
                Teckningar av Christian Wallin om inte annat   har varit tidigare — och med gamla ombygg-
                anges.                                        nader. I föregångslandet(?) Storbritannien har
                                                              detta alltid varit uppskattat liksom man där
                Omslagsbilden är en ombyggd Nimbus, men       varit öppen för ombyggda fordon. Dessutom
                förändringarna är gjorda medan fabrikationen   tävlar man friskt med dem, både på bana med
                fortfarande var igång. Ole Thronborgs far ägde   trimmade exemplar på moderna däck och inte
                maskinen och den följde med när han flyttade   minst i trials där det gäller att ta sig uppför en
                till Sverige. Många år senare hittade Ole cykeln   lerig backe mitt i vintern. Där kan man se Aus-
                och lyckades köpa den! Ursprungligen är det   tin 7, Frazer Nash, Bentley och Bugatti med
                en -34 men den har bland annat fått 39-ans    flera pressas på för glatta livet. Ingen är rädd
                framgaffel med den stora bromstrumman och     om lacken. Kolla Youtube! Sök exempelvis
                även nytt bakhjul med stor bromstrumma och    VSCC trials!
                nyare bakaxelhus. Givetvis är även trekols-
                generatorn utbytt. Hela historien finns på Oles
                hemsida.
                                                           2
   1   2   3   4   5   6   7