Page 17 - SNT_35
P. 17
Ejnar Bruun Larsen på sin
Indian i Skagenløbet 1926.
Fotot från DVMs jubileumsbok
1965-2015.
baste Mabecon hade kört på
56 timmar och 18 minuter, E.
Bruun 55. 55 och den snab-
C.M. Friis blev återigen snabbaste ekipage i Odense-Berlin-
Odense. Bilen var en Hudsaon på 4,7 liter och med lätt kaross. baste bilen, Knud Danielsen på
Fiat använde 41.38.
juni och körde med ledarbil till Bland de elva som körde den
Flensburg där den riktiga star- kortare vägen och vände i Ber-
ten skedde och där även de lin fanns Christian Krogh på
tyska deltagarna fanns. Anled- Nimbus och i den minsta klas-
ningen till detta var den gene- sen, 350 cc två danskar på
rella hastighetsbegränsningen respektive Indian Prince och
till 45 km/h på de danska vä- Chater Lea, ytterligare två var
garna, jämfört med fri fart i preliminärt anmälda på Chater
Tyskland. Lea och Rudge Whitworth.
Av de 24 som skulle ända till För ovanlighetens skull tvinga-
Breslau plockar vi några des Harry Ingemann Petersen
namn: de tyska förarna domi- bryta på ett tidigt stadium av
nerade i de två mindre klas- tävlingen, batteriet krånglade
serna med en ensam man i och det var ingen idé att för-
klass 1, upp till 350cc, och söka köra utan belysning.
åtta man i klass 2, upp till 500 Även vår bekante Primgaard
cc. I denna klass var det sex Nielsen bröt, anledningen var
D-Rad. Klass 3, upp till 750 cc, motorskada.
dominerades av fem tyska
förare som körde Mabeco, en Resultaten av Breslautävlingen
tysk kopia av Indian Scout, blev att Mabeco tog hem de
mot dessa stod en ensam fyra första platserna i klass 3
dansk, Ingemann Petersen på där Ingemann Petersen varit
sin Nimbus. I den största mc- den enda oppositionen, klass 2
klassen fanns fyra man, två vanns av två bröder Montag-
danskar och två tyskar. Prim- ner från Tyskland på varsin
gaard Nielsen körde Hender- Frera, en italiensk maskin med
son 1200 cc och E. Bruun 346 cc motor. Fabriken hade
Larsen från Odense körde startat 1906 och tillverkade
Indian 998 cc. De två tyska motorcyklar fram till 1956.
förarna körde Henderson och Därefter kom fyra stycken D-
Harley, båda 1200 cc. Rad. I klass 4 lyckades bara E.
Bruun Larsen genomföra på
sin 998 cc Indian. Den snab-
17