Page 8 - SNT_14
P. 8

Blixten slår faktiskt ner två gånger på samma plats, eller,

                                      Lär man av erfarenheten?


        Andra gången började det egentli-   var bortkopplat. Nu var det mesta   des loss och en sexvoltslampa
        gen med en lång fin tur till sydkus-  gjort och felkällan började bli   anslöts till plus och minus – mör-
        ten. En varm skön sommardag när     inringad – trodde jag. En god flas-  ker! Om man sittandes på en träd-
        det var naturligt att ta Nimbussen   ka vin till maten bidrog till att fort-  gårdsstol kan sparka sig själv i än-
        istället för bilen. Vägen över Vebe-  satt felsökning fick anstå till följan-  dan så gjorde jag det. Batteriet är
        röd mot Skurup är inte så trafike-  de dag.                            ju det första man skall kontrollera!
        rad mitt på dagen, men den är fin
        att köra, lagom slingrig och härligt   Nu lyste inte laddningslampan när   Det allra värsta är att samma sak
        kuperad. Söder om Skurup gick       jag slog på tändningen, men när    hände tidigare i våras, i säsongens
        vägen genom Västra Vemmenhög,       jag kopplade bort belysningen fram   början, så jag borde känt igen
        känt från Nils Holgerssons resa.    så lyste den igen, men svagt.      symptomen. Mitt gamla batteri
        Det blev 10 mil innan jag var tillba-  Dessutom tändes och släcktes den   från Biltema hade fungerat bra un-
        ka på kontoret igen. Just då stan-  när jag sakta drog runt motorn     der sex år och eftersom batterier
        nade motorn så att jag rullade de   med kicken. Tydligen gick ström-   normalt lever tre-fyra år tog jag
        sista meterna in på parkeringen!    men baklänges på något sätt. Ren-  det säkra för det osäkra och bytte
        Laddlampan lyste inte så det måste   göring av alla kontaktpunkter till   ut det mot ett nytt inför 2014. Ef-
        vara något elektriskt. Jag sände en   och från kontrollern gav bara ett   ter ett femtiotal mil fick jag elpro-
        tacksam tanke till den trogna       något starkare ljus. Rengöringen   blem, som jag då trodde hängde
        motorcykeln, den är tre år äldre än   inkluderade kontaktblecken i kon-  samman med att jag bytt min
        jag och jag har ägt den i 45 av de   trollern, samtliga togs bort, ren-  gamla baklykta mot en ny blänkan-
        åren. Om den nödvändigtvis skulle   gjordes och fick en lätt bockning   de med friska gängor för infäst-
        stanna så var det en väl vald plats,   för att säkerställa god kontakt,   ningarna. Batteriet gav 6,4 volt,
        så gör bara en god gammal vän!      innan de skruvades fast igen.      men inget ljus i laddlampan när jag
                                                                               slog på tändningen med ljuset på.
        Ett mätinstrument kunde jag låna    Nu äntligen tändes ett ljus hos    Inte var det något fel på bakljuse-
        av företaget jag hyr kontoret av.   amatörelektrikern! Kunde det vara   installationen, men batteriet hade
        Jodå, det fanns spänning på batte-  så att det var batteriet som givit   gått ned! Den gången kom mitt
        riet och säkringen var hel. Nu lyste   upp! Batterianslutningarna koppla-  sex år gamla batteri till heders
        laddlampan igen och motorcykeln                                        igen, men uppenbarligen hade det
        startade, så jag stängde för dagen                                     bara ett hundratal mil av liv i sig
        och körde de två kilometerna hem.                                      ytterligare.
        När Nimbussen kommit in i garaget
        slog jag av tändningen och slog på                                     Nu hoppas jag att jag lärt mig att
        den igen. Inget ljus i laddlampan!                                     man inte bara skall mäta batteriets
                                                                               spänning utan även dess ström-
        Nu började en felsökning som                                           styrka! I fortsättningen kommer
        varade flera dagar, ja inte i sträck,                                  också en liten sexvolts blyackumu-
        men många timmar tog det sam-                                          lator ingå i sidovagnslasten. Jula
        manlagt. Laddningslampan lyste                                         har en liten sådan på några ampe-
        ibland när jag slog på tändningen                                      retimmar. Kopplad direkt till tänd-
        och ibland inte. Kontaktfel verkade                                    ningen kan man i alla fall ta sig
        troligt. Ledningsnätet är gammalt,                                     hem med hjälp av den, säkrast att
        jag köpte det hos Enghave Motor                                        koppla bort ledningen till kolet på
        på min första reservdelsletarexpe-                                     generatorns vänstersida så man
        dition, våren 1970. Sedan har det                                      inte bränner lindningarna om en
        kompletterats lite, senast med                                         sådan lösning blir nödvändig!
        separata jordledningar när Nim-     Bilden visar den senare kontrollern,
        bussen renoverades för andra        från 1948 och framåt, jag har den   En av många fördelar med att köra
        gången för fyra år sedan. Under     äldre, men principen är densam-    sidovagn är att man kan ha en del
        alla dessa år har den rullat ganska   ma. Det är kontaktblecken 7489   reservgrejor med sig, så den lilla
        många mil och eftersom jag tycker   och 8901 som far väl av en lätt    ackumulatorn får nog plats! Mitt el-
        det är roligare att köra än att tvät-  bockning innan monteringen, så   system är nu väl servat, kontrol-
        ta och putsa så borde kontakt-      trycker de bättre mot kontaktrullen   lern genomgången och generator-
        punkter och ledningsförbindelser    8871.                              kolen kontrollerade. Jag köpte ett
        behöva friskas upp. Men jag börja-  Observera att den lilla fjädern,   Biltema-batteri igen, för blixten
        de med att försöka lokalisera var i   7780, som hindrar nyckeln från att   slår väl inte ned tre gånger på
        elsystemet felet fanns. När det     skramla, här är vänd så som den    samma plats …
        blev tid för kvällsmat första dagen   skall monteras. I reservdelskatalo-
        hade jag kommit så långt att ladd-  gen är detta fel. Den skall monte-  Jo nästan, på väg hem från årsträf-
        ningslampan lyste stadigt när       ras med den breda delen nedåt i    fen slutade batteriet på vår andre
        belysning till bakljus och sidovagn   rotorn 7336.                     Nimbus att fungera! Lätt fixat!!

                                                             8
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13