Page 16 - SNT_37
P. 16

Från en kontroll i Sverige, det är osäkert vem av personerna som är A.P. Svendsen, kanske han
         med den stora kartan som står utanför kantstenen. Säkert är emellertid att motorcykeln längst
         bort på bilden är en Nimbus Kakelugnsrör. Ingemann-Petersen syns inte på fotot, så kanske det
         är den andre nimbusmannens, A.J. Larsen.

         Tävlingen kördes den 10-11 juli och var öppen        svenskarna samlade på sig en hel del prickar.
         för både motorcyklar och bilar. Sammanlagt           Efter målgången i Köpenhamn visade det sam-
         var det 24 startande, 9 danskar och 15 svens-        lade resultaten att endast en svensk motorcy-
         kar. Starten gick i Hälsingborg, som det stava-      kelförare, V Linders på Husqvarna var prickfri
         des då, klockan 05.30 och man körde i stort          medan hela fyra danska hade 0 prickar, Prim-
         sett Skåne runt och återkom till Hälsingborg         gaard Nielsen på Harley, Niels Smed på Royal
         vid sjutiden på kvällen. Efter några timmars         Enfield, Ingemann Petersen på Nimbus och
         vila skeppades samtliga över Sundet och star-        Johannes Lundstrøm på Henderson. Bland
         tade i Helsingör klockan 01.30.                      bilarna var tre svenska och en dansk prickfria.
                                                              Sammanlagt alltså fem prickfria danska eki-
         De danska förarnas omdöme om de svenska              page av nio startande och fyra svenska prick-
         vägarna var ”de svenske Veje var som Gyder           fria av 15 startande.
         og snørklede Skovstier”, det vill säga som
         gränder och slingrande skogsstigar. Ändå var         Det är lite intressant att jämföra hur resultaten
         det säkerligen inte de sämsta vägarna man            presenterades, i de danska motortidningarna,
         skulle ut på om man förväntades köra 500 km          Motorbladet och Jydsk Motor skriver man om
         på 13-14 timmar. De danska förarna hade vis-         både de danska och de svenska resultaten lik-
         sa problem med vänstertrafiken i Sverige, men        som i danska dagstidningen Politiken. I den
         å andra sidan var högertrafiken i Danmark            svenska dagstidningen Svenska Dagbladet var
         ovan för de svenska. Däremot var nog vägarna
         på Själland en stor fördel för danskarna, i alla
         fall för dem från Köpenhamnsområdet. De
         skånska vägarna var till stora delar nya för
         båda ländernas förare eftersom flera av de
         svenska kom från Mellansverige.

         På den svenska sidan fanns bland motorcyk-
         larna flera Husqvarna, två DS, HD samt en Sun
         med JAP-motor. Danskarna ställde upp med
         två Henderson, två HD, två Nimbus och en
         Royal Enfield på bara 2,5 hk.

         Fem av de sju danska mc-förarna klarade etap-
         pen i Skåne utan prickbelastning och endast en
         av de svenska fick prickar. Sverige var alltså i
         en klar ledning efter första dagen.

         På Själland blev det svårare. Det blev ingen
         ljus sommarnatt, utan regn och de flesta

                                                           16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21