Page 19 - SNT_32
P. 19
grusvägar i 1920-talets Dan-
mark, man skall ju veta sin
plats!
Vi körde en tur på 5-6 mil av-
bruten av en trevlig och väl-
behövlig fika på ett gårdskafé
och jag kände mig vid det la-
get väl förberedd för träffen
och de tio mil vi skulle köra
då. Men inte med en doktors-
väska på pakethållaren med
därmed följande nödvändig
hjälp att komma på och av.
Verktygen fick jag ha i fickor-
na. Utan väskan gick på- och
avstigandet bra.
Svens Rör omgiven av Rex, två Harley och en AJS.
Så kom dagen för rallyt. Efter-
hand samlades hela 37 motor-
både hand- och fotkoppling, dubbeltrampning, mellangas, cyklar från 1919 och framåt på
liksom på Nimbus C fram till anpassning av kopplingen, startplatsen, Splendor Plant,
fotväxeln kom 1937. Detta in- uppsikt på trafiken, vänster- strax nordväst om Jonstorp på
nebär att man kopplar ur med handen på växelspaken, hö- Kullahalvön. Många H-D och
foten vid stillastående och se- gerhanden på gasen medan en del Indian, BSA, Husqvar-
dan håller kopplingen intryckt man med hand tre ger tecken nor, NV, Rex och annat – och
med handen. Med första och torkar svetten ur pannan. så två Rör och ett Humlebi.
växeln ilagd startar man så Det kräver nog en hel del öv- Humlebiet var också Svens
genom att släppa upp kopp- ning! och han hade lånat ut det till
lingen med handen på vanligt en annan kamrat. Det andra
sätt. Detta för att det är svårt En positiv överraskning var Röret tillhörde Peder Hansen
att släppa fotkopplingen den goda fotbromsen, den och var tillverkat 1927 med
mjukt. gjorde att färden kändes trygg motornummer 1138. Detta var
och det var härligt att ila fram AFs maskin och det finns flera
Väl igång är det så fotkopp- i 50-60 km i solskenet på de foton med honom på cykeln.
lingen som gäller. Alltså ned fina små vägarna, väl vetande Den 5 december 1933 såldes
med vänsterfoten, greppa att de legendariska Rörförar- Röret till en Max Hermann
växelspaken med vänsterhan- na, som Harry Ingemann Pe- Jensen. Anders Fisker hade då
den, upp med kopplingen i tersen skulle gjort samma sak, länge provkört den första pro-
neutralläget och ned med den fast i 90-100 och på dåliga totypen till modell C och
igen, flytta växelspaken till
den högre växeln, lätta försik-
tigt på kopplingspedalen så att
växeln glider i, allt detta me-
dan du med högerhanden reg-
lerar gasen på lämpligt sätt
och har hela(?) din uppmärk-
samhet riktad mot omgivande
trafik. Jag försökte några ned-
växlingar också, men inte de
första kilometrarna. Det gick
sisådär.
På Göingeträffen i våras dis-
kuterade jag det här med att
växla ner på ett Rör med
Lisbeth Pedersen, hon brukade
lyckas bra sa hon och jag är
full av beundran. Man kan
tänka sig proceduren med Peders maskin i förgrunden.
19