Page 19 - SNT_32
P. 19

grusvägar i 1920-talets Dan-
                                                                                mark, man skall ju veta sin
                                                                                plats!

                                                                                Vi körde en tur på 5-6 mil av-
                                                                                bruten av en trevlig och väl-
                                                                                behövlig fika på ett gårdskafé
                                                                                och jag kände mig vid det la-
                                                                                get väl förberedd för träffen
                                                                                och de tio mil vi skulle köra
                                                                                då. Men inte med en doktors-
                                                                                väska på pakethållaren med
                                                                                därmed följande nödvändig
                                                                                hjälp att komma på och av.
                                                                                Verktygen fick jag ha i fickor-
                                                                                na. Utan väskan gick på- och
                                                                                avstigandet bra.
                      Svens Rör omgiven av Rex, två Harley och en AJS.
                                                                                Så kom dagen för rallyt. Efter-
                                                                                hand samlades hela 37 motor-
        både hand- och fotkoppling,         dubbeltrampning, mellangas,         cyklar från 1919 och framåt på
        liksom på Nimbus C fram till        anpassning av kopplingen,           startplatsen, Splendor Plant,
        fotväxeln kom 1937. Detta in-       uppsikt på trafiken, vänster-       strax nordväst om Jonstorp på
        nebär att man kopplar ur med        handen på växelspaken, hö-          Kullahalvön. Många H-D och
        foten vid stillastående och se-     gerhanden på gasen medan            en del Indian, BSA, Husqvar-
        dan håller kopplingen intryckt      man med hand tre ger tecken         nor, NV, Rex och annat – och
        med handen. Med första              och torkar svetten ur pannan.       så två Rör och ett Humlebi.
        växeln ilagd startar man så         Det kräver nog en hel del öv-       Humlebiet var också Svens
        genom att släppa upp kopp-          ning!                               och han hade lånat ut det till
        lingen med handen på vanligt                                            en annan kamrat. Det andra
        sätt. Detta för att det är svårt    En positiv överraskning var         Röret tillhörde Peder Hansen
        att släppa fotkopplingen            den goda fotbromsen, den            och var tillverkat 1927 med
        mjukt.                              gjorde att färden kändes trygg      motornummer 1138. Detta var
                                            och det var härligt att ila fram    AFs maskin och det finns flera
        Väl igång är det så fotkopp-        i 50-60 km i solskenet på de        foton med honom  på cykeln.
        lingen som gäller. Alltså ned       fina små vägarna, väl vetande       Den 5 december 1933 såldes
        med vänsterfoten, greppa            att de legendariska Rörförar-       Röret till en Max Hermann
        växelspaken med vänsterhan-         na, som Harry Ingemann Pe-          Jensen. Anders Fisker hade då
        den, upp med kopplingen i           tersen skulle gjort samma sak,      länge provkört den första pro-
        neutralläget och ned med den        fast i 90-100 och på dåliga         totypen till modell C och
        igen, flytta växelspaken till
        den högre växeln, lätta försik-
        tigt på kopplingspedalen så att
        växeln glider i, allt detta me-
        dan du med högerhanden reg-
        lerar gasen på lämpligt sätt
        och har hela(?) din uppmärk-
        samhet riktad mot omgivande
        trafik. Jag försökte några ned-
        växlingar också, men inte de
        första kilometrarna. Det gick
        sisådär.

        På Göingeträffen i våras dis-
        kuterade jag det här med att
        växla ner på ett Rör med
        Lisbeth Pedersen, hon brukade
        lyckas bra sa hon och jag är
        full av beundran. Man kan
        tänka sig proceduren med                                                 Peders maskin i förgrunden.

                                                           19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24