Page 35 - SNT_34
P. 35
även detta bogstreck (som
finns eller inte) och den okän-
da filade tanden anknytning
till KRYSSET I HÅLET, beskri-
vet ovan.
Man ser till att krysset är i
hålet. Lokaliserar den filade
tanden på det övre lilla kugg-
hjulet på dynamon och pla-
cerar hjulet så att tanden
pekar på det bogstreck som
KAN finnas inslaget längst
upp på dynamohusets fram-
sida, LITE grand till höger om
oljedränagehålet.
Finns inte bogstrecket insla-
get, så ser man till att tanden
till VÄNSTER om den filade
Fig. 3. Kamaxelhuset med bogstreck.
diton, placeras i linje med
skruvat ihop den igen. Det Jagande tand finns inte på dränagehålets vänsterkant
har med ett begrepp som he- takthjulen på Nimbus C-mo- om man har rakskurna tän-
ter hunting tooth, jagande torn. Om man INTE sätter der, eller att den översta
kugg eller på Nimbuskonst- hjulen tillbaka på samma sätt kugghörnan på den filade
ruktörernas eget klingande efter ett demontage, så före- kuggen är i linje med dräna-
tungomål: jagende tand, att tas Nimbussången i en helt ny gehålet om man har sned-
göra. (och ofta ljudligare) version. skurna kugghjul. Fungerar
Efter en sissådär 200 mil FINFINT.
Jagende tand går ut på att (2000 km, för våra danska
kuggtänderna i två kugghjul vänner), så klingar solosång- Givetvis så förutsätter det
som går i ingrepp med var- en från dynamon av och det hela dock, att den som hade
andra, är matematiskt så oli- blir som vanligt igen. dynamon avplockad förra
ka till antalet att två tänder, gången, gjorde precis såhär.
på motsatta hjul, som varit i Hur göra en sådan inställ- Gjorde han/hon inte det, så
ingrepp med varandra under ning? JO! Det finns en filad får vi höra Nimbussången i en
ett varv, inte är det under tand TILL och IBLAND ytter- NY variation när vi kör första
nästa. Betraktar man EN ligare ett bogstreck. OKÄNDA provturen efter reparationen.
kuggs resa, så kommer den för de flesta. Dessutom har
att möta en annan kugg på
motstående hjul, varje gång
den går i ingrepp. Det här gör
man för att tänderna skall
slitas jämnt och man kan ta
isär växeln i fråga och sätta
ihop den igen slumpmässigt
eftersom alla hjul är uniformt
slitna. En tand på ett hjul ja-
gar reda på en ny tand på det
andra kugghjulet, varje nytt
varv. Därav namnet, jagende
tand. SÅ är det dock inte med
Nimbus alla gånger. De ma-
skiner vi kör omkring med,
representerar ett ingenjörs-
tänk från en svunnen era, på
gott och ont.
Fig. 4. Rakt respektive snedskuret drev. Observera att
bogstrecket är förlängt på dynamon till höger.
35