Page 28 - SNT_34
P. 28
Gasringar och toppackning
Foto Jörgen Åhman
I Nimbusfabrikens Tekniska 53 som avhandlar den nya
cirkulär nr 52, skrivet den 24 uppekringen av framhjulet
augusti 1949, meddelade med ekrar med en böj på. Vi
Anders Fisker att toppack- sparar förgasaren och fram-
ningen av koppar och asbest hjulet till en annan gång och
skulle ersättas av toppack- koncentrerar oss på toppack-
ningsringar från och med ningsringarna.
motor 8501. Enligt cirkuläret
var ringarna luftfyllda och Anledningen till att man inför-
man skulle kunna använda de nykonstruktionen var att
dem flera gånger om man var Nej inte förtäckt Audi-reklam man ville förbättra kylningen.
försiktig. Ytterligare två tek- utan fyra gasringar, NOS. Toppackningsringarna, även
niska cirkulär sändes ut den kallade gasringar, skulle ge
dagen, nummer 51 om den las förgasare -50 (eftersom bättre metallisk kontakt mel-
nya förgasaren, som idag kal- den kom 1949!) och nummer lan topplock och cylinder-
blocket så att värmen från
topplocket skulle ledas bort
bättre än med en toppackning
av koppar-asbets-koppar. Ha-
de man kanske planer på att
öka prestandan eller var det
bara ett led i utvecklingen av
motorcykeln? Gasringarna be-
höll man ända tills produktio-
nen av Nimbus slutade, trots
att de medförde en del prob-
lem. Även andra motortillver-
kare införde toppacknings-
ringar vid denna tid.
När man införde gasringarna
förändrade man även topp-
locket, det gjordes 1,5 mm
tjockare för att kompensera
för den slopade koppar och
asbestpackningen och man
fräste fördjupningar för ring-
arna i toppen, dessa hade 65
mm diameter och 1,24 mm
djup. Det hela var rätt i teo-
rin, men fungerade inte i
praktiken. Problemen visade
sig som otätheter och topp-
lock som slog sig, vilket na-
turligtvis inte gjorde saken
bättre. En bidragande orsak
till problemen var kanske att
Nimbusverkstäderna sällan
använde momentnycklar när
man drog topplocksbultarna.
När man renoverade motorer
under 1960-, 70- och 80-talen
28