Page 24 - SNT_20
P. 24

Utan Audry Hepburn!

                              Bilder från Jörgen Åhman och Scootermuséet


         Från Jörgen har det kommit bilder  Först några ord om Kinnekulle och  mjuka berglager fanns inom stora
         och en text om en söndagstur som   Västergötlands platåberg, för er som delar av dagens Västergötland. På
         han gjorde kring Kinnekulle i sep-  inte har varit på skolresa i trakten  några ställen blev det vulkanutbrott
         tember. Det var Öppet Hus hos      eller har glömt vad folkskolan lärde  och de mjuka bergen täcktes av
         många av de attraktioner som finns  ut om detta. Under jordens långa  lava som stelnade och bildade ett
         på och omkring det stora berget.   historia har berg kommit och gått.  skydd mot söndermalningen. Kinne-
         När vintern blir lite mer framskriden  Kalkavlagringar i hav har tryckts  kulle är en sådan rest av mjuka
         och längtan till motorcykelturer växt  samman hårdnat, lyfts upp och  bergarter som skyddas av ett tak av
         sig stor skall vi återkomma till hela  malts sönder av väder och vind.  hårt berg och därför står kvar när
         resan, nu blir det ett smakprov från  Hastigheten är låg, men eftersom  resten har nötts ned.
         besöket på Scootermuséet i         naturen har haft över fyra miljarder
         Blomberg, http://scootermuseum.se. år på sig så är förändringarna näs-  Scootermuséet drivs av entusiaster
                                            tan otroliga. Sådana här ganska    och är helt privat.























                                                                               På vinden ryms en verkstadshörna
         Här står Jörgens Nimbus utanför det lilla men innehållsrika scootermuséet.  bland mycket annat.





















                                                                         Ett effektivt medel mot fortkörning, sätt
                                                                         sidovagn på Vespan! Sedan behövs det
                                                                         bara lite uppförsbacke och motvind för att
                                                                         hastigheten skall sjunka under 50 km/h.
                                                                         Tillsätt så en stor tung passagerare … Men
                                                                         ett fint litet ekipage är det. De svenska
                                                                         myndigheterna krävde länge parkerings-
                                                                         broms på sidovagnsmotorcyklar, infällt en
                                                                         bild på hur man kunde lösa det - en sprint
                                                                         som låser handbromsen! Under 50- och
                                                                         tidiga 60-talen såg man då och då sådana
                                                                         här ekipage på gatorna men jag minns
                                                                         inte att jag någonsin såg en passagerare i
                                                                         sidovagnen. (Däremot en stor Husqvarna
         En av muséets klenoder, en Vespa M90 125 cc från det tredje tillverk- med sidovagn, där hustru och yngsta bar-
         ningsåret, 1949. Strålkastare på skärmen är utmärkande för de första net satt i sidovagnen, äldsta barnet på
         årens produktion från Piaggio.                                  baksadeln och mellanbarnet på tanken!)
                                                           24
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29