Page 25 - SNT_32
P. 25
man har mellan hög och låg
fart. Maskinen har AMAC-
förgasare med två spakar för
luft och trottel som man måste
justera bägge. Naturligtvis
också manuell tändning med
spak på vänster sida. Man blir
inte sysslolös under körning.
Lagom till att man hittat rätt
är det dags att sakta in eller
så blir det uppförsbacke eller
… och så får man justera lite
igen.
Jag har en cykeldator monte-
rad så jag ser hur fort och
långt jag kör. Så där 50-60
km/h är helt OK. Jag har varit
över 70 km/h men det känns
fort och bromsarna är tidsen-
liga så man behöver bra sikt.
På högersidan syns fotväxeln vid bakkanten av fotbrädan och
kickstarten vid bakhjulsnavet. Den är ganska törstig, nu på
Flattanksrallyt och transport-
Den första Scotten tillverkades Den är ganska annorlunda att sträckan dit och hem, sådär 22
1908 och det blev lite detalj- köra. Motorn är två-takt och mil, gick det åt 19 liter, det är
förbättringar fram till 1914 sen två cylindrig och går i mottakt därför jag har reservdunk på
hände inte så mycket förrän så den tänder varje varv och pakethållaren.
Squirrel kom i mitten på 20- går mycket jämt. (Som en fyr-
talet. Min är från 1919. Denna takt 4 cyl.) Sen är det en del Nedan några tidiga modeller av
modellen tror jag lades ner tillvänjning vid att inte ha Scott, ur"The Scott Book" 1936,
1926. koppling utan bara det frihjul fabrikens instruktionsbok
25