Page 7 - SNT_35
P. 7

ERGONOMI







        Man behöver inte vara så
        mycket över medellängd för
        att känna sig lite hopvikt på en
        Nimbus C efter ett par timmar
        i sadeln. Särskilt när man
        kommit upp i en ålder när
        knirket i knäna är på tilltagan-
        de. Herrar Fisker, far och son,
        som konstruerade motorcykeln
        använde sig själva som mallar
        när det gällde att få fram en
        bekväm körställning. De var
        inte storvuxna! På bilden med
        Anders Fisker i sadeln på pro-
        totypen från 1933 ser man att
        han kan trycka knäna mot
        knäskydden, pröva det själv!
        Jag skulle uppskatta att
        Anders Fisker var mellan 1,65
        och 1,70 när jag tittar på
        gamla foton av honom och
        jämför.                             vila foten på främre röret på       inte att tänka på. Men kanske
                                            sidovagnsramen. I nödfall           ett sidovagnsfäste och ett ext-
        Det senaste året har det blivit     skulle jag till och med kunna       ra fotstöd! Då kunde man ock-
        ännu besvärligare för mig, nu       bromsa med klacken på det           så experimentera sig fram till
        när det stilla knäknirket ökat i    sättet. Vänsterbenet har jag        lämpligt läge för fotstödet. Det
        volym från en viskning till         tills nu bara sträckt ut i luften   behövs en kula att skruva på
        något som mera låter som ett        framåt då och då, men det ger       fotstödet så att sidovagnsfäs-
        bombnedslag i ett skrotupp-         ingen riktig avlastning.            tet har något att klämma fast
        lag! Eftersom jag helst kör                                             om. Som tur är har jag kam-
        med sidovagn är högerbenet          Så jag började fundera: att         rater med svarv … -eller det
        inte något problem, det är ba-      borra eller svetsa i ramen för      kanske skulle gå med en stor
        ra att sträcka ut skånken och       att fästa något slags stöd var      plastkula?

                                                                                Jag mailade Knud Jørgensen
                                                                                för att bolla problemet med
                                                                                honom. Med vändande post,
                                                                                eller hur man säger, kom ett
                                                                                mycket gott förslag från Knud:
                                                                                ersätt den främre vänstra mo-
                                                                                torfästesskruven med en ori-
                                                                                ginal fotpinne! Det är samma
                                                                                gänga.

                                                                                Naturligtvis följde jag rådet
                                                                                och det blev riktigt bra. Redan
                                                                                den första provturen gav vid
                                                                                handen att det blev ett vilsamt
                                                                                läge att byta om med. Sedan
                                                                                dess har jag kört flera hunrda
                                                                                kilometer och verkligen haft
                                                                                glädje av det extra stödet.


                    Ett extra fotstöd för bekvämlighetens skull.

                                                            7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12