Page 17 - SNT_37
P. 17

det endast svenskarnas resultat som presente-        De anmälda klubblagen var: Lolland-Falsters
         rades. Samtliga tidningar uppmärksammade             Stifts Motorklubb med två Henderson och en
         särskilt den enda kvinnliga deltagaren, fru An-      HD, Indianklubben, Dansk Motorklub hade ett
         na Mårtensson från Stockholm som körde en            billag och ett motorcykellag med två Nimbus
         stor Alfa Romeo och klarade sig utan prickar         och en Indian, Københavns Motorklub med en
         trots att hon tvingades köra i diket i Danmark       HD och två Indian, Nimbusklubben, Klub
         för att undvika kollision med en privatbilist.       Motor-Sport med en Matchless en HD och en
                                                              Norton slutligen klubben BSA Randers. Den
         Aalborg Amts Motorklubb var uppenbarligen en         ensamme föraren körde en Ariel. Nimbusförar-
         aktiv klubb, i mitten av juni körde man sitt         na var P. Chr. Herl och Einar Holm från Dansk
         Grænseløb och en dryg månad senare, den 20           Motorklub samt för Nimbusklubben A.V. Han-
         juli arrangerade man ytterligare en tävling -        sen, Fritz Petersen och A.J. Larsen. För Indian-
         Vendsysselløb. Vendsyssel är den nordligaste         klubben körde bland andra den tidigare Nim-
         delen av Jylland, norr om Limfjorden. Tävlingen      busföraren Christian Krogh. Det är värt att
         var en nattävling med start klockan 21 och           notera att Harry Ingemann Petersen inte fanns
         målgång klockan 02 på natten, då hade man            med, kanske var han en av dem som protes-
                                                              terade mot de hemliga kontrollerna.


                                                              En annan nyhet för den här tävlingen var att
                                                              det danska Justitieministeriet strax innan täv-
                                                              lingen sänt ut ett cirkulär om att sammanlagt
                                                              åtta timmars vila krävdes för förarna vid långa
                                                              landsvägstävlingar. Man lyckades med några
                                                              mindre justeringar tillgodose detta krav vid
                                                              tävlingen.

                                                              Förarna från Själland och Lolland/Falster star-
                                                              tade från Köpenhamn och de jylländska från
                                                              Middelfart på Fyns nordöstspets vid Lillebält.
                                                              Jylländarna fick en tur på Fyn för att få lika
                                                              lång tävlingssträcka som de från Själland. Man
                                                              samlades i Odense och körde sedan samlat till
                                                              Middelfart för återstart på kvällen. Vägarna
                                                              gick nu upp genom Jylland. Man körde ända
                   Vendsyssel är rött på kartan.              upp till Skagen dit man kom på lördagsmor-
                                                              gonen. Så vände man söderut och efterhand
         kört 14 mil. Det här var en lokal klubbtävling       ringdes resultat från kontrollerna in till huvud-
         som lockade nio deltagare varav fyra motor-          kontrollen på Snoghøjs Badehotel i Frederica
         cyklar. Vägarna rapporterades vara mycket            på Jyllandssidan av Lille Bält, mitt emot
         blöta efter några dagars skyfall men tre täv-        Middelfart.
         lande klarade sig utan poängavdrag. Två bilar
         och en motorcykel, en Harley. Vår lokale Nim-        Två av de tre deltagarna i Lolland-Falsterlaget
         busman, cykelhandlare Hüttel, kom på andra           hade fått ge upp på grund av maskinskador
         plats bland motorcyklarna med en prick.              och några andra deltagare hade fått prickbe-
                                                              lastning vid tidskontrollerna. Det stod klart att
         En tävling som hade haft problem under några         kampen om lagmästerskapet stod mellan BSA-
         år var Dansk Motor Unions Mesterskabsløb.            laget och Nimbusklubben med K.M.K och Motor
         Även 1926 såg det ett tag ut som om man              Sport strax efter.
         skulle få avlysa på grund av svikande deltagar-
         siffror. Anledningen till detta var att man ville    Omkring klockan två på natten til söndag kom
         införa hemliga tidskontroller vilket många kö-       de tävlande till Snoghøj och då låg BSA och
         penhamnsförare protesterade emot, men opi-           Nimbusklubben i delad ledning. Nu var det en
         nionen svängde och till sist anmäldes åtta           delsträcka kvar att köra; Snoghøj - Viborg -
         tremannalag samt en ensam förare som indivi-         Herning - Snoghøj, en sträcka på drygt 25 mil.
         duell tävlande. Löpet var öppet för både motor-      Här var BSA-laget från Randers på Jylland
         cykellag och billag och det var alltså även en       naturligtvis på hemmaplan och körde perfekt.
         individuell tävling förutom lagtävlingen. Sju av     Nimbusklubben hade lite otur och räknade fel
         de anmälda lagen var motorcykellag och lagen         på tid och avstånd och fick därmed en del
         anmäldes av motorklubbar.                            prickar. Målgången var i Snoghøj under
                                                              söndagseftermiddagen.

                                                           17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22