Page 18 - SNT_37
P. 18

Augustiløbet som år 1926 kördes den 28
                                                              augusti och var en 24-timmarstävling. Man kan
                                                              säga att detta var två tävlingar i en, eftersom
                                                              nybörjarna hade en något enklare bana än de
                                                              som tävlat tidigare. Man körde på de själländs-
                                                              ka vägarna med start i Tureby söder om Köge
                                                              och mål på Grøntorvet i Köpenhamn.


                                                              Hela 22 mc-ekipage och sex bilar var anmälda.
                                                              De flesta motorcyklarna var Harley, hela 16
                                                              stycken, med Karl Topp, Ingemann Rasmussen
                                                              och Knud Larsen som kanske mest kända
                                                              namn. Fyra Nimbus var anmälda, men Harry
                                                              Dreiager kom inte till start. De övriga var Harry
                                                              Ingemann Petersen, H.C.M. Hansen på en sido-
                                                              vagnsmaskin och Jagd Simonsen. De två åter-
                                                              stående maskinerna var DKW.


         Slutresultatet blev alltså att BSA-laget vann        Tidningarnas rapportering säger inte så mycket
         klubbmästerskapet med Nimbusklubben på               om tävlingens genomförande utom att natt-
         andra plats och K.M.K. på tredje. Bäste indi-        etappen var svårorienterad för många. Total-
         viduelle mc-förare blev Viggo Bjerregaard på         vinnare bland motorcyklarna blev Harry
         BSA, på andra plats Christian Krogh, Indian,         Ingemann Petersen som körde prickfritt följd
         och på delad tredje plats N.M.N Birk på BSA          av Karl Topp på HD med 24 prickar. Sidovagns-
         och Poul Juhl från K.M.K. På Indian. Bäste indi-     klassen vanns av Knud Larsen på HD, 0
         viduelle Nimbusförare blev A.J. Larsen från          prickar, med Nimbusmannen H.C.M Hansen på
                                                              andra plats med 43 prickar. Den tredje Nim-
                                                              bussen bröt under nattetappen. Vinnaren av
                                                              bilklassen blev Max Schreiner på Fiat med 21
                                                              prickar. En fin framgång för Harry Ingeman
                                                              Petersen, H.C.M. Hansen och Nimbus även om
                                                              Harleyförarna dominerade numerärt.


















                                                              Vinnarna i Augustilöpet, Ingemann-Petersen
                                                              och Karl Topp på Grøntorvet.


                                                              I Holbæk fanns en motorklubb som tog sina
                                                              medlemmar från staden och trakten därom-
                                                              kring, det logiska namnet för en sådan klubb
                                                              var givetvis Motorklubben Holbæk med
                                                              Omegn. Den 18 och 19 september hade man
                                                              planerat ett 24-timmars landsvägslopp men
         Nimbusklubben, han som även körde den                sedan kom justitieministeriets påbud om vilotid
         dansk-svenska landsvägstävlingen tidigare            vid längre tävlingar och då ändrade man till en
         under sommaren.                                      17,5 timmars orienteringstävling där poängav-
                                                              drag skulle ske både för för sen och för tidig
         Harleyklubben i Köpenhamn ordnade många              ankomst till kontrollerna. Man kallade det Dag-
         tävlingar och även sådana som var öppna för          og Natløb.  Två dagar innan tävlingen skulle
         andra märken än H-D. En sådan tävling var            gå av stapeln ringde man från köpenhamns-

                                                           18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23