Page 8 - SNT_35
P. 8

En ACAP(?) I Vermont


                                            Foto Miles Mushlin

        I nummer 33 av Svenska
        Nimbus-tidningen skrev vi om
        en välbevarad ACAP sido-
        vagnskorg som Miles Mushlin i
        Vermont, USA hade funnit,
        samt om hur man böjer den
        aluminiumlist som sitter runt
        vindrutan på dessa korgar.
        Miles har ännu en sidovagns-
        korg under renovering och
        frågan är om detta också är en
        ACAP?

        Även den här korgen var
        mycket välbevarad och Miles
        behövde inte göra några plåt-
        reparationer, men däremot en
        ny inredning. Korgen är
        mycket lik en ACAP-Jet i sina
        huvuddrag och även en del
        detaljer är likadana som på
        ACAP-korgarna, men det som         Korgen som Miles renoverar. Vindrutans plana överkant skiljer
        skiljer är rundningen av vind-     den från katalogen liksom placeringen av den inpressade kanalen
        rutans övre del och avståndet      på karossidan.
        mellan den kanalpressning
        som löper parallellt med kan-       Nu kan det mycket väl vara en       Charles Christiansen, en av
        ten på korgens sidor. På Miles      ACAP-korg, ändå. Tillverkning       direktörerna i en intervju. Poul
        korg är avståndet från press-       av sidovagnskorgar för ACAP         Jørss berättade från ett av
        ning till kant större än på de      var inte någon storindustri         sina möten med Charles
        ACAP-jetkorgar som jag har          även om det samlade antalet         Christiansen hur det gick till
        sett.                               sidovagnskorgar med åren            när man behövde flera korgar.
                                            blev stort, 5-6 000 hävdade
                                                                                Dansk Sidevognsfabrik, som
                                                                                tillverkaren av ACAP-korgarna
                                                                                egentligen hette, hade kontakt
                                                                                med flera plåtslagare i Köpen-




























                                                                                        Rutan framifrån.
                             Från katalogen 1949-1950.
                                                            8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13