Page 3 - SNT_6
P. 3

Ombyggnad och modernisering av Kakelugnsrören,

                           en bakgrund med lite Danmarkshistoria


                Underlaget till den här artikeln kommer från Paul Jørss. Tack också till Knud Jørgensen och Ole
                Artved samt Nationalencyklopedin. Fel och brister skall helt skyllas på redaktören!

                De Nimbus typ A och B, det vill säga Kakel-   Så man försökte lösa problemen så gått det
                ugnsrör, som fanns kvar vid slutet av andra   gick genom att montera andra däck och fälgar.
                världskriget var säkert minst lika ombyggda   Att ersätta Kakelugnsrörets framgaffel med
                som de flesta Humlebier, men vanligen i sämre   gaffeln till en skrotad typ C var en praktisk lös-
                skick eftersom de varit i trafik under längre tid.   ning, man fick både bättre fjädring och mycket
                När de sedan restaurerats har de ofta i högre   bättre bromsar på köpet! Rören hade ju ingen
                grad än typ C återförts till det skick de hade   broms på framhjulen. På samma sätt försökte
                när de lämnade fabriken — med några undan-    man lösa det med bakhjulet. Dimensionen
                tag! Vi skall titta lite på bakgrunden till detta   28x3 blev istället 19x3 eller 19x3½. Motorerna
                och först se på motorcykelsituationen i Dan-  var rätt slitna efter så många år på vägarna så
                mark under tiden efter andra världskriget och   den högre utväxling som blev följden kanske
                fram på 1960-talet.

                Kakelugnsrören tillverkades 1919
                till 1928 i 1253 exemplar*. De
                första åren endast i ett fåtal
                exemplar och sista året satte
                man bara samman cyklar av
                delar som fanns kvar på fabriken.
                En viktig anledning till att
                fabrikationen upphörde var att
                den danska staten införde myck-
                et höga avgifter på försäljning av
                motorcyklar redan år 1924.

                Kakelugnsröret hade varit en
                pålitlig konstruktion, men kom-
                plicerad att tillverka. Produk-
                tionsteknik hade inte varit en
                ledstjärna vid konstruktions-
                arbetet. Men jämfört med samti-  Ombyggt kakelugnsrör på en bild från 1960-talet. Det blå röret
                da motorcyklar var de mycket    har framgaffel, framhjul, styre, sadel och bakhjul från en
                tillförlitliga och hade goda    Nimbus typ C. Den svarta i bakgrunden  har 19 tums fälg där
                prestanda.                      fram, resten ser ut att vare mera originaldelar. Foto Poul Jørss.

                År 1945 var det nästan omöjligt för en        bara gjorde motorcyklarna mera körbara! För-
                privatperson att köpa en ny motorcykel och    ändringen var ganska lätt att göra, kronrörs-
                det var överhuvudtaget brist på material och   lagren är en av de delar som är identiska mel-
                varor i Danmark. De senast tillverkade Rören   lan Kakelugnsrören och Nimbus typ C!
                var nu 17 år gamla och efterföljaren hade
                funnits på marknaden sedan 1934. För att      Det var säkert svårt att få tag på reservdelar
                hålla dem i trafik var det efterhand nödvändigt   också, i alla fall om man inte hade råd att köpa
                att göra vissa förändringar.                  nya delar. Så man använde det man kom över,
                                                              delar från Humlebiet och från skrotade engels-
                Den mest vanliga förändringen, eller moderni-  ka, amerikanska eller tyska motorcyklar, allt
                seringen av de Rör som var i drift strax före   för att hålla motorcykeln  -  transportmedlet
                kriget och som kom ut igen efter, var nya     rullande.
                mindre fälgar. Maskinerna hade lämnat fabri-
                ken en gång på 1920-talet med vulstdäck och   Med erfarenheter från dagens myndighets-
                fälgar på 28x3 tum. Däck i denna gamla        utövande och kontrollerande samhälle kan
                dimension hade blivit svårare och svårare att   man fråga sig vad polisen och andra hade att
                få tag på. Ja efter kriget var materialsitua-  säga om dessa friskt modifierade motorfordon!
                tionen sådan att det var nästan omöjligt att få   Troligen sade man inte något. Krav på typ-
                tag på däck över huvud taget, i alla fall för en   besiktning av motorfordon infördes inte förrän
                privatperson. Även de gamla fälgarna rostade   1956 och innan dess var det framförallt ljus
                bort.                                         och bromsar som kontrollerades.
                * Enligt Knud Jørgensen. Det är prototyp 0 som   3
                tillkommit!
   1   2   3   4   5   6   7   8