Page 18 - SNT_32
P. 18
Att köra Rör
Seniorrallyt den 20 juli 2019
Under åren har jag skaffat mig ter handtag framåt och ett jag skulle kunna placera mig
en viss teoretisk kunskap om bestämt tramp på kicken så korrekt på sadeln. Men när
Nimbus A och B, Kakelugns- var motorn igång. Vad med att nöden är som störst … etc,
rören. Den praktiska kunska- använda flödaren på förgasa- Sven insåg raskt dilemmat och
pen har varit mindre, men jag ren frågar sig nu den som kän- gav min fot en hjälpande hand
har fått några kortare turer ner till Rörens konstruktion! och jag hamnade rätt. Inter-
bakom styret på Poul Jørss Rör Det finns ingen flödare är sva- mezzot hade bevittnats av en
från 1922 och åtskilliga mil ret, för Svens Rör går, än så grannfru som fnittrade våld-
sommaren 2018 som burkslav länge, med en förgasare till samt – och det kunde man ju
i ekipaget. Så en dag tidigare i typ C – en inte helt ovanlig unna henne!
sommar ringde Sven Andersen lösning.
och berättade om Så kom vi iväg genom
Seniorrallyt som MCV samhället och jag kände
Skåne nordväst tagit samma sak som när jag
fram ur malpåsen efter första gången körde Rör,
några år. Sven skulle den höga tunga maski-
vara rallyansvarig och nen som kändes så ving-
kunde därför inte del- lig när jag stod stilla väx-
taga själv och han und- te samman med mig så
rade om jag ville köra fort hjulen började rulla
hans Rör. Det finns väl och blev som en del av
bara ett svar på en kroppen nästan. Men det
sådan fråga! Tacksam fanns gott om svårig-
för Svens förtroende och heter att övervinna, den
glad för hans frikostighet största var att växla.
tackade jag naturligtvis
ja. Svens Rör har num- Naturligtvis gled första
mer 663 och är tillverkat växeln i elegant när man
1924. Maskinen såldes stod stilla och gav sig tid
den 21 juli 1924 till en och det var också lätt att
Karl Ekström i Helsing- komma till andra växeln
borg och Sven fann om jag inte drog för
maskinen i Värmland un- långt på den första. Till
der våren 2017, se SNT tredje växeln var det lite
nr 29. värre, även med dubbel-
koppling. Tricket var att
Några dagar före träffen försiktigt släppa på kopp-
körde jag upp till Sven lingen när växelspaken
för en välbehövlig prov- var på väg in i läget för
tur. Efter tankning och trean, en kopplingsbroms
kontroll av oljenivån och konstruerad för ända-
att fett fanns i gaffel- målet griper då in och
lederna spände vi fast en Nåväl motorn var igång, cy- ser till att kugghjulen får rätt
doktorsväska med lite verktyg keln stod på sidostödet och hastighet. Efter hand gick det-
på pakethållaren, utifall att. jag bredvid. Det återstod att ta relativt bra. Speciellt minns
bestiga underverket. Nu är det jag ett tillfälle när proceduren
Så var det dags att starta så att jag hade en del problem löpte helt ljudlöst och jag
maskinen. Bensinkranen öpp- med mitt eget chassie för tju- släppte kopplingen helt för att
nades och choken stängdes, go år sedan och en då insatt upptäcka att växelspakern inte
några vrid på gashandtaget reservdel gör att jag har svårt låg i trean utan i friläget mel-
gjorde att bränsleblandning att lyfta benet högt. Här satt lan tvåan och trean – inte så
sprutades in i insuget, två för- en doktorsväska med verktyg konstigt att det gick ljudlöst!
siktiga tramp på kicken hjälpte ivägen för den eleganta para-
till med detta, så tändningen i bel som jag planerade att hö- Kopplingen ja, eftersom Röret
lågläge genom att vrida väns- gerfoten skulle beskriva för att har tankväxel så finns det
18