Page 5 - SNT_15
P. 5

Men kriget blev långt, först 1918
                                                                               kunde han provköra sin första pro-
                                                                               totyp. Men även dammsugartill-
                                                                               verkningen krävde naturligtvis
                                                                               insatser, så ytterligare ett år gick
                                                                               med utveckling av motorcykelkon-
                                                                               struktionen.

                                                                               Under 1919 och 1920 tillverkade
                                                                               man prototyperna 2-10, men redan
                                                                               1919 började man annonsera
                                                                               motorcykeln i pressen och samma
                                                                               år syntes maskinen i olika tävling-
                                                                               ar. Det var P.A Fisker själv som
                                                                               ställde upp i orienteringstävlingar,
                                                                               ekonomilöp och liknande. Den för-
                                                                               sta tävlingen var Kjøbenhavns Mo-
                                                                               torklubs Juniorløb där fabrikanten
                                                                               ställde upp med en motorcykel av
                                                                               ”eget fabrikat” - och vann! Flera
                                                                               framgångar följde, och flera
                                                                               annonser. Men det började bli
                                                                               bråttom att få igång en produktion
                                                                               för att kunna utnyttja maskinens
                                                                               växande rykte. Fabrikslokaler,
                                                                               maskiner och personal krävde
                                                                               kapital och det hade man tänkt
                                                                               låna i bank. Men den ekonomiska
                                                                               situationen var inte sådan att det
                                                                               gick att låna, bankerna började få
                                                                               problem. P.A. Fisker såg bara
                                                                               möjligheten att göra om den hittills
                                                                               helt privata firman till ett aktie-
                                                                               bolag för att få in erforderligt kapi-
                                                                               tal. Det lyckades och A/S Fisker &
                                                                               Nielsen såg dagens ljus den första
                                                                               juli 1920.

                                                                               Motorcykelproduktionen 1921
                                                                               hamnade på 50 enheter. Den eko-
                                                                               nomiska krisen hade slagit till
                                                                               medan man uppförde fabriken och
                                                                               köpte in maskinparken och under
        Framsidan av den broschyr om motorcykeln man gav ut 1919. Framgaf-     året drabbades man av både strejk
        feln är den som satt på prototyperna 1-12, se sidan 12-13 här i tidning-  och lockout, bekymmersamt för
        en. Förgasaren ser ut att bestå av delar från flera fabrikat och fotstöden   både tillverkning av dammsugare
        är av den tidiga typ som påminner om skidor. Det är ingen verktygslåda   och motorcyklar. Flera kunder
        monterad. Observera även firmanamnet längst ned på sidan, man hade     annullerade sina beställningar och
        ännu inte bildat aktiebolag, det skedde först 1920.                    det är i detta sammanhang man
        På broschyrens baksida står nedanstående text, uppenbarligen påtryckt i   skall se arikeln i Aftenbladet i
        efterhand. Vad gör man inte för att hålla skenet uppe. Formuleringen   augusti 1921 (se sidan 10 i detta
        återkom i broschyren från 1920. Broschyren är lånad från Poul Jørss    nummer). Nästa år, 1922, hade
        arkiv.                                                                 produktionen stigit till 160 maski-
                                                                               ner. Det rörliga penningvärdet
                                                                               gjorde att man inte annonserade
                                                                               priserna under några av dessa år,
                                                                               men 1919 annonserades en sido-
                                                                               vagnsmaskin för 3350 kronor och
                                                                               1920 för 3200 kronor. En väldig
                                                                               summa för en industriarbetare.
        med sin tidiga yrkesverksamhet i    köpte han en begagnad sådan mo-
        USA hade han naturligtvis sett en   torcykel med sidovagn, tog isär    Den största årsproduktionen var
        hel del motorcyklar och det moder-  den och studerade konstruktionen.   1923 med 279 motorcyklar för att
        na lockade. Vi vet att han sett en   Ritningarna han gjorde är bevara-  sedan pendla mellan cirka 130 och
        fyrcylindrig F.N. på utställning    de.                                200. Sista året, 1928, sattes 52
        1914 och blivit imponerad. År 1915                                     motorcyklar samman av tidigare

                                                            5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10