Page 3 - SNT_15
P. 3

Ekonomi och motorcyklar under 1920-talet

        Det glada tjugotalet förbinder vi   tiden före kriget. Under åren efter   snurra på allvar. Om vi skall se
        ofta med jazz, halmhattar, shingla-  kriget förekom naturligtvis också   motorcykeltillverkning som en indi-
        de frisyrer och dans, men man       en hel del arbetsmarknadskonflik-  kator på industrialisering så var
        dansade på randen av en vulkan.     ter i Danmark på grund av de svå-  emellertid både Danmark och Sve-
                                            ra ekonomiska förhållandena. Det   rige relativt tidigt ute.
        Första världskriget låg bara några   är med denna bakgrund man skall
        år tillbaka i tiden, ”The war to end   se prisfluktuationerna på Kakel-  I Danmark var den mest kände
        all wars” slutade i ett Europa som   ugnsrören under produktionsperio-  pionjären Jacob Ellehammer, han
        till stora delar låg i spillror. Sverige   den, se diagrammet på sidan 6.   konstruerade och sålde motor-
        och Danmark hade båda stått                                            cykeln Elleham redan 1904 och
        utanför själva krigshandlingarna    Grunden till Danmarks framgångar   exporterade till bland annat Bel-
        genom att förklara sig neutrala,    som exportör av jordbruksproduk-   gien, Storbritannien och Sverige. I
        men den ekonomiska krigsföringen    ter, framförallt smör, ost och     Belgien fanns till och med en fabrik
        hade man inte kunnat vara opåver-   bacon, lades redan under arton-    som byggde motorcyklarna för de
        kad av och sjökrigföringen hade     hundratalets senare del när billigt   franska och belgiska marknaderna.
        påverkat alla länders handelsflot-  spannmål, främst vete, från USA
        tor. Danmark var mera beroende      och Östeuropa översvämmade         Drygt 1000 motorcyklar skall ha
        av Tyskland än Sverige var och      marknaden. Många länder, bland     byggts och i Danmark bildades en
        beroendet hade bland annat lett till   dem Sverige, lade då skyddstullar   Elleham-klubb för inbördes glädje
        att man, i början av kriget, blivit   på spannmålsimporten för att     och nytta. Den danska posten, po-
        tvungen att minera Bälten för att   skydda det inhemska jordbruket.    lisen och militären skaffade alla
        hindra brittiska flottstyrkor från att   Danmark valde en annan väg, man   några Elleham-motorcyklar.
        segla in i Östersjön. I Versaillefre-  specialiserade sig och utnyttjade
        den låg början till andra världskri-  den billiga spannmålen som vinter-  Men det fanns många andra tillver-
        get inbyggd som en tickande         foder. Exportframgångarna fortsat-  kare av motorcyklar i Danmark de
        bomb.                               te som vi vet långt efter första   här åren med stabil ekonomi innan
                                            världskriget. Många var också      första världskriget, Citus, Anglo-
        Under kriget hade Danmark kunnat    verksamma i det danska lantbru-    Dane, Dansk Humber med flera.
        fortsätta att exportera jordbruks-  ket, det var först under slutet av   Två-, tre– och även fyrhjuliga
        produkter till båda sidor, både till   1950-talet som antalet industrian-  motorcyklar som tillverkades i be-
        Tyskland och Storbritannien.        ställda blev större än antalet verk-  gränsade antal. Motorklubbar bil-
        Exportframgångarna ledde till en    samma inom lantbruket!             dades och en tävlingsverksamhet
        kraftig dansk inflation. Penningvär-                                   kom igång.
        det 1920 var ungefär 60 % av vad    Industrialiseringen var jämförelse-
        det varit före krigsutbrottet 1914.   vis sen både i Sverige och i Dan-  Så kom augusti 1914 och krigsut-
        Först 1925-1926 fick man bukt       mark om man jämför med de stora    brottet. Till en början trodde
        med valutaproblemen och penning-    länderna i västvärlden, först på   många att detta skulle bli ett krig
        värdet var åter jämförbart med      1880 och -90-talen börjad hjulen   som var slut på ett par veckor,


           30
           25

           20
           15
           10
            5

            0
            -5  1900  1902  1904  1906  1908  1910  1912  1914  1916  1918  1920  1922  1924  1926  1928  1930  1932  1934  1936  1938  1940
           -10
           -15

           -20


        Tabellen visar den årliga genomsnittliga penningvärdesförändringen i procent i Danmark under perioden 1900-
        1940. Stigande kurva betyder inflation och sjunkande deflation. Tiden från 1914 och fram till 1940 var som
        synes en orolig tid vad det gällde de ekonomiska förhållandena. Källa Statistikbanken.


                                                            3
   1   2   3   4   5   6   7   8