Page 23 - SNT_32
P. 23

En klassiker










        Det finns många klassiska mo-
        torcykelmärken och många
        uppfattningar om vilka de rik-
        tiga klassikerna är. Brough
        Superior finns nog med på de
        flesta listor, så även en del
        Harley och Indian. Ett brittiskt
        märke som också måste räk-
        nas till dessa klassiker är
        Scott.

        Grundaren, Alfred Angas
        Scott, hade börjat sitt yrkesliv
        med att arbeta med ångmaski-
        ner men blev snart intresserad
        av tvåtaktsmotorn. En hem-
        byggd tvåcylindrig tvåtakts-
        motor monterade han i en för-
        stärkt cykelram redan år
        1898, arbetet fortsatte och
        1904 fick han brittiskt patent
        på en vertikal tvåcylindrig två-
        taktsmotor. Scotts motorcy-
        kelproduktion började på all-
        var 1908. Motorn var en två-
        cylindrig tvåtaktare på 333 cc
        med vattenkylda toppar och
        luftkylda cylindrar. Hela cykeln
        vägde endast 168 kg. De när-
        maste åren utvecklades kon-
        struktionen tills man 1914
        hade den modell färdig som
        skulle tillverkas drygt tio år
        framåt, "The Standard Tourer"
        även kallad "Two-Speeder".

        Maskinen hade många speciel-
        la tekniska lösningar. Det förs-
        ta man ser är ramen som är          förnicklade, eleganta kylaren       artikelns koppling till Nimbus,
        lågbygd vilket gör insteget         ligger direkt i cylindrarnas för-   är framgaffeln. Scott var den
        lättare och bidrar till en låg      längning bakom styrhuvudet          förste som konstruerade och
        tyngdpunkt. Det låga insteget       och bidrar till det karakteris-     använde en teleskopgaffel på
        var särskilt populärt hos dåti-     tiska utseendet.                    en motorcykel, 24 år före
        dens kvinnliga motorcyklister                                           Nimbus och BMW. Från 1910
        (hur många de nu var) och           Scott var tidig med många           satt en liten, men dock, tele-
        liksom Elleham med sin sco-         konstruktionsdetaljer som se-       skopgaffel på Scotts motor-
        terliknande ram utnyttjade          nare blev mer eller mindre          cyklar. Fjädringsrörelsen var
        Scott detta i reklamen.             standard på motorcyklar. Kick-      inte lång men lösningen
                                            starten är en sådan detalj,         fungerade.
        Tankens placering omedelbart        först installerad av Scott år
        framför och nedanför sadel-         1910. En annan konstruktion,        Att framgångsrikt deltaga i
        fästet är också ovanligt. Den       och anledningen till den här        tävlingar var både bil- och


                                                           23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28