Page 28 - SNT_34
P. 28

Gasringar och toppackning




                                                 Foto Jörgen Åhman



          I Nimbusfabrikens Tekniska                                            53 som avhandlar den nya
          cirkulär nr 52, skrivet den 24                                        uppekringen av framhjulet
          augusti 1949, meddelade                                               med ekrar med en böj på. Vi
          Anders Fisker att toppack-                                            sparar förgasaren och fram-
          ningen av koppar och asbest                                           hjulet till en annan gång och
          skulle ersättas av toppack-                                           koncentrerar oss på toppack-
          ningsringar från och med                                              ningsringarna.
          motor 8501. Enligt cirkuläret
          var ringarna luftfyllda och                                           Anledningen till att man inför-
          man skulle kunna använda                                              de nykonstruktionen var att
          dem flera gånger om man var        Nej inte förtäckt Audi-reklam      man ville förbättra kylningen.
          försiktig. Ytterligare två tek-    utan fyra gasringar, NOS.          Toppackningsringarna, även
          niska cirkulär sändes ut den                                          kallade gasringar, skulle ge
          dagen, nummer 51 om den            las förgasare -50 (eftersom        bättre metallisk kontakt mel-
          nya förgasaren, som idag kal-      den kom 1949!) och nummer          lan topplock och cylinder-
                                                                                blocket så att värmen från
                                                                                topplocket skulle ledas bort
                                                                                bättre än med en toppackning
                                                                                av koppar-asbets-koppar. Ha-
                                                                                de man kanske planer på att
                                                                                öka prestandan eller var det
                                                                                bara ett led i utvecklingen av
                                                                                motorcykeln? Gasringarna be-
                                                                                höll man ända tills produktio-
                                                                                nen av Nimbus slutade, trots
                                                                                att de medförde en del prob-
                                                                                lem. Även andra motortillver-
                                                                                kare införde toppacknings-
                                                                                ringar vid denna tid.

                                                                                När man införde gasringarna
                                                                                förändrade man även topp-
                                                                                locket, det gjordes 1,5 mm
                                                                                tjockare för att kompensera
                                                                                för den slopade koppar och
                                                                                asbestpackningen och man
                                                                                fräste fördjupningar för ring-
                                                                                arna i toppen, dessa hade 65
                                                                                mm diameter och 1,24 mm
                                                                                djup. Det hela var rätt i teo-
                                                                                rin, men fungerade inte i
                                                                                praktiken. Problemen visade
                                                                                sig som otätheter och topp-
                                                                                lock som slog sig, vilket na-
                                                                                turligtvis inte gjorde saken
                                                                                bättre. En bidragande orsak
                                                                                till problemen var kanske att
                                                                                Nimbusverkstäderna sällan
                                                                                använde momentnycklar när
                                                                                man drog topplocksbultarna.


                                                                                När man renoverade motorer
                                                                                under 1960-, 70- och 80-talen

                                                           28
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33