Page 14 - SNT_30
P. 14

Militärnimbus i Norge





        Ole Birger Gjevre, OBG, är ett                                          militären och konfiskerade alla
        känt namn i norska veteranfor-                                          deras fordon. Så vid kapitulatio-
        donskretsar, han är även känd för                                       nen 1945 blev det naturligtvis en
        SNTs läsare som Nimbusman                                               hel del oordning och företags-
        och, måste jag tillägga, hans fru                                       samma personer kan ha omvand-
        Gerd är också hon känd för läsar-                                       lat motorcykeln från militär till
        na, se historien om hennes 240                                          civil. Motorcykeln finns nämligen
        mil långa Nimbustur till Bodö                                           inte i de förteckningar som finns
        och tillbaka i SNT nr 18. Ole har                                       över härens motorfordon från
        den mycket goda vanan att ofta                                          november 1949. Förteckningen
        tacka för ett nytt nummer av SNT                                        kallas
        genom att sända bilder, en artikel                                                  , ett ord som inte får
        eller annat spännande. Den här                                          plats på en rad här i tidningen.
        gången skrev han att hans son       och är enligt F&Ns lagerbok leve-
        Syver hade köpt en 1939 års Nim-    rerad till danska Hærens teknis-
        bus och jag fick även några bil-    ke Korps den 31 maj 1939 i en
        der. På den stora bilden nedan      grupp med 50 maskiner. Det är
        står OBG och håller i Nimbussens    uppseendeväckande ovanligt att
        styre, Syver spänner remmar och     maskinen fortfarande har origi-
        säljaren, Inge Baardsgaard, står    nalmotorn, men dess tid i försva-
        bredvid.                            ret blev kanske inte så lång.





                                                                                Dessa listor, ett kartotek med
                                                                                6000 kort byggde på en samman-
                                                                                ställning inom samtliga delar av
                                                                                hären som gjordes 1946 – och det
                                                                                sägs att Krigsministeriet inte ville
                                                                                bekosta ett skåp till registret!

                                                                                Det finns flera exempel på att för-
                                                                                svaret inte var så flitiga att efter-
                                                                                söka de motorcyklar som dök upp
                                                                                efter kriget, i alla fall inte de som
                                                                                påträffades ute i Europa och vars
                                                                                nya ägare kontaktade Nimbus-
                                                                                fabriken om reservdelar och an-
                                                                                nat. Kanske var det likadant med
                                                                                de militärnimbussar som ”för-
                                                                                svann” inom landet? Man vet att
                                                                                en del av försvarets Nimbussar
        Nimbussen var importerad från        Danmark ockuperades som be-        som varit aktiva den 9 april göm-
        Danmark år 1984 och såldes vida-    kant den 9 april 1940 och den 29    des undan tyskarna bland annat i
        re två år senare till Inge Baards-  augusti 1943 tog ockupations-       Sønderjylland men kom dessa
        gaard. Syver köpte cykeln i sep-    makten över helt och fullt efter    någonsin tillbaka till försvaret?
        tember i år. Av bilderna att döma   oroligheter som kunde blivit ett
        är Nimbussen i gott skick. Den      uppror. Vid övertagandet tog        Det kan alltså ha gått till som på
        har ram- och motornummer 4577       Tyskland direkt kontrollen av       bilden där en tysk underofficer


                                                           14
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19