Page 14 - SNT_37
P. 14
tidigare varit en Jylländsk angelägenhet. Sam- positivt om de svenska vägarna som var
manlagt var det 13 deltagare, bland dem Viggo mycket dåliga under 1920-talet.
Bjerregaard som hade vunnit tävlingen två
gånger tidigare och nu hoppades på en tredje När det var dags för Majtävlingen 1926 ställde
seger för att försäkra sig om vandringspriset. Ingemann Petersen åter upp. Tävlingen gick,
Bland deltagarna från Köpenhamn fanns Harry trots namnet detta år under juni eftersom man
Ingemann Petersen som också ville ha ett ord för första gången skulle köra i Norrland och
med i laget. ville undvika de värsta följderna av tjälloss-
ningen. Till starten den 10 juni var 49 förare
anmälda.
Starten gick i Randers klockan 23 på lördags-
kvällen och så norrut genom Ålborg och upp till Under andra tävlingsdagen körde Ingemann
Skagen. Därefter vände man mot sydväst och Petersen sönder ett kullager, men lyckades
körde över Hjørring till Thisted och åter mot nödtorftigt reparera under dagen för att sedan
Randers. När man passerat Randers öppnade kunna byta det under kvällens uppehåll i Öster-
sig himlen med ett våldsamt regn. Man fort- sund. De flesta deltagarna var fortfarande
satte via Herning och Esbjerg till Vejle och där- prickfria.
efter började man ta sig norrut tillbaka mot
Randers. Målgången var omkring 12.30 på Den tredje dagen bjöd på stora svårigheter för
söndagen och det var Ingemann Petersen som många, man körde från Östersund till Leksand
var först i mål, en halvtimme senare kom nästa och vid några hemliga kontroller fick flera föra-
köpenhamnare, Per Smed på Royal Enfield, och re en stor mängd prickar. Vid den dagens mål-
ytterligare några minuter senare den ursprung- gång var flera förare fortfarande prickfria,
lige favoriten Viggo Bjerregaard på BSA. De bland dem de svenska toppnamnen: Erik
övriga hade brutit tävlingen. Ingen av de tre Westerberg, Gunnar Kalén och Edvin Sagström
förstamännen hade kommit in i tid för att vinna - samt Harry Ingemann Petersen.
en inteckning i vandringspriset som alltså fick
stå över till 1927. Sista tävlingsdagen körde man från Leksand
klockan sju på morgonen och sedan över In-
sjön, Borlänge och Avesta till slutmålet i Stock-
holm. Det blev en relativt enkel etapp på goda
torra vägar, men dammet hade varit mycket
besvärande. Harry Ingemann Petersen råkade
ut för en olycka när han kolliderade med en lös
häst. Både häst och förare klarade sig utan
större skador liksom motorcykeln.
Tävlingen hade sträckt sig över 155 mil (1550
km) och 22 av de 49 startande genomförde
utan prickbelastning.
En av deltagarna i Jydsk Grand Prix, Rasmussen
från Köpenhamn, som inte lyckades ta sig i mål.
Observera klädseln, det gällde att kunna stå
emot nästan 12 timmars hällregn!
År 1925 hade Ingemann Petersen varit Dan-
marks representant i den svenska Majtäv-
lingen.Tävlingen hade enligt svenska tidningar
varit mycket lätt och inte mindre än 54 av de Samtidigt med den svenska Majtävlingen kör-
71 startande genomförde tävlingen prickfritt des en mindre klubbtävlng på Jylland, Aalborg
och erövrade därmed ett första pris. Bland dem Amts Motorklubbs Grænseløb på 590 km.
var Ingemann Petersen som hade mycket gott Kanske körde man från Ålborg till den tyska
att säga om tävlingsorganisationen, men inget gränsen dit det är 25 mil fågelvägen, det finns
inga närmare uppgifter i den gamla tidnings-
14