Page 24 - SNT_20
P. 24
Utan Audry Hepburn!
Bilder från Jörgen Åhman och Scootermuséet
Från Jörgen har det kommit bilder Först några ord om Kinnekulle och mjuka berglager fanns inom stora
och en text om en söndagstur som Västergötlands platåberg, för er som delar av dagens Västergötland. På
han gjorde kring Kinnekulle i sep- inte har varit på skolresa i trakten några ställen blev det vulkanutbrott
tember. Det var Öppet Hus hos eller har glömt vad folkskolan lärde och de mjuka bergen täcktes av
många av de attraktioner som finns ut om detta. Under jordens långa lava som stelnade och bildade ett
på och omkring det stora berget. historia har berg kommit och gått. skydd mot söndermalningen. Kinne-
När vintern blir lite mer framskriden Kalkavlagringar i hav har tryckts kulle är en sådan rest av mjuka
och längtan till motorcykelturer växt samman hårdnat, lyfts upp och bergarter som skyddas av ett tak av
sig stor skall vi återkomma till hela malts sönder av väder och vind. hårt berg och därför står kvar när
resan, nu blir det ett smakprov från Hastigheten är låg, men eftersom resten har nötts ned.
besöket på Scootermuséet i naturen har haft över fyra miljarder
Blomberg, http://scootermuseum.se. år på sig så är förändringarna näs- Scootermuséet drivs av entusiaster
tan otroliga. Sådana här ganska och är helt privat.
På vinden ryms en verkstadshörna
Här står Jörgens Nimbus utanför det lilla men innehållsrika scootermuséet. bland mycket annat.
Ett effektivt medel mot fortkörning, sätt
sidovagn på Vespan! Sedan behövs det
bara lite uppförsbacke och motvind för att
hastigheten skall sjunka under 50 km/h.
Tillsätt så en stor tung passagerare … Men
ett fint litet ekipage är det. De svenska
myndigheterna krävde länge parkerings-
broms på sidovagnsmotorcyklar, infällt en
bild på hur man kunde lösa det - en sprint
som låser handbromsen! Under 50- och
tidiga 60-talen såg man då och då sådana
här ekipage på gatorna men jag minns
inte att jag någonsin såg en passagerare i
sidovagnen. (Däremot en stor Husqvarna
En av muséets klenoder, en Vespa M90 125 cc från det tredje tillverk- med sidovagn, där hustru och yngsta bar-
ningsåret, 1949. Strålkastare på skärmen är utmärkande för de första net satt i sidovagnen, äldsta barnet på
årens produktion från Piaggio. baksadeln och mellanbarnet på tanken!)
24