Page 26 - SNT_18
P. 26

Jugoslaviennimbussarna i Norge


                                                                               Holland och Frankrike var beseg-
                                                                               rade, Danmark och Norge var ocku-
                                                                               perade. Molotov-Ribbentroppakten
                                                                               innebar att Tyskland och Sovjetunio-
                                                                               nen inte var fiender. Kriget såg ut
                                                                               att gå Tysklands väg. Storbritannien
                                                                               var på reträtt och USA hade nyligen
                                                                               gått med i kriget, men hade inga
                                                                               trupper i Europa.
                                                                               Några dagar innan A/S Fisker & Niel-
                                                                               sen skulle leverera de 100 motor-
                                                                               cyklarna till Jugoslavien så gick
                                                                               Tyskland in i Jugoslavien och ocku-
                                                                               perade landet, efter en del strider.
                                                                               Då gömde man motorcyklarna i
                                                                               Köpenhamn. Enligt uppgift skruva-
                                                                               des ekipagen isär och gömdes i
                                                                               tomma industrilokaler som tilhörde
                                                                               ett bryggeri, Det Gamle Bryghus, i
                                                                               Köpenhamn. Senare, när tyskarna
        En av de sammanlagt 100 Nimbus som skulle exporteras till Jugoslavien  röjde upp i regeringsbyggnaden i
        1941. Denna, med ramnummer 5954, ägs av Ulf Næss och är mycket ori-    Belgrad skall man ha funnit köpe-
        ginal. De direkt synliga undantagen är väl att lacken är blank och att den  handlingarna  på de 100 Nimbus-
        har Special-dekalen istället för den svarta Standard-dekalen. Sidovagnen är  motorcyklarna och krävt att affären
        en R-modell med halvelliptiska bladfjädrar och broms på hjulet och korgen  fullföljdes. När Tyskland nu erövrat
        en ACAP.                                                               Jugoslavien var de, med vapnens
                                                                               rätt, företrädare för landet. Eftersom
        I denna, den tredje artikeln om de  Nu måste vi komma ihåg vilken tid  man även ockuperade Danmark var
        102 jugoslaviennimbussarna skall vi  detta handlar om. Andra världskriget  det inte lätt för F & N att klara sig ur
        försöka få lite klarhet i vad som hän-  rasade, Tyskland hade vunnit snab-  dilemmat. När och exakt hur det
        de med motorcyklarna efter att A/S  ba segrar på många håll, Belgien,  hela gick till har vi inga egentliga
        Fisker & Nielsen blivit tvungna ett
        lämna ut motorcyklarna till Tysk-
        land. Mycket är dunkelt i detta, skall
        vi genast konstatera och någon tyd-
        lig och säker bild av vad som hänt
        kommer vi inte kunna ge i den här
        artikeln. Jag har fått hjälp med kun-
        skap från två ägare till dessa motor-
        cyklar: Ole Birger Gjevre och Ulf
        Næss, stort tack för det!
        Först kanske en liten repetetion av
        vad de tidigare artiklarna handlade
        om. I julnumret 2014, SNT nr 16,
        handlade ”En historia om min Nim-
        bus” om Lennarts då ganska nyin-
        köpta Nimbus från 1938. Det visade
        sig snabbt att detta var en av Jugo-
        slaviennimbussarna och egentligen
        tillverkad 1941. Bakgrunden var den
        att Nimbusfabriken lyckades sälja ett
        antal sidovagnsmaskiner till det
        jugoslaviska flygvapnet. Först kom
        en beställning på två maskiner som
        levererades under hösten 1940.
        Dessa var uppenbarligen avsedda för
        tester inför en eventuell större be-
        ställning. Dessa första två ekipage
        fakturerades från Nimbusfabriken
        den 8 november 1940. Det jugosla-
        viska flygvapnet var snabba att be-
        stämma sig, redan den 9 januari
        1941 beställde man ytterligare 100
        sidovagnsmaskiner från F & N.
                                            Tysk militärpolis paraderar på Karl Johan den 20 april 1942, på Nimbus.
                                            Foto från Norges Rigsarkiv förmedlat av Niels Øwre.

                                                           26
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31