Page 22 - SNT_37
P. 22
startade den 12 december och avslutades da- mang samma dag med bland andra Harry
gen efter. Det var, som många andra lands- Ingemann Petersen som deltagare.
vägstävlingar, ett bivägslopp. I Danmark
fanns vid den här tiden två klasser av allmän-
na landsvägar: landeveje som sköttes av am- År 1926 kördes det inte några tävlingar på
ten dvs länen, och biveje som sköttes av Glostrupbanan, där Nimbus också var för
socknarna/kommunerna. Bivejer höll av na- långsamma. Det blev inte heller några strand-
turliga skäl mycket lägre standard än lande- race eftersom säkerhetskraven hade blivit så
vejerne. höga efter dödsolyckan när Malcolm Campbell
tappade ett däck. På Fanø gjorde man ett för-
Tävlingen den 12-13 december startade i sök men fick bara 33 anmälningar och då be-
Havdrup mellan Roskilde och Køge och sedan dömde man att det blev för dyrt att genom-
bar det alltså ut på småvägarna. Vägarna var föra om man skulle leva upp till säkerheten.
hala och gyttjiga och det blåste full storm. De
21 startande var indelade i fyra klasser: en
klass för bilar, en sidovagnsklass, en för solo-
mc under 350 cc och en för solocyklar över
350 cc. Från startplatsen körde man genom
mellersta delarna av Själland upp till nord-
västdelen av ön, Odsherred, där nattkör-
ningen genomfördes och många tvingades ge
upp. Vid målet på Grøntorvet i Köpenhamn
var det endast sju man kvar i tävlingen, en i
den stora soloklassen, två sidovagnsmaskiner,
två bilar och två i den lilla soloklassen.
Under 1924-25 hade man haft organisatoriska
problem, när centralföreningen för Själlands
motorklubbar fick ekonomiska svårigheter och
paraplyorganisationen Danmarks Motor Union
hade en svag ställning både ekonomiskt och i
förhållande till de olika landsdelarnas sam-
manslutningar av klubbar. Under slutet av
Andre man i sidovagnsklassen, Karlo Hansen,
H-D, med Ib Krøyer Christiansen i sidovagnen. 1925 stabiliserades det emellertid inom orga-
De samlade 91 prickar. nisationen, bland annat inleddes ett samar-
bete med Kungliga Danska Automobilklubben
Bästa resultat, endast sju prickar hade Alfred och tillsammans bildade man Danmarks
Hansen med H-D sidovagn, därefter Carl Mor- Motorsportsraad. På Själland ersattes den
tensen på Matchless i den lilla soloklassen gamla centralföreningen av den nybildade
med 17 prickar. I den stora soloklassen täv- Sjællands Motorunion.
lade en Nimbus förd av Karl Topp samt en
Indian Scout. Indian bröt i ett tidigt skede av Diskussionerna om landsvägstävlingarnas
tävlingen efter att ha förlorat både startkort berättigande som test av motorcyklarna fort-
och klocka, så Karl Topp blev klassvinnare satte, särskilt när någon tävling slutade med
men med hela 180 prickar den största prick- många prickfria förare. Det var naturligtvis
belastningen av alla som fullföljde. även svårt för de organiserande klubbarna att
få intäkter från publiken vid landsvägstäv-
Några av de kända förarna saknades i denna lingarna jämfört med tävlingar på slutna ba-
tävling eftersom Motorordonnanscorpset, en nor, även om de senare inkomsterna beskat-
frivillig försvarsorganisation, hade ett evene- tades högt.
22