Page 16 - SNT_30
P. 16

Nordiska tävlingar 1925



        Under 1924 hade motorklubbar-
        na i de nordiska länderna gått
        samman om att påverka så att
        exempelvis körkorten skulle gälla
        i hela Norden utan att särskilda
        internationella kort skullle behö-
        va utfärdas. Samverkan utveckla-
        des och den 25 februari 1925 träf-
        fades företrädare för Svenska
        Motorcykelklubben, Dansk Motor
        Klub, Danmarks Motor Union och
        Norsk Motorcycle Klub i Köpen-
        hamn för att enas om gemensam-
        ma tävlingar och ett samarbete
        vid kongresser ordnade av den
        internationella motorcykelorga-
        nisationen, FICM. Den finländska
        klubben var också med om detta,
        men hade låtit sig företrädas av
        den svenska klubben.

        En av de gemensamma tävlingar-      Under 1925 kördes även Majtäv-      även ungefär hälften av de övriga
        na var ett nordiskt motorcykel-     lingen i Sverige, den första av     deltagarna. I Svenska Dagbladets
        mästerskap. Tävlingen gick av       dessa tävlingar hade körts redan    årsbok betecknades tävlingen
        stapeln i Norge där man utnytt-     1914. Det var en landsvägstävling   som                             ,
        jade den svåra bobsleigh-banan      som varade fyra dagar och med       men man uppmärksammade att
        Korketrækkeren utanför Oslo.        en sammanlagd tävlingssträcka       det varit en dansk deltagare.  I
        Det var alltså en backtävling och   på cirka 190 mil. Till tävlingen    Sverige gjorde man likadant som
        backen var 2200 meter lång. Inte    anmälde sig 55 svenska och en       i Danmark vid landsvägstäv-
        färre än 30 svenskar ställde upp i  dansk förare, Harry Ingemann        lingarna, man bestämde i förväg
        tävlingen och det lyckades dem      Petersen. Ingemann Petersen var     kraven för första pris, andra pris
        att vinna samtliga sju klasser och  vid denna tid den mest fram-        och så vidare: man skulle komma
        därmed även lagtävlingen.           gångsrike Nimbusföraren och         in inom en normaltid som be-
                                            hade redan segrat i många lopp i    stämdes i förväg av tävlingsled-
                                            Danmark och hade ännu flera         ningen och vanligen skulle förs-
                                            segrar framför sig. Dansk Motor     tapristagarna ha 0 prickar. Om
                                            Klub bekostade hans deltagande      tävlingen blev lätt, till exempel
                                            i Majtävlingen som startade på      beroende på bra väder, så kunde
                                            Stockholms stadion. Den första      det bli många förstapristagare.
                                            etappen gick till Malmö (87 mil)    ”Bra väder” för tävlingsledningen,
                                            den andra till Göteborg (32 mil),   däremot, var långvarigt regn eller
                                            tredje dagens mål var Örebro (44    snöfall som gjorde den tidens
                                            mil) och den fjärde dagen gick      grusvägar dåliga.
                                            man i mål på Stockholms stadion
                                            efter en förhållandevis kort etapp  Ingemann Petersens framgång i
                                            på 27 mil.                          tävlingen utnyttjades till sista
                                                                                droppen av Nimbusfabriken, det
                                            Ingemann Petersen klarade täv-      var ingen tvekan om att det var
                                            lingen utan prickar och tilldela-   en seger som vunnits och de
                                            des 1.a pris – men det gjorde       danska motortidningarna var en-

                                                           16
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21