Page 23 - SNT_31
P. 23
försvaret och Postverket. Spe-
ciella sidovagnskorgar visades
gärna upp i reklamen.
I katalogen för 1936 visade man
tre olika sidovagnskorgar, en
familjesidovagn med dörr på
högersidan, en sportsidovagn
med ett handtag i form av ett böjt
rör i korgen att hålla sig i när det
går undan och en varukorg det
vill säga en låda med lock. På
katalogernas framsidor använde
man gärna ett sidovagnsekipage
med två unge människor som är
ute för att se Danmark .
första två gick till danska Post- framsteg jämfört
verket den 19 juni och i de första med 1920-talet då
broschyrerna fanns personsido- man byggde sido-
vagnar med. Man hade givetvis vagnar på klas-
orienterat sig noga om hur andra siskt karossbyg-
byggde sina sidovagnar och pre- garemanér med en
senterat en modern konstruk- separat träram av
tion. Som vi såg av fotot från Brdr askträ som plåtar-
Friis-Hansen användes andra si- na spikades fast
dovagnar också, antagligen både vid. I reklamen
ramar och korgar. satsade man en
del på sidovagnar
Sidovagnskorgarna man tillver- för varutransport.
kade hos F&N var helsvetsade Det var ett sätt att
och med endast trä som en enkel visa på motor-
ram för att fästa innerklädseln i cykelns kvalitet
och i viss mån styva upp plåtka- att Nimbus såldes
rossen. Detta var ett tekniskt till staten i form av
Dessa sidovagnar var alltså helt
av plåt, det äldre sättet att bygga
sidovagnar hade man provat på
en tidig ritning av en sidovagns-
korg från februari 1934. Där var
korgen uppbyggd på ett ramverk
av trä som först kläddes med
kryssfaner och ovanpå det 0,5
mm järnplåt. Ritningen är kraf-
tigt överkryssad och märkt
UDGAAR med datum 15 juni
1934. De övriga ritningarna som
23