Page 19 - SNT_30
P. 19

Rör på export





                                                                     Illustrationer från Poul JØrss
        Rubrikens smeknamn på den
        första modellen av Nimbus skulle
        säkert P.A. Fisker inte använt i
        reklamen. Enligt vad han själv
        skrev i sina memoarer skall han
        inte uppskattat att motorcyklar-
        na kallades Kakelugnsrör.

        Det följande är tänkt som en förs-
        ta undersökning om vilka mark-
        nader, förutom den danska, som
        man hoppades sälja den första
        Nimbus till – och hur man lycka-
        des.

        Liksom 15 år senare när man pre-
        senterade typ C hade man stora
        planer för Nimbusproduktionen.
        I intervjuer och reklam talade
        P.A. Fisker om en förväntad års-
        produktion på 1000 motorcyklar
        när tillverkningen väl kommit i-
        gång, så blev det som vi vet inte.
        Det bästa året blev 1923 med 280
        tillverkade maskiner.

        Vi börjar med den engelska
        marknaden. Det hade varit lite
        friktioner mellan Storbrittanien
        och Danmark handelsmässigt un-
        der och efter första världskriget,
        engelsmännen tyckte att Dan-
        mark hade varit alltför öppna
        mot Tyskland i sin handel.


        En fyrsidig broschyr på engelska
        är tryckt 1921 eller 1922. Det enda
        underlag för dateringen är att
        Henry Erlinds seger i landsvägs-
        tävlingen Paris-Köpenhamn från
        augusti 1921 är omtalad. Katalo-
        gen är tryckt i Köpenhamn och är    hand. Kanske var det tänkt att      Redan 1920 fanns Nimbus på bild
        en enkel presentation av motor-     motorcykeln skulle säljas av den    i en engelsk mc-tidning, den kän-
        cykelns olika delar utan att bli    engelske återförsäljaren av fir-    da               . Redaktören ha-
        särskilt teknisk. Det finns inte nå-  mans dammsugare. Man kan ock-     de skrivit en artikel om för- och
        got namn på en engelsk återför-     så tänka sig att ett ytterblad med  nackdelar med fyrcylindriga mo-
        säljare tryckt i katalogen och inte  bild och försäljarenamn skulle     torer i motorcyklar. Henderson
        heller någon plats där en sådan     häftas på senare.                   och F.N. diskuterades och Nim-
        skulle kunnat tryckas på i efter-                                       busmotorn fanns på bild med


                                                           19
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24