Page 14 - SNT_35
P. 14
Så flyttar vi oss fram till mars
månad, närmare bestämt till
helgen den 21-22. Vintern
dröjde sig kvar när Nordre
Birks Motorklub körde sitt
Mesterskapsløb. Banan som
till stor del var hemlig innan
start, gick på småvägar till
stor del och var därför svår-
orienterad. Tolv tävlande ställ-
de upp, av dem sju på motor-
cykel. Bland de sju fanns Prim-
gaard Nielsen men nu gick det
inte så bra, han tvingades bry-
ta. Två Nimbusförare kom på
fjärde respektive femte plats
efter att ytterligare en delta-
gare brutit. Båda dessa,
Skram Nielsen och Krøyer
Christensen hade samlat på Ib Krøyer Christensen efter en tävling på Själland, troligen
sig ett icke föraktligt antal 1926. Den gången gick det nog bättre än i NBKs Mesterskabsløb
prickar. Krøyer Christiansen 1925 av blomsterkvasten att döma. Från Poul Jørss samling.
skulle tävla vidare, bland an-
nat säkrade han vinst i 350 cc-
klassen i en av Saxtorpstäv- körsträckan från början varit
lingarna några år senare. utslagsgivande, men 1920
hade fordonen blivit så tillför-
En av de klassiska tävlingarna litliga att man börjat ifråga-
i Sverige, tillsammans med sätta tävlingsformen och från
Vintertävlingen och November- 1921 till och med 1924 kördes
kåsan, var Majtävlingen. Det varken Vintertävlingen eller
var en tillförlitlighetstävling Majtävlingen.
över flera dagar där den långa
I linje med det samarbete
mellan de nordiska motor-
sportklubbarna som initierats
vid årets början tog man upp
båda tävlingarna igen år 1925.
I Danmark beslutade den na-
tionella klubben Dansk Motor
Sport att på egen bekostnad
sända en dansk mc-förare till
Majtävlingen. Valet föll på Har-
ry Ingemann Petersen, med även om tre Nimbus varit med
Nimbus, som visat framfötter- i Sixdays i Sverige två år tidi-
na på allvar de sista åren. gare.
I Sverige hoppades man på en Tävlingen varade fyra dagar,
stor nordisk tävling med na- första dagen körde man från
tionslag från Danmark, Norge, Stockholm till Malmö, den
Finland och Sverige, men så längsta delsträckan nästan 90
blev det inte, den ende delta- mil, dag två till Göteborg, dag
garen från utlandet blev tre till Örebro och så sista da-
Majtävlingens bana år 1925. Ingemann Petersen. Petersen gen tillbaka till målet i Stock-
Man startade i Stockholm och fick ett fint mottagande i holm där man gick i mål i
körde söderut till Malmö för Sverige och publiken var Hornsbergsvelodromen på
att till sist gå i mål i Stock- mycket nyfiken på honom och Kungsholmen. Ingemann
holm. En sträcka på drygt hans Nimbus, ett märke som Petersen var mycket impone-
190 mil. var nästan okänt i Sverige rad av det mottagande han
14