Page 18 - SNT_35
P. 18
Glostrupbanan med starten av 500 cc-klassen.
Harry Ingemann Petersen högervarv. Vid den första
kommit på nionde plats med kontrollen fick man ett nytt
tiden 3 tim. 44 min. 25 sek. kuvert, och så vidare. Det var
motsvarande en medelhas- en svår tävling med både mo-
tighet på ungefär 80 km/h. torcyklar och bilar och endast
Vinnaren hade kört med ett hälften av de startande lycka-
snitt på 90 km/h. Man skall des ta sig i mål. Tävlingen be-
komma ihåg att tiderna även dömdes som mycket bra och
Christian Krogh, detalj av ett
foto ur Poul Jørss samling. omfattade tid för bränslepå- rättvis. En Nimbusman blev
fyllning och eventuella repa- bland de två som erövrade ett
rationer. Nimbus med sin andrapris. Under festen på
I den del av tävlingen där man begränsade toppfart lämpade kvällen passade klubben på att
körde till Berlin och tillbaka sig inte helt för den här typen hylla sin medlem Urban Niel-
blev det enbart danska segrar. av tävlingar. sen som vunnit 300 km-täv-
Tre ekipage kunde inte fullfölja lingen på Glostrupbanan.
och endast en av de tyska del- År 1925 ställde Ingemann
tagarna kunde ta sig i mål. I Petersen upp igen med Nim-
klass 3 segrade Christian bus tillsammans med två mär-
Krogh som därmed försvarade keskamrater H.C. Hansen och
Nimbus färger. Han använde Carl C. Rasmussen. Både
33.0 timmar till färden medan Ingemann Petersen och Han-
den snabbaste bilen, C.M. Friis sen bröt tävlingen, Ingemann
på Hudson, körde på 23.40. med motorhaveri. Efter 3 tim
och 8 minuter var snabbaste
Det är lite intressant att jour- man i mål, Urban Nielsen på
nalisten på tidningen Jydsk en Norton 500 cc. På femte
Motor, i sin artikel om Tysk- plats kom Carl C. Rasmussen
landstävlingen, skrev om på sin Nimbus med tiden 3
Ingemann Petersen som ”Vin- tim. 54 min. 36 sek. Segerti-
deren af det store Løb i Sver- den var tio minuter kortare än
rig”. Man blundade även nu för 1924 trots att det blåst halv
de 53 andra som fått ett första orkan och regnat en del.
pris i tävlingen!
Den 23 augusti kördes Kjøge
Det borde körts ett Skagen- og Omegn Motor Klub sitt
lopp år 1925 också, men upp- Orienteringsløb. Den var Hansen erövrade ett andrapris
gifter om det har vi inte funnit ordnad lite annorlunda än van- i Kögeklubbens orienterings-
i de gamla motortidningarna. ligt. Deltagarna startade i ena tävling
änden av Köge med tre minu-
I augusti var det tävlingar på ters mellanrum och körde ge- Om Majtävlingen enligt de
Glostrupbanan utanför Kö- nom staden där de fick var sitt svenska tidningarna varit en
penhamn, man körde bantäv- kuvert med platsen för första händelselös tävling blev
ling över 300 km, en tävling kontrollen och vilka platser Novemberkåsan desto mer
som haft premiär 1924 efter som skulle passeras på vägen händelserik, tävlingen är om-
föredöme från Brooklands- till den. Varannan fick köra i talad i artikeln om år 1925
banan i England. Då hade vänstervarv och varannan i ovan. Här skall bara nämnas
18