Page 5 - SNT_30
P. 5
upphörde då bensinransone-
ringen efter kriget? Något exakt
datum har jag inte, men generellt
började ransoneringarna i Dan-
mark lätta under sommaren 1919,
så troligen skedde Fiskers prov-
körning inte under 1918. Den
första tävlingen som P.A. Fisker
deltog i, Dansk Motorklubs Vif-
teløb, kördes i slutet av juli 1919. för produktionen, skickliga arbe- hade varit Danmarks och Nor-
Det finns ingenting i tidnings- tare, maskiner samt naturligtvis dens största bank, idag heter den
kommentarerna som antyder att kapital och arbetsro. Problemen Danske Bank
denna tävling kördes under ben- syntes i reklamen.
sinrestriktioner. P.A. Fisker lyckades få kapital
Vi börjar med kapitalet, en förut- genom privata finansiärer men
Under vintern och våren 1919 sättning för en del av återstoden. han blev tvungen att göra om
förbättrades prototypen och nya P.A. Fisker hade en lönande fir- företaget till aktiebolag, A/S
exemplar byggdes. P.A. Fisker ma, men det hade varit stora av- Fisker & Nielsen. De nya lokaler-
började sedan också ställa upp i bränningar under första världs- na stod klara 1920 men maskiner
tävlingar med motorcykeln, han kriget och försäljningen startade skulle installeras och skickliga
anmälde den som ”eget fabrikat” inte omedelbart efter freden. Fir- arbetare anställas. På grund av
men under året fick den namnet mans bankförbindelser var goda detta och oroligheter på arbets-
Nimbus. Fisker körde alltid med och banken, som var Landmands- marknaden blev 1920 års produk-
sidovagn och för att vara en ny-
konstruktion var tävlingsresul-
taten mycket bra. Den nya motor-
cykeln presenterades även på en
industriutställning i Fredericia i
början av augusti 1919.
Tävlingsframgångarna och ut-
ställningen följdes upp med rek- banken hade flera gånger under tion av Nimbus endast tre maski-
lam. Det gällde nu att smida me- de gångna åren erbjudit frikos- ner, som fortfarande skall räknas
dan järnet var varmt och få igång tiga lån, något som Fisker tackat till prototyperna. Först 1921 kom
en riktig produktion. nej till eftersom man inte hade produktionen igång med 50 till-
Enligt den avskrift av A/S Fisker behöv vid de tidpunkterna. Nu verkade maskiner.
& Nielsens lagerböcker för Rören var däremot behovet stort, fabri- I år har vi, på initiativ av den
som Danmarks Nimbus Touring ken behövde byggas ut för den landsomfattande Nimbusklub-
gjort, så tillverkades cyklarna nya tillverkningen, maskiner be- ben i Danmark, DNT, firat Nim-
med ramnummer 1-6 år 1919. I hövde köpas in och personal an- bus 100 år eftersom den första
lagerlistan står den första proto- ställas –men banken gav inget prototypen skulle ha provkörts i
typen som nummer 0 (fick den lån! En bankkrasch som vi kän- november 1918, men vi kan lugnt
inte något ramnummer eftersom ner igen alltför väl från våra da- fortsätta att fira 2019, så som A/S
den inte inregistrerades?). gar var under uppsegling. Lands-
mandsbanken hade lånat ut allt- Fisker & Nielsen gjorde 1939 när
Det är emellertid skillnad på att för mycket pengar till alltför de firade årsdagen av de första
göra en handfull motorcyklar och många under slutet av första registreringarna och vi har lika
starta en regelrätt produktion. De världskriget och verkligheten stora anledningar att fira både
sju maskiner man tillverkat 1918 började nu komma ikapp banken. 2020 och 2021!
och 1919 var säkert hantverks- Krisen fullbordades inte förrän Om kalashumöret fortfarande är
mässigt framställda och därför 1922 och 1923 då staten hade gått på topp kan vi fira typ B år 2024,
naturligtvis mycket dyrare än vad in med garantier och personer ur eller varför inte fira glädjen med
ett realistiskt försäljningspris bankledningen hade dömts för din Nimbus varje dag hela året!
kunde vara. Man behövde plats bedrägeri. Landsmandsbanken
5