Page 17 - SNT_35
P. 17

Ejnar Bruun Larsen på sin
                                                                                Indian i Skagenløbet 1926.
                                                                                Fotot från DVMs jubileumsbok
                                                                                1965-2015.
                                                                               baste Mabecon hade kört på
                                                                               56 timmar och 18 minuter, E.
                                                                               Bruun 55. 55 och den snab-
        C.M. Friis blev återigen snabbaste ekipage i Odense-Berlin-
        Odense. Bilen var en Hudsaon på 4,7 liter och med lätt kaross.         baste bilen, Knud Danielsen på
                                                                               Fiat använde 41.38.
        juni och körde med ledarbil till    Bland de elva som körde den
        Flensburg där den riktiga star-     kortare vägen och vände i Ber-
        ten skedde och där även de          lin fanns Christian Krogh på
        tyska deltagarna fanns. Anled-      Nimbus och i den minsta klas-
        ningen till detta var den gene-     sen, 350 cc två danskar på
        rella hastighetsbegränsningen       respektive Indian Prince och
        till 45 km/h på de danska vä-       Chater Lea, ytterligare två var
        garna, jämfört med fri fart i       preliminärt anmälda på Chater
        Tyskland.                           Lea och Rudge Whitworth.

        Av de 24 som skulle ända till       För ovanlighetens skull tvinga-
        Breslau plockar vi några            des Harry Ingemann Petersen
        namn: de tyska förarna domi-        bryta på ett tidigt stadium av
        nerade i de två mindre klas-        tävlingen, batteriet krånglade
        serna med en ensam man i            och det var ingen idé att för-
        klass 1, upp till 350cc, och        söka köra utan belysning.
        åtta man i klass 2, upp till 500    Även vår bekante Primgaard
        cc. I denna klass var det sex       Nielsen bröt, anledningen var
        D-Rad. Klass 3, upp till 750 cc,    motorskada.
        dominerades av fem tyska
        förare som körde Mabeco, en         Resultaten av Breslautävlingen
        tysk kopia av Indian Scout,         blev att Mabeco tog hem de
        mot dessa stod en ensam             fyra första platserna i klass 3
        dansk, Ingemann Petersen på         där Ingemann Petersen varit
        sin Nimbus. I den största mc-       den enda oppositionen, klass 2
        klassen fanns fyra man, två         vanns av två bröder Montag-
        danskar och två tyskar. Prim-       ner från Tyskland på varsin
        gaard Nielsen körde Hender-         Frera, en italiensk maskin med
        son 1200 cc och E. Bruun            346 cc motor. Fabriken hade
        Larsen från Odense körde            startat 1906 och tillverkade
        Indian 998 cc. De två tyska         motorcyklar fram till 1956.
        förarna körde Henderson och         Därefter kom fyra stycken D-
        Harley, båda 1200 cc.               Rad. I klass 4 lyckades bara E.
                                            Bruun Larsen genomföra på
                                            sin 998 cc Indian. Den snab-



                                                           17
   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22