Page 3 - SNT_6
P. 3
Ombyggnad och modernisering av Kakelugnsrören,
en bakgrund med lite Danmarkshistoria
Underlaget till den här artikeln kommer från Paul Jørss. Tack också till Knud Jørgensen och Ole
Artved samt Nationalencyklopedin. Fel och brister skall helt skyllas på redaktören!
De Nimbus typ A och B, det vill säga Kakel- Så man försökte lösa problemen så gått det
ugnsrör, som fanns kvar vid slutet av andra gick genom att montera andra däck och fälgar.
världskriget var säkert minst lika ombyggda Att ersätta Kakelugnsrörets framgaffel med
som de flesta Humlebier, men vanligen i sämre gaffeln till en skrotad typ C var en praktisk lös-
skick eftersom de varit i trafik under längre tid. ning, man fick både bättre fjädring och mycket
När de sedan restaurerats har de ofta i högre bättre bromsar på köpet! Rören hade ju ingen
grad än typ C återförts till det skick de hade broms på framhjulen. På samma sätt försökte
när de lämnade fabriken — med några undan- man lösa det med bakhjulet. Dimensionen
tag! Vi skall titta lite på bakgrunden till detta 28x3 blev istället 19x3 eller 19x3½. Motorerna
och först se på motorcykelsituationen i Dan- var rätt slitna efter så många år på vägarna så
mark under tiden efter andra världskriget och den högre utväxling som blev följden kanske
fram på 1960-talet.
Kakelugnsrören tillverkades 1919
till 1928 i 1253 exemplar*. De
första åren endast i ett fåtal
exemplar och sista året satte
man bara samman cyklar av
delar som fanns kvar på fabriken.
En viktig anledning till att
fabrikationen upphörde var att
den danska staten införde myck-
et höga avgifter på försäljning av
motorcyklar redan år 1924.
Kakelugnsröret hade varit en
pålitlig konstruktion, men kom-
plicerad att tillverka. Produk-
tionsteknik hade inte varit en
ledstjärna vid konstruktions-
arbetet. Men jämfört med samti- Ombyggt kakelugnsrör på en bild från 1960-talet. Det blå röret
da motorcyklar var de mycket har framgaffel, framhjul, styre, sadel och bakhjul från en
tillförlitliga och hade goda Nimbus typ C. Den svarta i bakgrunden har 19 tums fälg där
prestanda. fram, resten ser ut att vare mera originaldelar. Foto Poul Jørss.
År 1945 var det nästan omöjligt för en bara gjorde motorcyklarna mera körbara! För-
privatperson att köpa en ny motorcykel och ändringen var ganska lätt att göra, kronrörs-
det var överhuvudtaget brist på material och lagren är en av de delar som är identiska mel-
varor i Danmark. De senast tillverkade Rören lan Kakelugnsrören och Nimbus typ C!
var nu 17 år gamla och efterföljaren hade
funnits på marknaden sedan 1934. För att Det var säkert svårt att få tag på reservdelar
hålla dem i trafik var det efterhand nödvändigt också, i alla fall om man inte hade råd att köpa
att göra vissa förändringar. nya delar. Så man använde det man kom över,
delar från Humlebiet och från skrotade engels-
Den mest vanliga förändringen, eller moderni- ka, amerikanska eller tyska motorcyklar, allt
seringen av de Rör som var i drift strax före för att hålla motorcykeln - transportmedlet
kriget och som kom ut igen efter, var nya rullande.
mindre fälgar. Maskinerna hade lämnat fabri-
ken en gång på 1920-talet med vulstdäck och Med erfarenheter från dagens myndighets-
fälgar på 28x3 tum. Däck i denna gamla utövande och kontrollerande samhälle kan
dimension hade blivit svårare och svårare att man fråga sig vad polisen och andra hade att
få tag på. Ja efter kriget var materialsitua- säga om dessa friskt modifierade motorfordon!
tionen sådan att det var nästan omöjligt att få Troligen sade man inte något. Krav på typ-
tag på däck över huvud taget, i alla fall för en besiktning av motorfordon infördes inte förrän
privatperson. Även de gamla fälgarna rostade 1956 och innan dess var det framförallt ljus
bort. och bromsar som kontrollerades.
* Enligt Knud Jørgensen. Det är prototyp 0 som 3
tillkommit!