Page 15 - SNT_37
P. 15
artikeln om detta. Endast nio ekipage startade,
tre motorcyklar och sex bilar. Bästa motor-
cykelekipage blev en cykelhandlare Hüttel på
Nimbus.
Kameratskabsløb var något lite speciellt, här
gällde det att hålla ihop ett lag så att alla kom i
mål ungefär samtidigt och givetvis med så få
prickar som möjligt. Den 19 och 20 juni ord-
nade D.M.K. Dansk Motorklub, en sådan tävling
över 120 mil på Själland. Navet var Roskilde
och därifrån gick tävlingssträckan fram och
tillbaka tvärs över Själland med återkommande
passager av Roskilde. Start och mål var vid
Frederiksbergs Rundel i Köpenhamn. Sju lag
om tre man i varje hade anmält sig, ett Indian-
lag, ett Harleylag, ett lag på Super X, tre Nim-
buslag samt ett blandat Nimbus och Harley-lag. Tävlingsdatum för den
Varje lag skulle bestå av en sidovagnsmaskin dansk-svenska tävlingen
och två solomaskiner. I varje sidovagn place- är felaktigt och geografin
rade tävlingsledningen en kontrollant. är inte heller helt riktig!
Tävlingens första dag, lördagen, började som Söndagens dagsetapp bjöd på regn och prickar
en söndagstur, men framemot kvällen fick för det tredje Nimbuslaget. Denna gång ham-
Ingemann Petersens lag problem, motorn i nade Nimbus utanför prislistan. Vinnare blev
sidovagnsmaskinen började gå dåligt. Natt- Harleylaget följt av Indian och Super X.
etappen började med gemensam start och rena
racertävlingen och fram på morgontimmarna Det hade under några år talats om gemensam-
blev det blött och kallt. Nimbuslagen hade ma nordiska tävlingar men inte mycket hade
ovanligt nog problem och otur. Einar Holms lag genomförts. Tack vare initiativ från Frederiks-
råkade ut för bensinbrist och drog på sig bergs Motorklub blev en sådan tävling av, ett
prickar, Ingemann Petersens lag låg efter på danskt-svenskt landsvägslopp, 50 mil i
grund av motorkrånglet vilket kostade prickar Skåne och så 50 mil på Själland. Samarbets-
och även det tredje Nimbuslaget hade dragit på partner blev Svenska Motorklubbens Skåne-
sig tidsprickar. avdelning.
15