Page 36 - SNT_34
P. 36
STOPP i Löberöd
Måndagen den första juni var Dagen var alltså varm och Efter 3-4 mil på heden beslöt
varm och vindstilla i södra skön och turen gick österut till jag köra norrut, genom Har-
Skåne, så efter lite trädgårds- det militära övningsfältet lösa och upp på höjderna norr
arbete blev frestelsen för en Revingehed med dess fina om Kävlingeån. Här är det
Nimbustur stor. vägar. Öppen betesmark om- jordbruksbygd och på några
växlande med dungar av löv- åkrar blommade rapsen fort-
Jag håller på att köra in den skog. Maskinen spann fint och farande, mera väldofter alltså.
Nimbus som Poul Jørss körde i naturens väldofter fyllde
många, många år. Ursprunget näsan. Jag körde genom Löberöd,
idag en tyst liten by men för
40-50 år sedan fanns här ett
livligt affärsliv, många av
byggnaderna är kvar men
utan verksamheter. I bycent-
rum möts två vägar vid en
öppen plats, nästan ett torg.
Jag växlade ner för att stanna
vid stoppskylten - och motorn
dog som man blåser ut ett
ljus!
Startförsöken var förgäves så
jag rullade in cykeln på en
parkeringsplats i skuggan, lät-
tade på klädseln och började
felsöka. Det första jag upp-
Poul på sin trogne Nimbus, någonstans i Tyskland år 1993. När täckte var att hållaren till re-
Poul ersatte -35an med en fint renoverad Nimbus från 1939 för läet hade gått av, decenniers
några år sedan, flyttade han över sidovagnen, vindrutan och vibrationer tar till sist ut sin
’køretæppen’ till det nya ekipaget. Nu sitter det en sidovagnslå- rätt. En provisorisk upphäng-
da från 1937-38 på maskinen när jag kör den. ning ordnades, ståltråd är all-
tid bra att ha med. Säkringen
till maskinen är från 1935 och
ramnumret 1539, alltså en av
de första 250 maskinerna som
brukar föras till modell 1934,
men mycket har hänt! Maski-
nen är moderniserad med
framgaffel och hjul av modell
1939 och även den stora bak-
bromsen är monterad. Ramen
är också bytt någon gång.
Länge gick den med en motor
från femtiotalet, men Poul
hade även en -35 motor och
det är den som nu sitter i,
motornummer 1537. Maskinen
har handväxel och efter 30-40
mil på cykeln försöker jag inte
längre växla med vänsterfo-
ten.
Från hösten 2016 blev den här
fina -39an Pouls körmaskin.
36