Page 18 - SNT_35
P. 18

Glostrupbanan med starten av 500 cc-klassen.

                                            Harry Ingemann Petersen            högervarv. Vid den första
                                            kommit på nionde plats med         kontrollen fick man ett nytt
                                            tiden 3 tim. 44 min. 25 sek.       kuvert, och så vidare. Det var
                                            motsvarande en medelhas-           en svår tävling med både mo-
                                            tighet på ungefär 80 km/h.         torcyklar och bilar och endast
                                            Vinnaren hade kört med ett         hälften av de startande lycka-
                                            snitt på 90 km/h. Man skall        des ta sig i mål. Tävlingen be-
                                            komma ihåg att tiderna även        dömdes som mycket bra och
        Christian Krogh, detalj av ett
        foto ur Poul Jørss samling.         omfattade tid för bränslepå-       rättvis. En Nimbusman blev
                                            fyllning och eventuella repa-      bland de två som erövrade ett
                                            rationer. Nimbus med sin           andrapris. Under festen på
        I den del av tävlingen där man      begränsade toppfart lämpade        kvällen passade klubben på att
        körde till Berlin och tillbaka      sig inte helt för den här typen    hylla sin medlem Urban Niel-
        blev det enbart danska segrar.      av tävlingar.                      sen som vunnit 300 km-täv-
        Tre ekipage kunde inte fullfölja                                       lingen på Glostrupbanan.
        och endast en av de tyska del-      År 1925 ställde Ingemann
        tagarna kunde ta sig i mål. I       Petersen upp igen med Nim-
        klass 3 segrade Christian           bus tillsammans med två mär-
        Krogh som därmed försvarade         keskamrater H.C. Hansen och
        Nimbus färger. Han använde          Carl C. Rasmussen. Både
        33.0 timmar till färden medan       Ingemann Petersen och Han-
        den snabbaste bilen, C.M. Friis     sen bröt tävlingen, Ingemann
        på Hudson, körde på 23.40.          med motorhaveri. Efter 3 tim
                                            och 8 minuter var snabbaste
        Det är lite intressant att jour-    man i mål, Urban Nielsen på
        nalisten på tidningen Jydsk         en Norton 500 cc. På femte
        Motor, i sin artikel om Tysk-       plats kom Carl C. Rasmussen
        landstävlingen, skrev om            på sin Nimbus med tiden 3
        Ingemann Petersen som ”Vin-         tim. 54 min. 36 sek. Segerti-
        deren af det store Løb i Sver-      den var tio minuter kortare än
        rig”. Man blundade även nu för      1924 trots att det blåst halv
        de 53 andra som fått ett första     orkan och regnat en del.
        pris i tävlingen!
                                            Den 23 augusti kördes Kjøge
        Det borde körts ett Skagen-         og Omegn Motor Klub sitt
        lopp år 1925 också, men upp-        Orienteringsløb. Den var           Hansen erövrade ett andrapris
        gifter om det har vi inte funnit    ordnad lite annorlunda än van-     i Kögeklubbens orienterings-
        i de gamla motortidningarna.        ligt. Deltagarna startade i ena    tävling
                                            änden av Köge med tre minu-
        I augusti var det tävlingar på      ters mellanrum och körde ge-       Om Majtävlingen enligt de
        Glostrupbanan utanför Kö-           nom staden där de fick var sitt    svenska tidningarna varit en
        penhamn, man körde bantäv-          kuvert med platsen för första      händelselös tävling blev
        ling över 300 km, en tävling        kontrollen och vilka platser       Novemberkåsan desto mer
        som haft premiär 1924 efter         som skulle passeras på vägen       händelserik, tävlingen är om-
        föredöme från Brooklands-           till den. Varannan fick köra i     talad i artikeln om år 1925
        banan i England. Då hade            vänstervarv och varannan i         ovan. Här skall bara nämnas



                                                           18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23