Page 3 - SNT_15
P. 3
Ekonomi och motorcyklar under 1920-talet
Det glada tjugotalet förbinder vi tiden före kriget. Under åren efter snurra på allvar. Om vi skall se
ofta med jazz, halmhattar, shingla- kriget förekom naturligtvis också motorcykeltillverkning som en indi-
de frisyrer och dans, men man en hel del arbetsmarknadskonflik- kator på industrialisering så var
dansade på randen av en vulkan. ter i Danmark på grund av de svå- emellertid både Danmark och Sve-
ra ekonomiska förhållandena. Det rige relativt tidigt ute.
Första världskriget låg bara några är med denna bakgrund man skall
år tillbaka i tiden, ”The war to end se prisfluktuationerna på Kakel- I Danmark var den mest kände
all wars” slutade i ett Europa som ugnsrören under produktionsperio- pionjären Jacob Ellehammer, han
till stora delar låg i spillror. Sverige den, se diagrammet på sidan 6. konstruerade och sålde motor-
och Danmark hade båda stått cykeln Elleham redan 1904 och
utanför själva krigshandlingarna Grunden till Danmarks framgångar exporterade till bland annat Bel-
genom att förklara sig neutrala, som exportör av jordbruksproduk- gien, Storbritannien och Sverige. I
men den ekonomiska krigsföringen ter, framförallt smör, ost och Belgien fanns till och med en fabrik
hade man inte kunnat vara opåver- bacon, lades redan under arton- som byggde motorcyklarna för de
kad av och sjökrigföringen hade hundratalets senare del när billigt franska och belgiska marknaderna.
påverkat alla länders handelsflot- spannmål, främst vete, från USA
tor. Danmark var mera beroende och Östeuropa översvämmade Drygt 1000 motorcyklar skall ha
av Tyskland än Sverige var och marknaden. Många länder, bland byggts och i Danmark bildades en
beroendet hade bland annat lett till dem Sverige, lade då skyddstullar Elleham-klubb för inbördes glädje
att man, i början av kriget, blivit på spannmålsimporten för att och nytta. Den danska posten, po-
tvungen att minera Bälten för att skydda det inhemska jordbruket. lisen och militären skaffade alla
hindra brittiska flottstyrkor från att Danmark valde en annan väg, man några Elleham-motorcyklar.
segla in i Östersjön. I Versaillefre- specialiserade sig och utnyttjade
den låg början till andra världskri- den billiga spannmålen som vinter- Men det fanns många andra tillver-
get inbyggd som en tickande foder. Exportframgångarna fortsat- kare av motorcyklar i Danmark de
bomb. te som vi vet långt efter första här åren med stabil ekonomi innan
världskriget. Många var också första världskriget, Citus, Anglo-
Under kriget hade Danmark kunnat verksamma i det danska lantbru- Dane, Dansk Humber med flera.
fortsätta att exportera jordbruks- ket, det var först under slutet av Två-, tre– och även fyrhjuliga
produkter till båda sidor, både till 1950-talet som antalet industrian- motorcyklar som tillverkades i be-
Tyskland och Storbritannien. ställda blev större än antalet verk- gränsade antal. Motorklubbar bil-
Exportframgångarna ledde till en samma inom lantbruket! dades och en tävlingsverksamhet
kraftig dansk inflation. Penningvär- kom igång.
det 1920 var ungefär 60 % av vad Industrialiseringen var jämförelse-
det varit före krigsutbrottet 1914. vis sen både i Sverige och i Dan- Så kom augusti 1914 och krigsut-
Först 1925-1926 fick man bukt mark om man jämför med de stora brottet. Till en början trodde
med valutaproblemen och penning- länderna i västvärlden, först på många att detta skulle bli ett krig
värdet var åter jämförbart med 1880 och -90-talen börjad hjulen som var slut på ett par veckor,
30
25
20
15
10
5
0
-5 1900 1902 1904 1906 1908 1910 1912 1914 1916 1918 1920 1922 1924 1926 1928 1930 1932 1934 1936 1938 1940
-10
-15
-20
Tabellen visar den årliga genomsnittliga penningvärdesförändringen i procent i Danmark under perioden 1900-
1940. Stigande kurva betyder inflation och sjunkande deflation. Tiden från 1914 och fram till 1940 var som
synes en orolig tid vad det gällde de ekonomiska förhållandena. Källa Statistikbanken.
3