Page 35 - SNT_34
P. 35

även detta bogstreck (som
                                                                            finns eller inte) och den okän-
                                                                            da filade tanden anknytning
                                                                            till KRYSSET I HÅLET, beskri-
                                                                            vet ovan.

                                                                            Man ser till att krysset är i
                                                                            hålet. Lokaliserar den filade
                                                                            tanden på det övre lilla kugg-
                                                                            hjulet på dynamon och pla-
                                                                            cerar hjulet så att tanden
                                                                            pekar på det bogstreck som
                                                                            KAN finnas inslaget längst
                                                                            upp på dynamohusets fram-
                                                                            sida, LITE grand till höger om
                                                                            oljedränagehålet.

                                                                            Finns inte bogstrecket insla-
                                                                            get, så ser man till att tanden
                                                                            till VÄNSTER om den filade
                    Fig. 3. Kamaxelhuset med bogstreck.
                                                                            diton, placeras i linje med
       skruvat ihop den igen. Det        Jagande tand finns inte på         dränagehålets vänsterkant
       har med ett begrepp som he-       takthjulen på Nimbus C-mo-         om man har rakskurna tän-
       ter hunting tooth, jagande        torn. Om man INTE sätter           der, eller att den översta
       kugg eller på Nimbuskonst-        hjulen tillbaka på samma sätt      kugghörnan på den filade
       ruktörernas eget klingande        efter ett demontage, så före-      kuggen är i linje med dräna-
       tungomål: jagende tand, att       tas Nimbussången i en helt ny      gehålet om man har sned-
       göra.                             (och ofta ljudligare) version.     skurna kugghjul. Fungerar
                                         Efter en sissådär 200 mil          FINFINT.
       Jagende tand går ut på att        (2000 km, för våra danska
       kuggtänderna i två kugghjul       vänner), så klingar solosång-      Givetvis så förutsätter det
       som går i ingrepp med var-        en från dynamon av och det         hela dock, att den som hade
       andra, är matematiskt så oli-     blir som vanligt igen.             dynamon avplockad förra
       ka till antalet att två tänder,                                      gången, gjorde precis såhär.
       på motsatta hjul, som varit i     Hur göra en sådan inställ-         Gjorde han/hon inte det, så
       ingrepp med varandra under        ning? JO! Det finns en filad       får vi höra Nimbussången i en
       ett varv, inte är det under       tand TILL och IBLAND ytter-        NY variation när vi kör första
       nästa. Betraktar man EN           ligare ett bogstreck. OKÄNDA       provturen efter reparationen.
       kuggs resa, så kommer den         för de flesta. Dessutom har
       att möta en annan kugg på
       motstående hjul, varje gång
       den går i ingrepp. Det här gör
       man för att tänderna skall
       slitas jämnt och man kan ta
       isär växeln i fråga och sätta
       ihop den igen slumpmässigt
       eftersom alla hjul är uniformt
       slitna. En tand på ett hjul ja-
       gar reda på en ny tand på det
       andra kugghjulet, varje nytt
       varv. Därav namnet, jagende
       tand. SÅ är det dock inte med
       Nimbus alla gånger. De ma-
       skiner vi kör omkring med,
       representerar ett ingenjörs-
       tänk från en svunnen era, på
       gott och ont.

                                              Fig. 4. Rakt respektive snedskuret drev. Observera att
                                                   bogstrecket är förlängt på dynamon till höger.




                                                           35
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40