Page 13 - SNT_30
P. 13
Rak fyra på längden. Det har ge-
nom tiderna serietillverkats flera
märken denna motorlösning. De
står nästan alla på museum och
är jättedyra. Med ett undantag,
NIMBUS.
För ett tag sedan hittade jag en
film på Youtube som visar de tio
ovanligaste veteran-mc. Där är en
NIMBUS med. Filmen är nog
gjord med USA som norm. Och då
blir det helt naturligt att stå till-
sammans med Indian och Hen-
dersson.
Motorns gång är något extra att
lyssna till. Fin musik och helt
Nimbus har lyckats mycket väl Signalhornet har fått backa ner unik. Samlaren som vi besökte sa
med designen redan 1934. under sadeln och ljuddämparen att bara en 500 BSA kunde mäta
har fått en insats. I övrigt gäller sig vad gäller ljud.
En gång var jag på en visning hos genomgång av allt så att det fun-
en privat samlare av MC. Han kar som det ska. Så har jag till sist en fråga:.
hade 28 st. mc. i trafik och 100 till När en motorcykel ser ut just som
i olika renoveringsstadier. Den Det estetiska är för mig väldigt min med patina, finns det något
som han hade valt ut för att visa viktigt. Stelbensramen är ju ba- vedertaget ord eller begrepp som
oss var en NIMBUS. Orsaken var sen för alla custombyggare. Ner beskriver detta? Jag har använt
att han ville visa hur modern den och bak med sadeln så är det attityd och genuin. Men är det
var redan 1934 i förhållande till klart, inget att bygga om där. rätt? Finns det möjligen något
alla andra mc, som kopierat av Plattjärnsram är vanligen helt engelskt uttryck? En ny mc med
varandra genom åren. Vi fick en kass när det gäller vridstyvhet, skador och skabbig lack är just
genomgång med jämförelser till men på NIMBUS är den extra bara risig. En gammal ärrad kri-
andra märken. Det är nog 20 år vridstyv, på grund av att motorn gare är genuin och har attityd.
sedan, men tanken om NIMBUS är en del av konstruktionen. Det Stilen har blivit vanligare på se-
väcktes nog redan då. är ingen tillfällighet att så många nare år. Och den konkurrerar
hade sidovagn. Seg motor och inte med blank och nylackad.
Nu till min cykel. Den ser vid en vridstyv.
snabb blick, helt original ut.
Lacken har många skador och
inga nya blanka delar är påsatta.
Den är bara rengjord och torkad
med en norsk mirakelolja för
plastbåtar, som får den matta
lacken att komma tillbaka.
Sadeln är tillbakaflyttad och lite
sänkt samt uppvinklad där bak.
Sadelöverdraget sydde jag själv
av skinnet på min kasserade soff-
grupp.
Så är en pinne svetsad på vänster
sidan av stället, för att lättare
trampa ner det.
13