Page 25 - SNT_32
P. 25

man har mellan hög och låg
                                                                                fart. Maskinen har AMAC-
                                                                                förgasare med två spakar för
                                                                                luft och trottel som man måste
                                                                                justera bägge. Naturligtvis
                                                                                också manuell tändning med
                                                                                spak på vänster sida. Man blir
                                                                                inte sysslolös under körning.
                                                                                Lagom till att man hittat rätt
                                                                                är det dags att sakta in eller
                                                                                så blir det uppförsbacke eller
                                                                                … och så får man justera lite
                                                                                igen.

                                                                                Jag har en cykeldator monte-
                                                                                rad så jag ser hur fort och
                                                                                långt jag kör. Så där 50-60
                                                                                km/h är helt OK. Jag har varit
                                                                                över 70 km/h men det känns
                                                                                fort och bromsarna är tidsen-
                                                                                liga så man behöver bra sikt.
        På högersidan syns fotväxeln vid bakkanten av fotbrädan och
        kickstarten vid bakhjulsnavet.                                          Den är ganska törstig, nu på
                                                                                Flattanksrallyt och transport-
        Den första Scotten tillverkades     Den är ganska annorlunda att        sträckan dit och hem, sådär 22
        1908 och det blev lite detalj-      köra. Motorn är två-takt och        mil, gick det åt 19 liter, det är
        förbättringar fram till 1914 sen    två cylindrig och går i mottakt     därför jag har reservdunk på
        hände inte så mycket förrän         så den tänder varje varv och        pakethållaren.
        Squirrel kom i mitten på 20-        går mycket jämt. (Som en fyr-
        talet. Min är från 1919. Denna      takt 4 cyl.) Sen är det en del     Nedan några tidiga modeller av
        modellen tror jag lades ner         tillvänjning vid att inte ha       Scott, ur"The Scott Book" 1936,
        1926.                               koppling utan bara det frihjul     fabrikens instruktionsbok














































                                                           25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30