Page 29 - SNT_34
P. 29

Topplock med gasringar i sina fördjupningar.

          så satte man ofta in både          Problemen uppmärksammade           man skulle fräsa bort fördjup-
          topplockspackning och gas-         Knud Jørgensen när han skrev       ningarna för gasringarna.
          ringar eftersom de topplock        boken Nimbus Vedligeholdelse       Nimbusverkstäderna har gjort
          som fanns i stor mängd redan       och han rekommenderade att         dessa arbeten många gånger.

                                                                                Jörgen i Skara har nyligen
                                                                                gjort förändringen på sina två
                                                                                maskiner, en femtiotalare och
                                                                                en förkrigare. Resultatet har
                                                                                blivit en klar prestandaför-
                                                                                bättring, särskilt på den av
                                                                                maskinerna där kammen
                                                                                dessutom visade sig stå en
                                                                                kugg fel!

                                                                                Trots det regniga vädret i vin-
                                                                                ter har Jörgen varit ute och
                                                                                provkört cyklarna, av ren en-
                                                                                tusiasm!
                                                                               Topplocket planfräst och klart
                                                                               för montering. Nu blir kompres-
                                                                               sionsförhållandet åter det rik-
                                                                               tiga liksom vinklarna för vip-
                                                                               porna. Glöm bara inte att efter-
           Jörgens två topplock, original med ringar till vänster och plan-    dra topplocksbultarna efter
                           fräst för toppackning till höger.                   några mils körning!


          hade gasringar monterade.
          Metoden gav något sämre
          kompressionsförhållande ef-
          tersom förbränningsrummet
          blev 1,5 mm högre. En annan
          följd blev ett något större sli-
          tage på ventilhuvuden, ställ-
          skruvar och styrningar efter-
          som vipporna tryckte på ven-
          tilerna med lite annan vinkel
          än som var meningen.

                                                           29
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34