Page 16 - SNT_30
P. 16
Nordiska tävlingar 1925
Under 1924 hade motorklubbar-
na i de nordiska länderna gått
samman om att påverka så att
exempelvis körkorten skulle gälla
i hela Norden utan att särskilda
internationella kort skullle behö-
va utfärdas. Samverkan utveckla-
des och den 25 februari 1925 träf-
fades företrädare för Svenska
Motorcykelklubben, Dansk Motor
Klub, Danmarks Motor Union och
Norsk Motorcycle Klub i Köpen-
hamn för att enas om gemensam-
ma tävlingar och ett samarbete
vid kongresser ordnade av den
internationella motorcykelorga-
nisationen, FICM. Den finländska
klubben var också med om detta,
men hade låtit sig företrädas av
den svenska klubben.
En av de gemensamma tävlingar- Under 1925 kördes även Majtäv- även ungefär hälften av de övriga
na var ett nordiskt motorcykel- lingen i Sverige, den första av deltagarna. I Svenska Dagbladets
mästerskap. Tävlingen gick av dessa tävlingar hade körts redan årsbok betecknades tävlingen
stapeln i Norge där man utnytt- 1914. Det var en landsvägstävling som ,
jade den svåra bobsleigh-banan som varade fyra dagar och med men man uppmärksammade att
Korketrækkeren utanför Oslo. en sammanlagd tävlingssträcka det varit en dansk deltagare. I
Det var alltså en backtävling och på cirka 190 mil. Till tävlingen Sverige gjorde man likadant som
backen var 2200 meter lång. Inte anmälde sig 55 svenska och en i Danmark vid landsvägstäv-
färre än 30 svenskar ställde upp i dansk förare, Harry Ingemann lingarna, man bestämde i förväg
tävlingen och det lyckades dem Petersen. Ingemann Petersen var kraven för första pris, andra pris
att vinna samtliga sju klasser och vid denna tid den mest fram- och så vidare: man skulle komma
därmed även lagtävlingen. gångsrike Nimbusföraren och in inom en normaltid som be-
hade redan segrat i många lopp i stämdes i förväg av tävlingsled-
Danmark och hade ännu flera ningen och vanligen skulle förs-
segrar framför sig. Dansk Motor tapristagarna ha 0 prickar. Om
Klub bekostade hans deltagande tävlingen blev lätt, till exempel
i Majtävlingen som startade på beroende på bra väder, så kunde
Stockholms stadion. Den första det bli många förstapristagare.
etappen gick till Malmö (87 mil) ”Bra väder” för tävlingsledningen,
den andra till Göteborg (32 mil), däremot, var långvarigt regn eller
tredje dagens mål var Örebro (44 snöfall som gjorde den tidens
mil) och den fjärde dagen gick grusvägar dåliga.
man i mål på Stockholms stadion
efter en förhållandevis kort etapp Ingemann Petersens framgång i
på 27 mil. tävlingen utnyttjades till sista
droppen av Nimbusfabriken, det
Ingemann Petersen klarade täv- var ingen tvekan om att det var
lingen utan prickar och tilldela- en seger som vunnits och de
des 1.a pris – men det gjorde danska motortidningarna var en-
16