Page 7 - SNT_35
P. 7
ERGONOMI
Man behöver inte vara så
mycket över medellängd för
att känna sig lite hopvikt på en
Nimbus C efter ett par timmar
i sadeln. Särskilt när man
kommit upp i en ålder när
knirket i knäna är på tilltagan-
de. Herrar Fisker, far och son,
som konstruerade motorcykeln
använde sig själva som mallar
när det gällde att få fram en
bekväm körställning. De var
inte storvuxna! På bilden med
Anders Fisker i sadeln på pro-
totypen från 1933 ser man att
han kan trycka knäna mot
knäskydden, pröva det själv!
Jag skulle uppskatta att
Anders Fisker var mellan 1,65
och 1,70 när jag tittar på
gamla foton av honom och
jämför. vila foten på främre röret på inte att tänka på. Men kanske
sidovagnsramen. I nödfall ett sidovagnsfäste och ett ext-
Det senaste året har det blivit skulle jag till och med kunna ra fotstöd! Då kunde man ock-
ännu besvärligare för mig, nu bromsa med klacken på det så experimentera sig fram till
när det stilla knäknirket ökat i sättet. Vänsterbenet har jag lämpligt läge för fotstödet. Det
volym från en viskning till tills nu bara sträckt ut i luften behövs en kula att skruva på
något som mera låter som ett framåt då och då, men det ger fotstödet så att sidovagnsfäs-
bombnedslag i ett skrotupp- ingen riktig avlastning. tet har något att klämma fast
lag! Eftersom jag helst kör om. Som tur är har jag kam-
med sidovagn är högerbenet Så jag började fundera: att rater med svarv … -eller det
inte något problem, det är ba- borra eller svetsa i ramen för kanske skulle gå med en stor
ra att sträcka ut skånken och att fästa något slags stöd var plastkula?
Jag mailade Knud Jørgensen
för att bolla problemet med
honom. Med vändande post,
eller hur man säger, kom ett
mycket gott förslag från Knud:
ersätt den främre vänstra mo-
torfästesskruven med en ori-
ginal fotpinne! Det är samma
gänga.
Naturligtvis följde jag rådet
och det blev riktigt bra. Redan
den första provturen gav vid
handen att det blev ett vilsamt
läge att byta om med. Sedan
dess har jag kört flera hunrda
kilometer och verkligen haft
glädje av det extra stödet.
Ett extra fotstöd för bekvämlighetens skull.
7