Page 19 - SNT_35
P. 19

att det fanns ett danskt tre-       tävlingarna började förlora den     De höga medelhastigheterna
        mannalag anmält, även om            stora publiken som föredrog         på bantävlingarna passade
        det verkar som om bara två          bantävlingarna där de kunde         inte Kakelugnsrören som i
        maskiner kom till start, den        se de tävlande hela tiden.          bästa fall hade en toppfart på
        ena av dessa var en H-D, var        Strandloppen där man körde          100 km/h eller något däröver
        den andra en Nimbus? Natur-         flygande och stående kilome-        och som vi såg på 300 km-
        ligtvis fick även de bryta i snö-   tern hade blivit så hårt regle-     loppet på Glostrupbanan, gick
        stormen. Det finns ett gam-         rade av myndigheterna efter         det fort.
        malt foto där en av medlem-         Captain Campbells olycka på
        marna i laget, Rasmussen,           Fanø att de blivit omöjliga att     Nimbus kunde fortfarande
        startar från Göteborg på en         anordna. Fler grus- och jord-       hävda sig i landsvägstävling-
        HD av 1925 års modell.              banor började användas för          arna, mycket tack vare  sin
                                            motorcykeltävlingar.                pålitlighet och duktiga förare,
        Tävlingssäsongen 1925 hade                                              men de började onekligen bli
        alltså varit livaktig. Landsvägs-                                       omoderna.









































































                                                           19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24