Page 23 - SNT_32
P. 23
En klassiker
Det finns många klassiska mo-
torcykelmärken och många
uppfattningar om vilka de rik-
tiga klassikerna är. Brough
Superior finns nog med på de
flesta listor, så även en del
Harley och Indian. Ett brittiskt
märke som också måste räk-
nas till dessa klassiker är
Scott.
Grundaren, Alfred Angas
Scott, hade börjat sitt yrkesliv
med att arbeta med ångmaski-
ner men blev snart intresserad
av tvåtaktsmotorn. En hem-
byggd tvåcylindrig tvåtakts-
motor monterade han i en för-
stärkt cykelram redan år
1898, arbetet fortsatte och
1904 fick han brittiskt patent
på en vertikal tvåcylindrig två-
taktsmotor. Scotts motorcy-
kelproduktion började på all-
var 1908. Motorn var en två-
cylindrig tvåtaktare på 333 cc
med vattenkylda toppar och
luftkylda cylindrar. Hela cykeln
vägde endast 168 kg. De när-
maste åren utvecklades kon-
struktionen tills man 1914
hade den modell färdig som
skulle tillverkas drygt tio år
framåt, "The Standard Tourer"
även kallad "Two-Speeder".
Maskinen hade många speciel-
la tekniska lösningar. Det förs-
ta man ser är ramen som är förnicklade, eleganta kylaren artikelns koppling till Nimbus,
lågbygd vilket gör insteget ligger direkt i cylindrarnas för- är framgaffeln. Scott var den
lättare och bidrar till en låg längning bakom styrhuvudet förste som konstruerade och
tyngdpunkt. Det låga insteget och bidrar till det karakteris- använde en teleskopgaffel på
var särskilt populärt hos dåti- tiska utseendet. en motorcykel, 24 år före
dens kvinnliga motorcyklister Nimbus och BMW. Från 1910
(hur många de nu var) och Scott var tidig med många satt en liten, men dock, tele-
liksom Elleham med sin sco- konstruktionsdetaljer som se- skopgaffel på Scotts motor-
terliknande ram utnyttjade nare blev mer eller mindre cyklar. Fjädringsrörelsen var
Scott detta i reklamen. standard på motorcyklar. Kick- inte lång men lösningen
starten är en sådan detalj, fungerade.
Tankens placering omedelbart först installerad av Scott år
framför och nedanför sadel- 1910. En annan konstruktion, Att framgångsrikt deltaga i
fästet är också ovanligt. Den och anledningen till den här tävlingar var både bil- och
23