Page 16 - SNT_37
P. 16
Från en kontroll i Sverige, det är osäkert vem av personerna som är A.P. Svendsen, kanske han
med den stora kartan som står utanför kantstenen. Säkert är emellertid att motorcykeln längst
bort på bilden är en Nimbus Kakelugnsrör. Ingemann-Petersen syns inte på fotot, så kanske det
är den andre nimbusmannens, A.J. Larsen.
Tävlingen kördes den 10-11 juli och var öppen svenskarna samlade på sig en hel del prickar.
för både motorcyklar och bilar. Sammanlagt Efter målgången i Köpenhamn visade det sam-
var det 24 startande, 9 danskar och 15 svens- lade resultaten att endast en svensk motorcy-
kar. Starten gick i Hälsingborg, som det stava- kelförare, V Linders på Husqvarna var prickfri
des då, klockan 05.30 och man körde i stort medan hela fyra danska hade 0 prickar, Prim-
sett Skåne runt och återkom till Hälsingborg gaard Nielsen på Harley, Niels Smed på Royal
vid sjutiden på kvällen. Efter några timmars Enfield, Ingemann Petersen på Nimbus och
vila skeppades samtliga över Sundet och star- Johannes Lundstrøm på Henderson. Bland
tade i Helsingör klockan 01.30. bilarna var tre svenska och en dansk prickfria.
Sammanlagt alltså fem prickfria danska eki-
De danska förarnas omdöme om de svenska page av nio startande och fyra svenska prick-
vägarna var ”de svenske Veje var som Gyder fria av 15 startande.
og snørklede Skovstier”, det vill säga som
gränder och slingrande skogsstigar. Ändå var Det är lite intressant att jämföra hur resultaten
det säkerligen inte de sämsta vägarna man presenterades, i de danska motortidningarna,
skulle ut på om man förväntades köra 500 km Motorbladet och Jydsk Motor skriver man om
på 13-14 timmar. De danska förarna hade vis- både de danska och de svenska resultaten lik-
sa problem med vänstertrafiken i Sverige, men som i danska dagstidningen Politiken. I den
å andra sidan var högertrafiken i Danmark svenska dagstidningen Svenska Dagbladet var
ovan för de svenska. Däremot var nog vägarna
på Själland en stor fördel för danskarna, i alla
fall för dem från Köpenhamnsområdet. De
skånska vägarna var till stora delar nya för
båda ländernas förare eftersom flera av de
svenska kom från Mellansverige.
På den svenska sidan fanns bland motorcyk-
larna flera Husqvarna, två DS, HD samt en Sun
med JAP-motor. Danskarna ställde upp med
två Henderson, två HD, två Nimbus och en
Royal Enfield på bara 2,5 hk.
Fem av de sju danska mc-förarna klarade etap-
pen i Skåne utan prickbelastning och endast en
av de svenska fick prickar. Sverige var alltså i
en klar ledning efter första dagen.
På Själland blev det svårare. Det blev ingen
ljus sommarnatt, utan regn och de flesta
16