Page 14 - SNT_37
P. 14

tidigare varit en Jylländsk angelägenhet. Sam-       positivt om de svenska vägarna som var
         manlagt var det 13 deltagare, bland dem Viggo        mycket dåliga under 1920-talet.
         Bjerregaard som hade vunnit tävlingen två
         gånger tidigare och nu hoppades på en tredje         När det var dags för Majtävlingen 1926 ställde
         seger för att försäkra sig om vandringspriset.       Ingemann Petersen åter upp. Tävlingen gick,
         Bland deltagarna från Köpenhamn fanns Harry          trots namnet detta år under juni eftersom man
         Ingemann Petersen som också ville ha ett ord         för första gången skulle köra i Norrland och
         med i laget.                                         ville undvika de värsta följderna av tjälloss-
                                                              ningen. Till starten den 10 juni var 49 förare
                                                              anmälda.
         Starten gick i Randers klockan 23 på lördags-
         kvällen och så norrut genom Ålborg och upp till      Under andra tävlingsdagen körde Ingemann
         Skagen. Därefter vände man mot sydväst och           Petersen sönder ett kullager, men lyckades
         körde över Hjørring till Thisted och åter mot        nödtorftigt reparera under dagen för att sedan
         Randers. När man passerat Randers öppnade            kunna byta det under kvällens uppehåll i Öster-
         sig himlen med ett våldsamt regn. Man fort-          sund. De flesta deltagarna var fortfarande
         satte via Herning och Esbjerg till Vejle och där-    prickfria.
         efter började man ta sig norrut tillbaka mot
         Randers. Målgången var omkring 12.30 på              Den tredje dagen bjöd på stora svårigheter för
         söndagen och det var Ingemann Petersen som           många, man körde från Östersund till Leksand
         var först i mål, en halvtimme senare kom nästa       och vid några hemliga kontroller fick flera föra-
         köpenhamnare, Per Smed på Royal Enfield, och         re en stor mängd prickar. Vid den dagens mål-
         ytterligare några minuter senare den ursprung-       gång var flera förare fortfarande prickfria,
         lige favoriten Viggo Bjerregaard på BSA. De          bland dem de svenska toppnamnen: Erik
         övriga hade brutit tävlingen. Ingen av de tre        Westerberg, Gunnar Kalén och Edvin Sagström
         förstamännen hade kommit in i tid för att vinna      - samt Harry Ingemann Petersen.
         en inteckning i vandringspriset som alltså fick
         stå över till 1927.                                  Sista tävlingsdagen körde man från Leksand
                                                              klockan sju på morgonen och sedan över In-
                                                              sjön, Borlänge och Avesta till slutmålet i Stock-
                                                              holm. Det blev en relativt enkel etapp på goda
                                                              torra vägar, men dammet hade varit mycket
                                                              besvärande. Harry Ingemann Petersen råkade
                                                              ut för en olycka när han kolliderade med en lös
                                                              häst. Både häst och förare klarade sig utan
                                                              större skador liksom motorcykeln.

                                                              Tävlingen hade sträckt sig över 155 mil (1550
                                                              km) och 22 av de 49 startande genomförde
                                                              utan prickbelastning.








         En av deltagarna i Jydsk Grand Prix, Rasmussen
         från Köpenhamn, som inte lyckades ta sig i mål.
         Observera klädseln, det gällde att kunna stå
         emot nästan 12 timmars hällregn!


         År 1925 hade Ingemann Petersen varit Dan-
         marks representant i den svenska Majtäv-
         lingen.Tävlingen hade enligt svenska tidningar
         varit mycket lätt och inte mindre än 54 av de        Samtidigt med den svenska Majtävlingen kör-
         71 startande genomförde tävlingen prickfritt         des en mindre klubbtävlng på Jylland, Aalborg
         och erövrade därmed ett första pris. Bland dem       Amts Motorklubbs Grænseløb på 590 km.
         var Ingemann Petersen som hade mycket gott           Kanske körde man från Ålborg till den tyska
         att säga om tävlingsorganisationen, men inget        gränsen dit det är 25 mil fågelvägen, det finns
                                                              inga närmare uppgifter i den gamla tidnings-

                                                           14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19