Page 24 - SNT_32
P. 24
gångsrik som han hade hop-
pats. Scott avled redan 1923.
År 1922 presenterades ”Scott
Squirrel”, med trecylindrig
tvåtaktsmotor, förstärkt ram
och treväxlad låda med kon-
ventionell koppling. Dessa ut-
vecklades senare till ”Super
Squirrel” och ”Flying Squirrel”,
alla klassiska modeller.
Scottfabriken fortsatte att till-
verka motorcyklar, men när
Alfred Scott var borta kom
inga nya spännande konstruk-
tioner och firman förde en mer
och mer tynande tillvaro. Efter
en konkurs 1950 ombildades
företaget och fortsatte att pro-
ducera motorcyklar fram till
Anders Scott 1919 vid starten av Flattanksrallyt.
slutet av 60-talet. Under tidigt
motorcykeltillverkarens sätt storleken multiplicerades med 1970-tal presenterades Silk
att nå ut till publiken och få en faktor 1,32 inför klassindel- Scott, en motorcykel med ur-
fart på försäljningen. Scott ningen redan 1911. Detta ut- sprung i den tidigare produk-
ställde upp i Isle of Man TT nyttjade fabriken givetvis i sin tionen, men tillverkningen
redan 1910 och blev den förs- reklam. I själva verket var det upphörde 1979.
ta tvåtaktsmaskin som fullfölj- nog inte motorns prestanda
de en tävling, 1911 satte man som var av störst betydelse
varvrekord med 50,11 mph för tävlingsframgångarna utan
(80,47 km/h), även 1912, maskinens balans och goda
1913 och 1914 var man snab- väghållning tack vare låg
bast och 1912 och 1913 vann tyngdpunkt och framgaffelns
man hela tävlingen. egenskaper.
De tidiga tävlingsframgångar- Alfred Scott lämnade fabriken
na gjorde att Scott-motorn 1919 för att tillverka en tre- Ingen tvekan om vilken pedal
ansågs ”överprestera” och det- hjuling, ”the Scott Sociable”, som är broms!
ta bestraffades med att motor- som tyvärr inte blev så fram-
Scott är ingen vanlig motor-
cykel i Sverige men en ”Stan-
dard Tourer” har nyligen in-
förskaffats och vårdas nu av
Anders Löfqvist. Maskinen
kunde ses på Flattanksrallyt i
början av augusti. Vi låter
Anders själv berätta om sin
Scott:
Denna modellen heter formellt
Standard Touring och är på
532 cc. Den kallas också ”two-
speeder” efter transmissionen.
Det är låg och hög hastighet
som man får genom att låsa
det stora eller lilla kedjehjulet i
”primären”. Från vevaxlen går
alltså två kedjor. Det finns
ingen koppling.
Teleskopfjädringen har bara några centimeters fjädringsväg.
24