Page 18 - SNT_37
P. 18
Augustiløbet som år 1926 kördes den 28
augusti och var en 24-timmarstävling. Man kan
säga att detta var två tävlingar i en, eftersom
nybörjarna hade en något enklare bana än de
som tävlat tidigare. Man körde på de själländs-
ka vägarna med start i Tureby söder om Köge
och mål på Grøntorvet i Köpenhamn.
Hela 22 mc-ekipage och sex bilar var anmälda.
De flesta motorcyklarna var Harley, hela 16
stycken, med Karl Topp, Ingemann Rasmussen
och Knud Larsen som kanske mest kända
namn. Fyra Nimbus var anmälda, men Harry
Dreiager kom inte till start. De övriga var Harry
Ingemann Petersen, H.C.M. Hansen på en sido-
vagnsmaskin och Jagd Simonsen. De två åter-
stående maskinerna var DKW.
Slutresultatet blev alltså att BSA-laget vann Tidningarnas rapportering säger inte så mycket
klubbmästerskapet med Nimbusklubben på om tävlingens genomförande utom att natt-
andra plats och K.M.K. på tredje. Bäste indi- etappen var svårorienterad för många. Total-
viduelle mc-förare blev Viggo Bjerregaard på vinnare bland motorcyklarna blev Harry
BSA, på andra plats Christian Krogh, Indian, Ingemann Petersen som körde prickfritt följd
och på delad tredje plats N.M.N Birk på BSA av Karl Topp på HD med 24 prickar. Sidovagns-
och Poul Juhl från K.M.K. På Indian. Bäste indi- klassen vanns av Knud Larsen på HD, 0
viduelle Nimbusförare blev A.J. Larsen från prickar, med Nimbusmannen H.C.M Hansen på
andra plats med 43 prickar. Den tredje Nim-
bussen bröt under nattetappen. Vinnaren av
bilklassen blev Max Schreiner på Fiat med 21
prickar. En fin framgång för Harry Ingeman
Petersen, H.C.M. Hansen och Nimbus även om
Harleyförarna dominerade numerärt.
Vinnarna i Augustilöpet, Ingemann-Petersen
och Karl Topp på Grøntorvet.
I Holbæk fanns en motorklubb som tog sina
medlemmar från staden och trakten därom-
kring, det logiska namnet för en sådan klubb
var givetvis Motorklubben Holbæk med
Omegn. Den 18 och 19 september hade man
planerat ett 24-timmars landsvägslopp men
Nimbusklubben, han som även körde den sedan kom justitieministeriets påbud om vilotid
dansk-svenska landsvägstävlingen tidigare vid längre tävlingar och då ändrade man till en
under sommaren. 17,5 timmars orienteringstävling där poängav-
drag skulle ske både för för sen och för tidig
Harleyklubben i Köpenhamn ordnade många ankomst till kontrollerna. Man kallade det Dag-
tävlingar och även sådana som var öppna för og Natløb. Två dagar innan tävlingen skulle
andra märken än H-D. En sådan tävling var gå av stapeln ringde man från köpenhamns-
18