Page 14 - SNT_35
P. 14

Så flyttar vi oss fram till mars
        månad, närmare bestämt till
        helgen den 21-22. Vintern
        dröjde sig kvar när Nordre
        Birks Motorklub körde sitt
        Mesterskapsløb. Banan som
        till stor del var hemlig innan
        start, gick på småvägar till
        stor del och var därför svår-
        orienterad. Tolv tävlande ställ-
        de upp, av dem sju på motor-
        cykel. Bland de sju fanns Prim-
        gaard Nielsen men nu gick det
        inte så bra, han tvingades bry-
        ta. Två Nimbusförare kom på
        fjärde respektive femte plats
        efter att ytterligare en delta-
        gare brutit. Båda dessa,
        Skram Nielsen och Krøyer
        Christensen hade samlat på          Ib Krøyer Christensen efter en tävling på Själland, troligen
        sig ett icke föraktligt antal       1926. Den gången gick det nog bättre än i NBKs Mesterskabsløb
        prickar. Krøyer Christiansen        1925 av blomsterkvasten att döma. Från Poul Jørss samling.
        skulle tävla vidare, bland an-
        nat säkrade han vinst i 350 cc-
        klassen i en av Saxtorpstäv-        körsträckan från början varit
        lingarna några år senare.           utslagsgivande, men 1920
                                            hade fordonen blivit så tillför-
        En av de klassiska tävlingarna      litliga att man börjat ifråga-
        i Sverige, tillsammans med          sätta tävlingsformen och från
        Vintertävlingen och November-       1921 till och med 1924 kördes
        kåsan, var Majtävlingen. Det        varken Vintertävlingen eller
        var en tillförlitlighetstävling     Majtävlingen.
        över flera dagar där den långa
                                            I linje med det samarbete
                                            mellan de nordiska motor-
                                            sportklubbarna som initierats
                                            vid årets början tog man upp
                                            båda tävlingarna igen år 1925.
                                            I Danmark beslutade den na-
                                            tionella klubben Dansk Motor
                                            Sport att på egen bekostnad
                                            sända en dansk mc-förare till
                                            Majtävlingen. Valet föll på Har-
                                            ry Ingemann Petersen, med          även om tre Nimbus varit med
                                            Nimbus, som visat framfötter-      i Sixdays i Sverige två år tidi-
                                            na på allvar de sista åren.        gare.

                                            I Sverige hoppades man på en       Tävlingen varade fyra dagar,
                                            stor nordisk tävling med na-       första dagen körde man från
                                            tionslag från Danmark, Norge,      Stockholm till Malmö, den
                                            Finland och Sverige, men så        längsta delsträckan nästan 90
                                            blev det inte, den ende delta-     mil, dag två till Göteborg, dag
                                            garen  från utlandet blev          tre till Örebro och så sista da-
        Majtävlingens bana år 1925.         Ingemann Petersen. Petersen        gen tillbaka till målet i Stock-
        Man startade i Stockholm och        fick ett fint mottagande i         holm där man gick i mål i
        körde söderut till Malmö för        Sverige och publiken var           Hornsbergsvelodromen på
        att till sist gå i mål i Stock-     mycket nyfiken på honom och        Kungsholmen. Ingemann
        holm. En sträcka på drygt           hans Nimbus, ett märke som         Petersen var mycket impone-
        190 mil.                            var nästan okänt i Sverige         rad av det mottagande han



                                                           14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19