Page 10 - SNT_35
P. 10
År 1925
Under år 1925 började ekono-
mierna i Europa stabiliseras
efter de stora valutasväng-
ningarnas 1923 och 1924. Men
krigsskulderna efter 1. världs-
kriget var fortfarande kvävan-
de för både politiken och det
ekonomiska livet.
Man hade hoppats på bättre
konjunkturer under 1925, de
kom också, men mycket lång-
sammare än förväntat. Under
året kom många europeiska
länder överens med USA om
återbetalningsplaner för krigs-
skulderna. Gemensamt för
dessa planer var att återbetal-
ningstiden var 62 år - till 1987
alltså. Som bekant kom ytter-
ligare ett världskrig emellan. Robert Benoist i full fart i en Delage under Frankrikes GP 1925.
I Italien inledde Benito Musso- I motorvärlden hade nu ”bal- ett sjuttiotal deltagare, däri-
lini sitt diktatoriska styre och i longringarna” tagit över efter bland Harry Ingemann Peter-
Tyskland växte nazistpartiet de så kallade högtrycksdäcken sen på Nimbus, och i Novem-
och Adolf Hitler publicerade och bilmotorer försågs vanli- berkåsan ställde lag från
första delen av Mein Kampf. gen med oljefilter, luftrenare både Danmark och Norge upp.
och ofta även vibrationsdäm-
Även i Danmark gick den eko- pare på vevaxeln. Alfa-Romeo Novemberkåsan 1925 blev den
nomiska återhämtningen lång- och Delage dominerade grand i särklass hårdaste Kåsan nå-
samt, bland annat hämmad av prix-tävlingarna med Bugatti gonsin. Efter starten i Göte-
omfattande arbetskonflikter därefter. I Sverige ökade KAK borg gick banan upp genom
under det första halvåret. sin verksamhet och införde Bohuslän och sedan in mot
Samtidigt med strejkerna ha- bland annat obligatorisk licen- Dalsland. I norra Bohuslän
de, egendomligt nog, den ciering för alla som deltog i började det snöa. Det blev en
danska kronan börjat stiga tävlingar. På motorcykelsidan ordentlig snöstorm, snön gick
ordentligt i värde i förhållande kom man överens om ett nor- snart upp till hjulnaven på cyk-
till andra valutor. Detta berod- diskt samarbete på en konfe- larna och snön fortsatte falla.
de till stora delar på valuta- rens i Köpenhamn. När snön räckte upp till styret
spekulationer men kronan be- körde förarna i kolonner och
höll ett högt värde året ut, Svenska internationella fram- turades om att ploga. Massor
något som inte var enbart till gångar skördades bland annat av förare bröt och att turas om
fördel för exportindustrin och i stortävlingen Deutschlands- att ploga var ett regelbrott
medförde ökande arbetslöshet. fahrt, en tävling som inte eftersom man inte fick hjälpa
nämns i de danska motortid- varandra under tävlingen. Till
Oroligheter på arbetsmarkna- ningarna, samt i de Nordiska slut avbröts tävlingen under
den förekom även i Sverige Mästerskapen på backen Kor- natten till andra dagen då en-
och vi påverkades naturligtvis ketrekkeren utanför Oslo där dast en förare fortfarande
av de ekonomiska förhållan- svenskar segrade i alla sju körde, Edvin Sagström på
dena i övriga världen. klasser och även vann lagtäv- Husqvarna. Sagström hade
lingen före Danmark och gärna fortsatt, han var gjord
Radiotjänst startade sina Norge. av hårt virke!
sändningar och Sven Jerring
blev en känd röst, en radio- I Sverige genomfördes den
En artikel om Nimbusklubben som grun-
licens 1925 kostade 12 kronor. traditionella Majtävlingen med dades 1925 finns på sidan 20.
10