Page 31 - SNT_34
P. 31
fordonstypen uppstått genom För mig är det troligt att den vippor, båda nyheter år 1956,
lagstiftning. En annan populär Nimbusbroschyr på svenska men det ser ut som om man
fordonstyp var scootern och som Per Alleslev fann för har glömt att ändra ekrarna
det var scootrar och mopeder knappt två år sedan hör sam- på framhjulet som fick en böj
som dominerade utställningen. man med utställningen 1956, redan 1949. I artikeln i SNT nr
en artikel om broschyren var 29 undrade vi vilket år bro-
Utställningen invigdes av väg- införd i SNT nr 29. Pers bro- schyren var ifrån, 1956 eller
minister Hjalmar Nilsson, då- schyr visade en Nimbus av senare, men utställningen i
varande Bondeförbundet, som tidigast årsmodell 1956. På Göteborg och annonsen efter
verkar ha intagit en traditio- omslaget fanns ett foto av en en svensk importör ger ett
nell inställning till motorcyklar något äldre Nimbus, men man sammanhang.
av referatet nedan att döma. hade retuscherat in styrlås och
hus kring ventilfjädrar och
Här en liten nöt att knapra på, i tre delar. Klarar du alla tre delarna (svar på annat ställe i
tidningen), så har du haft din Nimbus en längre tid, varit med i Dansk Nimbus Touring och hållit
dig ajour med det som hänt i Danmark under årens lopp.
Betrakta bifogad bild och se om du kan svara på de tre
frågorna nedan.
1. VAR på en Nimbus sitter INTE denna detalj?
2. Vem har producerat den?
3. Vad var problemet med den Nimbusföreteelse där
avbildad detalj INTE sitter?
Ledning: Den består av rostfritt stål och är 0,9 mm
tjock.
Mer pyssel i KAN tänkas komma även i kommande
nummer.
Lars Persson
Svar på sidan 41
31