Page 2 - SNT_6
P. 2
Första året med Scholer, under många år redaktör för Nimbus
Tidende och under ännu flera mycket intresse-
rad av ombyggnader för att göra motorcykeln
tidningen! personlig, skriver första delen i vad vi hoppas
skall bli en serie om ombyggda Nimbus. Del 1
Nu fyller tidningen ett år! Fem nummer och ett handlar om kakelugnsröret.
litet halvnummer blev det under första året.
Tidningen går till 80 mottagare i Sverige och Den som inspirerat till det här numret är Ole
till drygt 25 i övriga världen, därav till två Thronborg som sänt in ett bidrag till serien En
klubbar i Danmark, vad jag vet. Att jag skriver historia om min Nimbus. Läs om hans bobber-
övriga världen är ju lite skrytigt, men tidningen bygge och även om hans fars årsmodell 1934
har faktiskt två abonnenter i Nederländerna , som länge var försvunnen men som sedan
en i USA och en i Nya Zeeland, och så resten i några år är återfunnen och bor hos Ole.
Danmark förståss!
Bland alla ombyggnader finns också en rese-
Jag är mycket glad för det stora gensvaret och skildring fylld av sol och sommar. Det är
extra glad för att så många har hjälpt till med Ole Lindberg som skriver om sommaren på
skrivande och bilder! Fortsätt med det så blir Bornholm och Nimbusresan dit och hem.
tidningen mera varierad! Likaså är jag glad för
att tidningen kan läsas och laddas hem från Nimbusläsningen har den här gången formen
DNTs hemsida och att vi svenska Nimbusentu- av en recension av en nyutkommen bok som
siaster också har fått en hemvist där! Skicka jag hoppas finner många köpare. Mitt exem-
mig gärna bilder och information om vad ni har plar är redan välläst!
för er i Nimbusväg som kan spridas den vägen!
En teknikavdelning finns med och handlar om
Det här numret är inriktat på ombyggnad av ännu en lösning på problemet glidande kopp-
Nimbus. Nästan alla Nimbus är eller har varit ling. Ett tack till Jesper Thorsen och till Flad-
ombyggda på ett eller flera sätt, modernisera- jerns Nyt för underlaget till den artikeln!
de är väl ett lämpligt ord. Det var ju som Knud
Jørgensen skriver i sin artikel, en av fabrikens Dessutom finns en liten tävling, en nypa jul-
konstruktionsfilosofier att förbättringar av stämning och lite om årets träffar.
motorcykeln skulle kunna införas på äldre
årgångar och att gamla delar även skulle
fungera på nya cyklar. Detta gäller typ C, vid
konstruktionen av Kakelugnsröret hade man
nog inte dessa tankar, även om många delar
från olika årgångar kan kombineras. Poul Jørss
har hjälpt mig med kunskap om hur man höll
kakelugnsrören rullande under lång tid. Kim
Svenska Nimbus-tidningen är ett oregelbundet
utkommande organ för ömsesidig glädje. Det här blev ett tjockt nummer! Ändå har vi
© Lasse Wallin och artikelförfattarna. För bara skrapat på ytan av ämnet ombyggnader.
eftertryck utan angivande av källan avrådes. Kim fortsätter i kommande nummer och jag
Kontakt: lasse.wallin@kulturlandskap.se hoppas på flera inlägg och åsikter.
046-23 31 16 dagtid, 046-577 48 hem.
Prenumerationskostnad: 0 kr som pdf, på I veteranrörelsen över huvud taget är det idag
papper självkostnadspris inklusive porto. mera accepterat med fordon i fyndskick än det
Teckningar av Christian Wallin om inte annat har varit tidigare — och med gamla ombygg-
anges. nader. I föregångslandet(?) Storbritannien har
detta alltid varit uppskattat liksom man där
Omslagsbilden är en ombyggd Nimbus, men varit öppen för ombyggda fordon. Dessutom
förändringarna är gjorda medan fabrikationen tävlar man friskt med dem, både på bana med
fortfarande var igång. Ole Thronborgs far ägde trimmade exemplar på moderna däck och inte
maskinen och den följde med när han flyttade minst i trials där det gäller att ta sig uppför en
till Sverige. Många år senare hittade Ole cykeln lerig backe mitt i vintern. Där kan man se Aus-
och lyckades köpa den! Ursprungligen är det tin 7, Frazer Nash, Bentley och Bugatti med
en -34 men den har bland annat fått 39-ans flera pressas på för glatta livet. Ingen är rädd
framgaffel med den stora bromstrumman och om lacken. Kolla Youtube! Sök exempelvis
även nytt bakhjul med stor bromstrumma och VSCC trials!
nyare bakaxelhus. Givetvis är även trekols-
generatorn utbytt. Hela historien finns på Oles
hemsida.
2