Page 24 - SNT_32
P. 24

gångsrik som han hade hop-
                                                                                pats. Scott avled redan 1923.
                                                                                År 1922 presenterades ”Scott
                                                                                Squirrel”, med trecylindrig
                                                                                tvåtaktsmotor, förstärkt ram
                                                                                och treväxlad låda med kon-
                                                                                ventionell koppling. Dessa ut-
                                                                                vecklades senare till ”Super
                                                                                Squirrel” och ”Flying Squirrel”,
                                                                                alla klassiska modeller.

                                                                                Scottfabriken fortsatte att till-
                                                                                verka motorcyklar, men när
                                                                                Alfred  Scott var borta  kom
                                                                                inga nya spännande konstruk-
                                                                                tioner och firman förde en mer
                                                                                och mer tynande tillvaro. Efter
                                                                                en konkurs 1950 ombildades
                                                                                företaget och fortsatte att pro-
                                                                                ducera motorcyklar fram till
                 Anders Scott 1919 vid starten av Flattanksrallyt.
                                                                                slutet av 60-talet. Under tidigt
        motorcykeltillverkarens sätt        storleken multiplicerades med       1970-tal presenterades Silk
        att nå ut till publiken och få      en faktor 1,32 inför klassindel-    Scott, en motorcykel med ur-
        fart på försäljningen. Scott        ningen redan 1911. Detta ut-        sprung i den tidigare produk-
        ställde upp i Isle of Man TT        nyttjade fabriken givetvis i sin    tionen, men tillverkningen
        redan 1910 och blev den förs-       reklam. I själva verket var det     upphörde 1979.
        ta tvåtaktsmaskin som fullfölj-     nog inte motorns prestanda
        de en tävling, 1911 satte man       som var av störst betydelse
        varvrekord med 50,11 mph            för tävlingsframgångarna utan
        (80,47 km/h), även 1912,            maskinens balans och goda
        1913 och 1914 var man snab-         väghållning tack vare låg
        bast och 1912 och 1913 vann         tyngdpunkt och framgaffelns
        man hela tävlingen.                 egenskaper.

        De tidiga tävlingsframgångar-       Alfred Scott lämnade fabriken
        na gjorde att Scott-motorn          1919 för att tillverka en tre-      Ingen tvekan om vilken pedal
        ansågs ”överprestera” och det-      hjuling, ”the Scott Sociable”,      som är broms!
        ta bestraffades med att motor-      som tyvärr inte blev så fram-

                                                                                Scott är ingen vanlig motor-
                                                                                cykel i Sverige men en ”Stan-
                                                                                dard Tourer” har nyligen  in-
                                                                                förskaffats och vårdas nu av
                                                                                Anders Löfqvist. Maskinen
                                                                                kunde ses på Flattanksrallyt i
                                                                                början av augusti. Vi låter
                                                                                Anders själv berätta om sin
                                                                                Scott:

                                                                                Denna modellen heter formellt
                                                                                Standard Touring och är på
                                                                                532 cc. Den kallas också ”two-
                                                                                speeder” efter transmissionen.
                                                                                Det är låg och hög hastighet
                                                                                som man får genom att låsa
                                                                                det stora eller lilla kedjehjulet i
                                                                                ”primären”. Från vevaxlen går
                                                                                alltså två kedjor. Det finns
                                                                                ingen koppling.
        Teleskopfjädringen har bara några centimeters fjädringsväg.

                                                           24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29