Page 8 - SNT_14
P. 8
Blixten slår faktiskt ner två gånger på samma plats, eller,
Lär man av erfarenheten?
Andra gången började det egentli- var bortkopplat. Nu var det mesta des loss och en sexvoltslampa
gen med en lång fin tur till sydkus- gjort och felkällan började bli anslöts till plus och minus – mör-
ten. En varm skön sommardag när inringad – trodde jag. En god flas- ker! Om man sittandes på en träd-
det var naturligt att ta Nimbussen ka vin till maten bidrog till att fort- gårdsstol kan sparka sig själv i än-
istället för bilen. Vägen över Vebe- satt felsökning fick anstå till följan- dan så gjorde jag det. Batteriet är
röd mot Skurup är inte så trafike- de dag. ju det första man skall kontrollera!
rad mitt på dagen, men den är fin
att köra, lagom slingrig och härligt Nu lyste inte laddningslampan när Det allra värsta är att samma sak
kuperad. Söder om Skurup gick jag slog på tändningen, men när hände tidigare i våras, i säsongens
vägen genom Västra Vemmenhög, jag kopplade bort belysningen fram början, så jag borde känt igen
känt från Nils Holgerssons resa. så lyste den igen, men svagt. symptomen. Mitt gamla batteri
Det blev 10 mil innan jag var tillba- Dessutom tändes och släcktes den från Biltema hade fungerat bra un-
ka på kontoret igen. Just då stan- när jag sakta drog runt motorn der sex år och eftersom batterier
nade motorn så att jag rullade de med kicken. Tydligen gick ström- normalt lever tre-fyra år tog jag
sista meterna in på parkeringen! men baklänges på något sätt. Ren- det säkra för det osäkra och bytte
Laddlampan lyste inte så det måste göring av alla kontaktpunkter till ut det mot ett nytt inför 2014. Ef-
vara något elektriskt. Jag sände en och från kontrollern gav bara ett ter ett femtiotal mil fick jag elpro-
tacksam tanke till den trogna något starkare ljus. Rengöringen blem, som jag då trodde hängde
motorcykeln, den är tre år äldre än inkluderade kontaktblecken i kon- samman med att jag bytt min
jag och jag har ägt den i 45 av de trollern, samtliga togs bort, ren- gamla baklykta mot en ny blänkan-
åren. Om den nödvändigtvis skulle gjordes och fick en lätt bockning de med friska gängor för infäst-
stanna så var det en väl vald plats, för att säkerställa god kontakt, ningarna. Batteriet gav 6,4 volt,
så gör bara en god gammal vän! innan de skruvades fast igen. men inget ljus i laddlampan när jag
slog på tändningen med ljuset på.
Ett mätinstrument kunde jag låna Nu äntligen tändes ett ljus hos Inte var det något fel på bakljuse-
av företaget jag hyr kontoret av. amatörelektrikern! Kunde det vara installationen, men batteriet hade
Jodå, det fanns spänning på batte- så att det var batteriet som givit gått ned! Den gången kom mitt
riet och säkringen var hel. Nu lyste upp! Batterianslutningarna koppla- sex år gamla batteri till heders
laddlampan igen och motorcykeln igen, men uppenbarligen hade det
startade, så jag stängde för dagen bara ett hundratal mil av liv i sig
och körde de två kilometerna hem. ytterligare.
När Nimbussen kommit in i garaget
slog jag av tändningen och slog på Nu hoppas jag att jag lärt mig att
den igen. Inget ljus i laddlampan! man inte bara skall mäta batteriets
spänning utan även dess ström-
Nu började en felsökning som styrka! I fortsättningen kommer
varade flera dagar, ja inte i sträck, också en liten sexvolts blyackumu-
men många timmar tog det sam- lator ingå i sidovagnslasten. Jula
manlagt. Laddningslampan lyste har en liten sådan på några ampe-
ibland när jag slog på tändningen retimmar. Kopplad direkt till tänd-
och ibland inte. Kontaktfel verkade ningen kan man i alla fall ta sig
troligt. Ledningsnätet är gammalt, hem med hjälp av den, säkrast att
jag köpte det hos Enghave Motor koppla bort ledningen till kolet på
på min första reservdelsletarexpe- generatorns vänstersida så man
dition, våren 1970. Sedan har det inte bränner lindningarna om en
kompletterats lite, senast med sådan lösning blir nödvändig!
separata jordledningar när Nim- Bilden visar den senare kontrollern,
bussen renoverades för andra från 1948 och framåt, jag har den En av många fördelar med att köra
gången för fyra år sedan. Under äldre, men principen är densam- sidovagn är att man kan ha en del
alla dessa år har den rullat ganska ma. Det är kontaktblecken 7489 reservgrejor med sig, så den lilla
många mil och eftersom jag tycker och 8901 som far väl av en lätt ackumulatorn får nog plats! Mitt el-
det är roligare att köra än att tvät- bockning innan monteringen, så system är nu väl servat, kontrol-
ta och putsa så borde kontakt- trycker de bättre mot kontaktrullen lern genomgången och generator-
punkter och ledningsförbindelser 8871. kolen kontrollerade. Jag köpte ett
behöva friskas upp. Men jag börja- Observera att den lilla fjädern, Biltema-batteri igen, för blixten
de med att försöka lokalisera var i 7780, som hindrar nyckeln från att slår väl inte ned tre gånger på
elsystemet felet fanns. När det skramla, här är vänd så som den samma plats …
blev tid för kvällsmat första dagen skall monteras. I reservdelskatalo-
hade jag kommit så långt att ladd- gen är detta fel. Den skall monte- Jo nästan, på väg hem från årsträf-
ningslampan lyste stadigt när ras med den breda delen nedåt i fen slutade batteriet på vår andre
belysning till bakljus och sidovagn rotorn 7336. Nimbus att fungera! Lätt fixat!!
8