Page 5 - SNT_15
P. 5
Men kriget blev långt, först 1918
kunde han provköra sin första pro-
totyp. Men även dammsugartill-
verkningen krävde naturligtvis
insatser, så ytterligare ett år gick
med utveckling av motorcykelkon-
struktionen.
Under 1919 och 1920 tillverkade
man prototyperna 2-10, men redan
1919 började man annonsera
motorcykeln i pressen och samma
år syntes maskinen i olika tävling-
ar. Det var P.A Fisker själv som
ställde upp i orienteringstävlingar,
ekonomilöp och liknande. Den för-
sta tävlingen var Kjøbenhavns Mo-
torklubs Juniorløb där fabrikanten
ställde upp med en motorcykel av
”eget fabrikat” - och vann! Flera
framgångar följde, och flera
annonser. Men det började bli
bråttom att få igång en produktion
för att kunna utnyttja maskinens
växande rykte. Fabrikslokaler,
maskiner och personal krävde
kapital och det hade man tänkt
låna i bank. Men den ekonomiska
situationen var inte sådan att det
gick att låna, bankerna började få
problem. P.A. Fisker såg bara
möjligheten att göra om den hittills
helt privata firman till ett aktie-
bolag för att få in erforderligt kapi-
tal. Det lyckades och A/S Fisker &
Nielsen såg dagens ljus den första
juli 1920.
Motorcykelproduktionen 1921
hamnade på 50 enheter. Den eko-
nomiska krisen hade slagit till
medan man uppförde fabriken och
köpte in maskinparken och under
Framsidan av den broschyr om motorcykeln man gav ut 1919. Framgaf- året drabbades man av både strejk
feln är den som satt på prototyperna 1-12, se sidan 12-13 här i tidning- och lockout, bekymmersamt för
en. Förgasaren ser ut att bestå av delar från flera fabrikat och fotstöden både tillverkning av dammsugare
är av den tidiga typ som påminner om skidor. Det är ingen verktygslåda och motorcyklar. Flera kunder
monterad. Observera även firmanamnet längst ned på sidan, man hade annullerade sina beställningar och
ännu inte bildat aktiebolag, det skedde först 1920. det är i detta sammanhang man
På broschyrens baksida står nedanstående text, uppenbarligen påtryckt i skall se arikeln i Aftenbladet i
efterhand. Vad gör man inte för att hålla skenet uppe. Formuleringen augusti 1921 (se sidan 10 i detta
återkom i broschyren från 1920. Broschyren är lånad från Poul Jørss nummer). Nästa år, 1922, hade
arkiv. produktionen stigit till 160 maski-
ner. Det rörliga penningvärdet
gjorde att man inte annonserade
priserna under några av dessa år,
men 1919 annonserades en sido-
vagnsmaskin för 3350 kronor och
1920 för 3200 kronor. En väldig
summa för en industriarbetare.
med sin tidiga yrkesverksamhet i köpte han en begagnad sådan mo-
USA hade han naturligtvis sett en torcykel med sidovagn, tog isär Den största årsproduktionen var
hel del motorcyklar och det moder- den och studerade konstruktionen. 1923 med 279 motorcyklar för att
na lockade. Vi vet att han sett en Ritningarna han gjorde är bevara- sedan pendla mellan cirka 130 och
fyrcylindrig F.N. på utställning de. 200. Sista året, 1928, sattes 52
1914 och blivit imponerad. År 1915 motorcyklar samman av tidigare
5