Page 31 - SNT_21
P. 31
Nimbus på Göteborgsutställningen 1923
Samma år som International Six- Mycket av de material som samla- bockade L-järn, ramen består ju
days Trial gick i Sverige och Norge, des in till den kulturhistoriska ut- som vi vet av plattstål utom huvud-
1923, firade Göteborgs stad 300- ställningarna och de många model- röret, det vill säga bensintanken.
årsjubileum. Ja egentligen var det ler som byggdes kom att ingå som
två år försent, Gustav II Adolf gav grundstenar i stadens muséer. Så Reaktionen var typisk för en motor-
staden privilegier 1621, men efter- intresserade sig exempelvis en ung cykelintresserad person som såg en
dyningarna av första världskriget ingenjör, Åke Åberg, trettio år se- Nimbus för första gången, så hade
hade gjort det svårt att fira det rät- nare för de magasinerade industri- man reagerat i Danmark, i England
ta året. Man ville fira genom att an- historiska samlingarna och lyckades och nu i Sverige. Jämförelsen med
ordna en Jubileumsutställning, men genomdriva att ett industrihistoriskt Pierce är intressant och, får man
med Baltiska utställningen i Malmö museum öppnade 1957. Göteborgs- nog säga, ett positivt inslag även
1914 i färskt minne ville man göra utställningen var öppen från maj till om Pierce vid det här laget hade en
något annat än en en industri- och oktober och lockade över 4 miljoner hel del år på nacken. Den bevarade
hantverksutställning. Man ville göra besökare under vad som kom att bli i alla fall ett rykte som kvalitets-
en kulturhistorisk utställning som den regnigaste sommaren i manna- maskin.
berättade om stadens och dess om- minne.
givningars historia, men det blev en
industriutställning också. Bland de många specialutställ-
ningarna fanns också en Internatio-
Förberedelserna tog flera år, man nell Automobilutställning under pe-
drog igång forskningsprojekt inom rioden 9 maj-12 juni. Inte bara
arkeologi, historia, etnologi, indust- automobiler utan även motorcyklar
rihistoria och mycket mera. Stora ställdes ut. Bland utställningsob-
områden som då låg strax utanför jekten fanns en Nimbus, naturligtvis
stadens mest centrala delar avsat- ett Kakelugnsrör, och vidstående
tes till utställningsområde med olika tidningsklipp från Svensk Motortid-
slag av utställningshallar, ett stort nings reportage från denna utställ-
nöjesfält byggdes upp och man pas- ning beskriver Nimbussen i försik-
sade på att inviga stadens flygfält, tigt imponerade, men ändå något
Torslanda, som sedan skulle funge- skeptiska ordalag. Vad kunde man
ra fram till år 1977. Man anordnade annars vänta sig när det var en
idrottstävlingar, konstutställningar, motorcykel med så ovanlig form.
musikevenemang och mycket an-
nat. Utställningen knöt samman Den tekniska beskrivningen i arti-
staden och dess omgivningar. keln är riktig, förutom det där med
Bilden av affischen är lånad från boken Göteborgsutställningen 1923
Utställningen och tävlingsresultaten
från Sixdays ledde inte till några
försäljningar av Nimbus i Sverige
vad man kan se från lagerböckerna.
Redan år 1923 var A/S Fisker &
Nielsen mer effektiv på export-
marknaderna för dammsugare än
för motorcyklar.
av Brodin, Carlander mfl minnet av den bleknade, men mu-
Göteborgsutställningen revs och
séerna, förutom Industrimuséet, är
kvar. Det mest bestående spåret
från jubileumssommaren är Lise-
bergs nöjespark som är en vidare-
utveckling av 1923 års nöjespark.
31