Page 29 - SNT_34
P. 29
Topplock med gasringar i sina fördjupningar.
så satte man ofta in både Problemen uppmärksammade man skulle fräsa bort fördjup-
topplockspackning och gas- Knud Jørgensen när han skrev ningarna för gasringarna.
ringar eftersom de topplock boken Nimbus Vedligeholdelse Nimbusverkstäderna har gjort
som fanns i stor mängd redan och han rekommenderade att dessa arbeten många gånger.
Jörgen i Skara har nyligen
gjort förändringen på sina två
maskiner, en femtiotalare och
en förkrigare. Resultatet har
blivit en klar prestandaför-
bättring, särskilt på den av
maskinerna där kammen
dessutom visade sig stå en
kugg fel!
Trots det regniga vädret i vin-
ter har Jörgen varit ute och
provkört cyklarna, av ren en-
tusiasm!
Topplocket planfräst och klart
för montering. Nu blir kompres-
sionsförhållandet åter det rik-
tiga liksom vinklarna för vip-
porna. Glöm bara inte att efter-
Jörgens två topplock, original med ringar till vänster och plan- dra topplocksbultarna efter
fräst för toppackning till höger. några mils körning!
hade gasringar monterade.
Metoden gav något sämre
kompressionsförhållande ef-
tersom förbränningsrummet
blev 1,5 mm högre. En annan
följd blev ett något större sli-
tage på ventilhuvuden, ställ-
skruvar och styrningar efter-
som vipporna tryckte på ven-
tilerna med lite annan vinkel
än som var meningen.
29