Page 22 - SNT_37
P. 22

startade den 12 december och avslutades da-         mang samma dag med bland andra Harry
         gen efter. Det var, som många andra lands-          Ingemann Petersen som deltagare.
         vägstävlingar, ett bivägslopp. I Danmark
         fanns vid den här tiden två klasser av allmän-
         na landsvägar: landeveje som sköttes av am-         År 1926 kördes det inte några tävlingar på
         ten dvs länen, och biveje som sköttes av            Glostrupbanan, där Nimbus också var för
         socknarna/kommunerna. Bivejer höll av na-           långsamma. Det blev inte heller några strand-
         turliga skäl mycket lägre standard än lande-        race eftersom säkerhetskraven hade blivit så
         vejerne.                                            höga efter dödsolyckan när Malcolm Campbell
                                                             tappade ett däck. På Fanø gjorde man ett för-
         Tävlingen den 12-13 december startade i             sök men fick bara 33 anmälningar och då be-
         Havdrup mellan Roskilde och Køge och sedan          dömde man att det blev för dyrt att genom-
         bar det alltså ut på småvägarna. Vägarna var        föra om man skulle leva upp till säkerheten.
         hala och gyttjiga och det blåste full storm. De
         21 startande var indelade i fyra klasser: en
         klass för bilar, en sidovagnsklass, en för solo-
         mc under 350 cc och en för solocyklar över
         350 cc. Från startplatsen körde man genom
         mellersta delarna av Själland upp till nord-
         västdelen av ön, Odsherred, där nattkör-
         ningen genomfördes och många tvingades ge
         upp. Vid målet på Grøntorvet i Köpenhamn
         var det endast sju man kvar i tävlingen, en i
         den stora soloklassen, två sidovagnsmaskiner,
         två bilar och två i den lilla soloklassen.















                                                             Under 1924-25 hade man haft organisatoriska
                                                             problem, när centralföreningen för Själlands
                                                             motorklubbar fick ekonomiska svårigheter och
                                                             paraplyorganisationen Danmarks Motor Union
                                                             hade en svag ställning både ekonomiskt och i
                                                             förhållande till de olika landsdelarnas sam-
                                                             manslutningar av klubbar. Under slutet av
        Andre man i sidovagnsklassen, Karlo Hansen,
        H-D, med Ib Krøyer Christiansen i sidovagnen.        1925 stabiliserades det emellertid inom orga-
        De samlade 91 prickar.                               nisationen, bland annat inleddes ett samar-
                                                             bete med Kungliga Danska Automobilklubben
         Bästa resultat, endast sju prickar hade Alfred      och tillsammans bildade man Danmarks
         Hansen med H-D sidovagn, därefter Carl Mor-         Motorsportsraad. På Själland ersattes den
         tensen på Matchless i den lilla soloklassen         gamla centralföreningen av den nybildade
         med 17 prickar. I den stora soloklassen täv-        Sjællands Motorunion.
         lade en Nimbus förd av Karl Topp samt en
         Indian Scout. Indian bröt i ett tidigt skede av     Diskussionerna om landsvägstävlingarnas
         tävlingen efter att ha förlorat både startkort      berättigande som test av motorcyklarna fort-
         och klocka, så Karl Topp blev klassvinnare          satte, särskilt när någon tävling slutade med
         men med hela 180 prickar den största prick-         många prickfria förare. Det var naturligtvis
         belastningen av alla som fullföljde.                även svårt för de organiserande klubbarna att
                                                             få intäkter från publiken vid landsvägstäv-
         Några av de kända förarna saknades i denna          lingarna jämfört med tävlingar på slutna ba-
         tävling eftersom Motorordonnanscorpset, en          nor, även om de senare inkomsterna beskat-
         frivillig försvarsorganisation, hade ett evene-     tades högt.



                                                           22
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27