Page 4 - SNT_15
P. 4
En möjlig inspiration för P.A. Fisker var den
fyrcylindriga Pierce som han kan ha sett i mo-
tortidskrifter. Ramröret fungerar som bensin-
tank. Det här exemplaret står på radio- och
motorcykelmuséet i Stubbekøbing.
problem blev den viktigaste upp-
giften för de danska regeringarna
under åren efter kriget.
Man lyckades vända penningvär-
Här står konstruktören själv med sin motorcykel, desutvecklingen, men det var en
Jacob Ellehammer med en Elleham. Bilden kommer hård kur. Åren 1921 och 1922
från boken Motorcykler, maskiner og sport, från hade man en ekonomisk kris som
1947. gjorde slut på den överhettade
ekonomin efter kriget och innebar
men vi vet ju att det inte blev så. det var för de besuttna: direktörer, bankkriser och konkurser. I spåren
För motorcykeln betydde de fyra grosshandlare, officerare och så vi- på detta kom arbetsmarknadskon-
årens krig en stor teknisk utveck- dare. För dem var det en tid med flikter. De närmaste åren åkte pen-
ling och ett genombrott som mili- stabil ekonomi och bestående eko- ningvärdet berg– och dalbana på-
tärfordon, medan däremot den nomiska värden. På den politiska verkad av omvärldens ekonomi.
civila utvecklingen och privatför- scenen var det emellertid oroligt Som en avslutning på denna period
säljningen avbröts. med många regeringsskiften. kan man se börskraschen i New
York 1929 som drog hela världen
Givetvis var åren före krigsutbrot- Kriget betydde alltså att Danmark, med sig.
tet inte någon idyll. Det var inte liksom de flesta länder i Europa
precis den vanlige arbetaren som drabbades av inflation. Den galop- Det var under denna period som
hade råd med en motorcykel och perande inflationen i Tyskland är ju Fisker & Nielsen startade sin verk-
var med och körde tävlingar, nej väl känd. Att handskas med detta samhet 1906, en verksamhet som
efter några år inriktades på till-
verkning av den nymodiga produk-
ten dammsugare. Att det blev
motorcyklar också är ju inte en
helt vanlig kombination. P.A. Fisker
har själv förklarat det med att det
dramatiska fallet i försäljningen
under första världskriget gjorde
det nödvändigt med en komplette-
rande produkt. Det blev motorcyk-
lar eftersom han tyckte att tidens
motorcyklar var dåliga konstruktio-
ner som han kunde förbättra.
Kanske är förklaringen den riktiga,
även om den i våra öron kan låta
lite tunn. Motorcyklar var lika svår-
sålda i Danmark under första
världskriget som dammsugare var.
Men P.A. Fisker tänkte säkert på
den kommande freden. Han tillver-
Efter en motorutställning på Tivoli i mars 1914 ökade intresset för ut- kade redan en framtidsprodukt och
ländska motorcyklar. Reklambladet för Harley är från samma år och kom- ville foga ytterligare en sådan till
mer från Poul Jørss samling. fabrikens produkter. Som tekniker
4