Page 17 - SNT_37
P. 17
det endast svenskarnas resultat som presente- De anmälda klubblagen var: Lolland-Falsters
rades. Samtliga tidningar uppmärksammade Stifts Motorklubb med två Henderson och en
särskilt den enda kvinnliga deltagaren, fru An- HD, Indianklubben, Dansk Motorklub hade ett
na Mårtensson från Stockholm som körde en billag och ett motorcykellag med två Nimbus
stor Alfa Romeo och klarade sig utan prickar och en Indian, Københavns Motorklub med en
trots att hon tvingades köra i diket i Danmark HD och två Indian, Nimbusklubben, Klub
för att undvika kollision med en privatbilist. Motor-Sport med en Matchless en HD och en
Norton slutligen klubben BSA Randers. Den
Aalborg Amts Motorklubb var uppenbarligen en ensamme föraren körde en Ariel. Nimbusförar-
aktiv klubb, i mitten av juni körde man sitt na var P. Chr. Herl och Einar Holm från Dansk
Grænseløb och en dryg månad senare, den 20 Motorklub samt för Nimbusklubben A.V. Han-
juli arrangerade man ytterligare en tävling - sen, Fritz Petersen och A.J. Larsen. För Indian-
Vendsysselløb. Vendsyssel är den nordligaste klubben körde bland andra den tidigare Nim-
delen av Jylland, norr om Limfjorden. Tävlingen busföraren Christian Krogh. Det är värt att
var en nattävling med start klockan 21 och notera att Harry Ingemann Petersen inte fanns
målgång klockan 02 på natten, då hade man med, kanske var han en av dem som protes-
terade mot de hemliga kontrollerna.
En annan nyhet för den här tävlingen var att
det danska Justitieministeriet strax innan täv-
lingen sänt ut ett cirkulär om att sammanlagt
åtta timmars vila krävdes för förarna vid långa
landsvägstävlingar. Man lyckades med några
mindre justeringar tillgodose detta krav vid
tävlingen.
Förarna från Själland och Lolland/Falster star-
tade från Köpenhamn och de jylländska från
Middelfart på Fyns nordöstspets vid Lillebält.
Jylländarna fick en tur på Fyn för att få lika
lång tävlingssträcka som de från Själland. Man
samlades i Odense och körde sedan samlat till
Middelfart för återstart på kvällen. Vägarna
gick nu upp genom Jylland. Man körde ända
Vendsyssel är rött på kartan. upp till Skagen dit man kom på lördagsmor-
gonen. Så vände man söderut och efterhand
kört 14 mil. Det här var en lokal klubbtävling ringdes resultat från kontrollerna in till huvud-
som lockade nio deltagare varav fyra motor- kontrollen på Snoghøjs Badehotel i Frederica
cyklar. Vägarna rapporterades vara mycket på Jyllandssidan av Lille Bält, mitt emot
blöta efter några dagars skyfall men tre täv- Middelfart.
lande klarade sig utan poängavdrag. Två bilar
och en motorcykel, en Harley. Vår lokale Nim- Två av de tre deltagarna i Lolland-Falsterlaget
busman, cykelhandlare Hüttel, kom på andra hade fått ge upp på grund av maskinskador
plats bland motorcyklarna med en prick. och några andra deltagare hade fått prickbe-
lastning vid tidskontrollerna. Det stod klart att
En tävling som hade haft problem under några kampen om lagmästerskapet stod mellan BSA-
år var Dansk Motor Unions Mesterskabsløb. laget och Nimbusklubben med K.M.K och Motor
Även 1926 såg det ett tag ut som om man Sport strax efter.
skulle få avlysa på grund av svikande deltagar-
siffror. Anledningen till detta var att man ville Omkring klockan två på natten til söndag kom
införa hemliga tidskontroller vilket många kö- de tävlande till Snoghøj och då låg BSA och
penhamnsförare protesterade emot, men opi- Nimbusklubben i delad ledning. Nu var det en
nionen svängde och till sist anmäldes åtta delsträcka kvar att köra; Snoghøj - Viborg -
tremannalag samt en ensam förare som indivi- Herning - Snoghøj, en sträcka på drygt 25 mil.
duell tävlande. Löpet var öppet för både motor- Här var BSA-laget från Randers på Jylland
cykellag och billag och det var alltså även en naturligtvis på hemmaplan och körde perfekt.
individuell tävling förutom lagtävlingen. Sju av Nimbusklubben hade lite otur och räknade fel
de anmälda lagen var motorcykellag och lagen på tid och avstånd och fick därmed en del
anmäldes av motorklubbar. prickar. Målgången var i Snoghøj under
söndagseftermiddagen.
17