Page 5 - SNT_30
P. 5

upphörde då bensinransone-
        ringen efter kriget? Något exakt
        datum har jag inte, men generellt
        började ransoneringarna i Dan-
        mark lätta under sommaren 1919,
        så troligen skedde Fiskers prov-
        körning inte under 1918. Den
        första tävlingen som P.A. Fisker
        deltog i, Dansk Motorklubs Vif-
        teløb, kördes i slutet av juli 1919.  för produktionen, skickliga arbe-  hade varit Danmarks och Nor-
        Det finns ingenting i tidnings-     tare, maskiner samt naturligtvis    dens största bank, idag heter den
        kommentarerna som antyder att       kapital och arbetsro. Problemen     Danske Bank
        denna tävling kördes under ben-     syntes i reklamen.
        sinrestriktioner.                                                       P.A. Fisker lyckades få kapital
                                            Vi börjar med kapitalet, en förut-  genom privata finansiärer men
         Under vintern och våren 1919       sättning för en del av återstoden.  han blev tvungen att göra om
        förbättrades prototypen och nya     P.A. Fisker hade en lönande fir-    företaget till aktiebolag, A/S
        exemplar byggdes. P.A. Fisker       ma, men det hade varit stora av-    Fisker & Nielsen. De nya lokaler-
        började sedan också ställa upp i    bränningar under första världs-     na stod klara 1920 men maskiner
        tävlingar med motorcykeln, han      kriget och försäljningen startade   skulle installeras och skickliga
        anmälde den som ”eget fabrikat”     inte omedelbart efter freden. Fir-  arbetare anställas. På grund av
        men under året fick den namnet      mans bankförbindelser var goda      detta och oroligheter på arbets-
        Nimbus. Fisker körde alltid med     och banken, som var Landmands-      marknaden blev 1920 års produk-
        sidovagn och för att vara en ny-
        konstruktion var tävlingsresul-
        taten mycket bra. Den nya motor-
        cykeln presenterades även på en
        industriutställning i Fredericia i
        början av augusti 1919.

        Tävlingsframgångarna och ut-
        ställningen följdes upp med rek-    banken hade flera gånger under      tion av Nimbus endast tre maski-
        lam. Det gällde nu att smida me-    de gångna åren erbjudit frikos-     ner, som fortfarande skall räknas
        dan järnet var varmt och få igång   tiga lån, något som Fisker tackat   till prototyperna. Först 1921 kom
        en riktig produktion.               nej till eftersom man inte hade     produktionen igång med 50 till-

        Enligt den avskrift av A/S Fisker   behöv vid de tidpunkterna. Nu       verkade maskiner.
        & Nielsens lagerböcker för Rören    var däremot behovet stort, fabri-   I år har vi, på initiativ av den
        som Danmarks Nimbus Touring         ken behövde byggas ut för den       landsomfattande Nimbusklub-
        gjort, så tillverkades cyklarna     nya tillverkningen, maskiner be-    ben i Danmark, DNT, firat Nim-
        med ramnummer 1-6 år 1919. I        hövde köpas in och personal an-     bus 100 år eftersom den första
        lagerlistan står den första proto-  ställas –men banken gav inget       prototypen skulle ha provkörts i
        typen som nummer 0 (fick den        lån! En bankkrasch som vi kän-      november 1918, men vi kan lugnt
        inte något ramnummer eftersom       ner igen alltför väl från våra da-  fortsätta att fira 2019, så som A/S
        den inte inregistrerades?).         gar var under uppsegling. Lands-
                                            mandsbanken hade lånat ut allt-     Fisker & Nielsen gjorde 1939 när
        Det är emellertid skillnad på att   för mycket pengar till alltför      de firade årsdagen av de första
        göra en handfull motorcyklar och    många under slutet av första        registreringarna och vi har lika
        starta en regelrätt produktion. De  världskriget och verkligheten       stora anledningar att fira både
        sju maskiner man tillverkat 1918    började nu komma ikapp banken.      2020 och 2021!
        och 1919 var säkert hantverks-      Krisen fullbordades inte förrän     Om kalashumöret fortfarande är
        mässigt framställda och därför      1922 och 1923 då staten hade gått   på topp kan vi fira typ B år 2024,
        naturligtvis mycket dyrare än vad   in med garantier och personer ur    eller varför inte fira glädjen med
        ett realistiskt försäljningspris    bankledningen hade dömts för        din Nimbus varje dag hela året!
        kunde vara. Man behövde plats       bedrägeri. Landsmandsbanken


                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10