Page 26 - SNT_18
P. 26
Jugoslaviennimbussarna i Norge
Holland och Frankrike var beseg-
rade, Danmark och Norge var ocku-
perade. Molotov-Ribbentroppakten
innebar att Tyskland och Sovjetunio-
nen inte var fiender. Kriget såg ut
att gå Tysklands väg. Storbritannien
var på reträtt och USA hade nyligen
gått med i kriget, men hade inga
trupper i Europa.
Några dagar innan A/S Fisker & Niel-
sen skulle leverera de 100 motor-
cyklarna till Jugoslavien så gick
Tyskland in i Jugoslavien och ocku-
perade landet, efter en del strider.
Då gömde man motorcyklarna i
Köpenhamn. Enligt uppgift skruva-
des ekipagen isär och gömdes i
tomma industrilokaler som tilhörde
ett bryggeri, Det Gamle Bryghus, i
Köpenhamn. Senare, när tyskarna
En av de sammanlagt 100 Nimbus som skulle exporteras till Jugoslavien röjde upp i regeringsbyggnaden i
1941. Denna, med ramnummer 5954, ägs av Ulf Næss och är mycket ori- Belgrad skall man ha funnit köpe-
ginal. De direkt synliga undantagen är väl att lacken är blank och att den handlingarna på de 100 Nimbus-
har Special-dekalen istället för den svarta Standard-dekalen. Sidovagnen är motorcyklarna och krävt att affären
en R-modell med halvelliptiska bladfjädrar och broms på hjulet och korgen fullföljdes. När Tyskland nu erövrat
en ACAP. Jugoslavien var de, med vapnens
rätt, företrädare för landet. Eftersom
I denna, den tredje artikeln om de Nu måste vi komma ihåg vilken tid man även ockuperade Danmark var
102 jugoslaviennimbussarna skall vi detta handlar om. Andra världskriget det inte lätt för F & N att klara sig ur
försöka få lite klarhet i vad som hän- rasade, Tyskland hade vunnit snab- dilemmat. När och exakt hur det
de med motorcyklarna efter att A/S ba segrar på många håll, Belgien, hela gick till har vi inga egentliga
Fisker & Nielsen blivit tvungna ett
lämna ut motorcyklarna till Tysk-
land. Mycket är dunkelt i detta, skall
vi genast konstatera och någon tyd-
lig och säker bild av vad som hänt
kommer vi inte kunna ge i den här
artikeln. Jag har fått hjälp med kun-
skap från två ägare till dessa motor-
cyklar: Ole Birger Gjevre och Ulf
Næss, stort tack för det!
Först kanske en liten repetetion av
vad de tidigare artiklarna handlade
om. I julnumret 2014, SNT nr 16,
handlade ”En historia om min Nim-
bus” om Lennarts då ganska nyin-
köpta Nimbus från 1938. Det visade
sig snabbt att detta var en av Jugo-
slaviennimbussarna och egentligen
tillverkad 1941. Bakgrunden var den
att Nimbusfabriken lyckades sälja ett
antal sidovagnsmaskiner till det
jugoslaviska flygvapnet. Först kom
en beställning på två maskiner som
levererades under hösten 1940.
Dessa var uppenbarligen avsedda för
tester inför en eventuell större be-
ställning. Dessa första två ekipage
fakturerades från Nimbusfabriken
den 8 november 1940. Det jugosla-
viska flygvapnet var snabba att be-
stämma sig, redan den 9 januari
1941 beställde man ytterligare 100
sidovagnsmaskiner från F & N.
Tysk militärpolis paraderar på Karl Johan den 20 april 1942, på Nimbus.
Foto från Norges Rigsarkiv förmedlat av Niels Øwre.
26