Page 19 - SNT_30
P. 19
Rör på export
Illustrationer från Poul JØrss
Rubrikens smeknamn på den
första modellen av Nimbus skulle
säkert P.A. Fisker inte använt i
reklamen. Enligt vad han själv
skrev i sina memoarer skall han
inte uppskattat att motorcyklar-
na kallades Kakelugnsrör.
Det följande är tänkt som en förs-
ta undersökning om vilka mark-
nader, förutom den danska, som
man hoppades sälja den första
Nimbus till – och hur man lycka-
des.
Liksom 15 år senare när man pre-
senterade typ C hade man stora
planer för Nimbusproduktionen.
I intervjuer och reklam talade
P.A. Fisker om en förväntad års-
produktion på 1000 motorcyklar
när tillverkningen väl kommit i-
gång, så blev det som vi vet inte.
Det bästa året blev 1923 med 280
tillverkade maskiner.
Vi börjar med den engelska
marknaden. Det hade varit lite
friktioner mellan Storbrittanien
och Danmark handelsmässigt un-
der och efter första världskriget,
engelsmännen tyckte att Dan-
mark hade varit alltför öppna
mot Tyskland i sin handel.
En fyrsidig broschyr på engelska
är tryckt 1921 eller 1922. Det enda
underlag för dateringen är att
Henry Erlinds seger i landsvägs-
tävlingen Paris-Köpenhamn från
augusti 1921 är omtalad. Katalo-
gen är tryckt i Köpenhamn och är hand. Kanske var det tänkt att Redan 1920 fanns Nimbus på bild
en enkel presentation av motor- motorcykeln skulle säljas av den i en engelsk mc-tidning, den kän-
cykelns olika delar utan att bli engelske återförsäljaren av fir- da . Redaktören ha-
särskilt teknisk. Det finns inte nå- mans dammsugare. Man kan ock- de skrivit en artikel om för- och
got namn på en engelsk återför- så tänka sig att ett ytterblad med nackdelar med fyrcylindriga mo-
säljare tryckt i katalogen och inte bild och försäljarenamn skulle torer i motorcyklar. Henderson
heller någon plats där en sådan häftas på senare. och F.N. diskuterades och Nim-
skulle kunnat tryckas på i efter- busmotorn fanns på bild med
19