Page 4 - SNT_6
P. 4

Så, en bit in på 1950-talet började importen av   De Kakelugnsrör som Poul och andra räddade
                lätta motorcyklar komma igång när ekonomin i   från skrotning då, rullar nu ofta som välreno-
                Danmark blev bättre och restriktionerna lätta-  verade veterancyklar, till och med den värsta
                de. De gamla ”skrothögarna”, det vill säga    ombyggnaden av dem alla, den som Poul kallar
                Kakelugnsrör och andra i det närmaste utslitna   have-vindmøllen, trädgårdsväderkvarnen!
                motorcyklar vandrade vidare till nya ägare, lär-
                lingar, unga industriarbetare och andra som   I Sønderjylland hittade Poul delar av ett Kakel-
                bara hade råd att fylla på bensin inget mera,   ugnsrör år 1975. Det var tankröret samt flikar-
                vid oljebyte hällde man på gammal spillolja   na som håller bakhjulsfjädringen plus lite av
                från en bil. Ståltråd, plåtbitar och annat fick   järnen ner till bakre motorfästet kvar. Så hade
                ersätta reservdelar, bara man kunde köra.     man satt på framgaffeln och ett framhjul,
                Rörtången och svetsen användes flitigt. Till sist   naturligtvis ett 19-tums! Plåtflikarna som hål-
                gick det inte att hålla liv i cykeln längre, den   ler bakhjulsfjädringen hade man sedan vikt ut
                skrotades eller så ställde man bara undan den   90 grader och så ställt röret rakt upp på denna
                någonstans. På 1960-talet var dessa gamla     fot. Mellan ett antal ekrar hade man vikt tunn
                uttjänta motorcyklar billiga och under flera år   plåt som vingar och så stod väderkvarnen och
                gick det att göra fynd. Kakelugnsrör och andra   snurrade i vinden! Liknande vindhjul fanns
                20-talsmotorcyklar för några hundralappar,    utanför flera cykelaffärer i Köpenhamn under
                även om hundralapparna var värda betydligt    1950-talet.
                mera än de är nu.





























                            Bilden ovan är från reservdels-
                            katalogen för Kakelugnsröret. När
                            man gjorde havevindmøllen skar
                            man av vid de heldragna linjerna
                            och tog bort de överkryssade
                            delarna. Sedan vek man ut plåten
                            vid den streckade linjen så man
                            fick en fot.










                            Till höger visas en rekonstruktion
                            av hur ’møllen’ såg ut. Teckning
                            av Poul Jørss.

                                                           4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9