Page 18 - SNT_32
P. 18

Att köra Rör


                                 Seniorrallyt den 20 juli 2019

        Under åren har jag skaffat mig      ter handtag framåt och ett          jag skulle kunna placera mig
        en viss teoretisk kunskap om        bestämt tramp på kicken så          korrekt på sadeln. Men när
        Nimbus A och B, Kakelugns-          var motorn igång. Vad med att       nöden är som störst … etc,
        rören. Den praktiska kunska-        använda flödaren på förgasa-        Sven insåg raskt dilemmat och
        pen har varit mindre, men jag       ren frågar sig nu den som kän-      gav min fot en hjälpande hand
        har fått några kortare turer        ner till Rörens konstruktion!       och jag hamnade rätt. Inter-
        bakom styret på Poul Jørss Rör      Det finns ingen flödare är sva-     mezzot hade bevittnats av en
        från 1922 och åtskilliga mil        ret, för Svens Rör går, än så       grannfru som fnittrade våld-
        sommaren 2018 som burkslav          länge, med en förgasare till        samt – och det kunde man ju
        i ekipaget. Så en dag tidigare i    typ C – en inte helt ovanlig        unna henne!
        sommar ringde Sven Andersen         lösning.
        och berättade om                                                              Så kom vi iväg genom
        Seniorrallyt som MCV                                                          samhället och jag kände
        Skåne nordväst tagit                                                          samma sak som när jag
        fram ur malpåsen efter                                                        första gången körde Rör,
        några år. Sven skulle                                                         den höga tunga maski-
        vara rallyansvarig och                                                        nen som kändes så ving-
        kunde därför inte del-                                                        lig när jag stod stilla väx-
        taga själv och han und-                                                       te samman med mig så
        rade om jag ville köra                                                        fort hjulen började rulla
        hans Rör. Det finns väl                                                       och blev som en del av
        bara ett svar på en                                                           kroppen nästan. Men det
        sådan fråga! Tacksam                                                          fanns gott om svårig-
        för Svens förtroende och                                                      heter att övervinna, den
        glad för hans frikostighet                                                    största var att växla.
        tackade jag naturligtvis
        ja. Svens Rör har num-                                                        Naturligtvis gled första
        mer 663 och är tillverkat                                                     växeln i elegant när man
        1924. Maskinen såldes                                                         stod stilla och gav sig tid
        den 21 juli 1924 till en                                                      och det var också lätt att
        Karl Ekström i Helsing-                                                       komma till andra växeln
        borg och Sven fann                                                            om jag inte drog för
        maskinen i Värmland un-                                                       långt på den första. Till
        der våren 2017, se SNT                                                        tredje växeln var det lite
        nr 29.                                                                        värre, även med dubbel-
                                                                                      koppling. Tricket var att
        Några dagar före träffen                                                      försiktigt släppa på kopp-
        körde jag upp till Sven                                                       lingen när växelspaken
        för en välbehövlig prov-                                                      var på väg in i läget för
        tur. Efter tankning och                                                       trean, en kopplingsbroms
        kontroll av oljenivån och                                                     konstruerad för ända-
        att fett fanns i gaffel-                                                      målet griper då in och
        lederna spände vi fast en           Nåväl motorn var igång, cy-         ser till att kugghjulen får rätt
        doktorsväska med lite verktyg       keln stod på sidostödet och         hastighet. Efter hand gick det-
        på pakethållaren, utifall att.      jag bredvid. Det återstod att       ta relativt bra. Speciellt minns
                                            bestiga underverket. Nu är det      jag ett tillfälle när proceduren
        Så var det dags att starta          så att jag hade en del problem      löpte helt ljudlöst och jag
        maskinen. Bensinkranen öpp-         med mitt eget chassie för tju-      släppte kopplingen helt för att
        nades och choken stängdes,          go år sedan och en då insatt        upptäcka att växelspakern inte
        några vrid på gashandtaget          reservdel gör att jag har svårt     låg i trean utan i friläget mel-
        gjorde att bränsleblandning         att lyfta benet högt. Här satt      lan tvåan och trean – inte så
        sprutades in i insuget, två för-    en doktorsväska med verktyg         konstigt att det gick ljudlöst!
        siktiga tramp på kicken hjälpte     ivägen för den eleganta para-
        till med detta, så tändningen i     bel som jag planerade att hö-       Kopplingen ja, eftersom Röret
        lågläge genom att vrida väns-       gerfoten skulle beskriva för att    har tankväxel så finns det

                                                           18
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23