Page 16 - SNT_32
P. 16
intervjuas om sitt Nimbusint-
resse och om vad man gör på
en träff och han ger bra svar!
En del tid ägnas åt utomhus-
verksamheter där fotograf och
programledare får en tur i
Oves sidovagnsmaskin och
Poul gör en del turer på den
tvåcylindriga protytypen och
på Vagn Gjerlangs typ C med
bakfjädring. Även Vagn körde
den tvåcylindriga och under
årens lopp har det visat sig att
många prövade den, senast
var det ett foto av Per Alleslev
på maskinen.
Utställningen uppmärksamma-
des av media och ett TV-team
kom för att göra ett inslag.
Men materialet sammanställ-
des och visades aldrig, men en
DVD med inspelat material
finns kvar. Kvaliteten på ma-
terialet är ganska dålig med
flimmer och osäker färgåter-
givning, men sevärt som en
dokumentation av utställning-
en och en del av människorna
omkring den.
På filmen finns en hel del bil-
der inifrån utställningen med
överblickar och detaljer, några Så avslutas filmen med en
intervjuer med Poul Jørss där minnesvärd sekvens. Alla var
han berättar Nimbushistoria lika nyfikna på den "ventillösa"
och om den tvåcylindriga pro- motorn som på den tvåcylind-
totypen samt lite om typ C riga prototypen. Ja ventillös är
med bakfjädring. Ove Adelev naturligtvis inte den riktiga
benämningen, motorn har ro-
terande ventiler enligt ett sys-
tem utvecklat under Anders
Fiskers ledning.
Bjarne W Hansen och Poul
hade hämtat bland annat den
ventillösa motorn hos F & N
och man hade fått tillstånd att
starta den. Startförsöken
skedde hos JC Nimbus på
Österbro, Verner och John
Carlsens verkstad. Kickstarten
hjälpte inte utan det var först
när man satte den i provbänk
och körde runt den med el-
motor som den startade. Mo-
torn gick utan särskilt mycket
mekaniskt oljud, bortsett från
16