Page 5 - SNT_14
P. 5

Idag är det ingenting på motor-
                                                                                cykeln som identifierar den som en
                                                                                tidigare polismotorcykel, men att
                                                                                den gått i offentlig tjänst kan man
                                                                                misstänka, under sadeln finns de
                                                                                hål för ett sidestötteben, det stora
                                                                                sidostöd som även försvaret hade
                                                                                på sina motorcyklar.

                                                                                Sedan inköpet har motorcykeln
                                                                                gått en hel del på småturer hem-
                                                                                omkring och till träffar i Sydöst-
                                                                                skåne. Några små modifikationer
                                                                                har jag också gjort. Nimbussen har
                                                                                fått ett sidostöd och en bagagehål-
                                                                                lare som också är fäste för pack-
                                                                                väskor. Likaså har jag gjort ett litet
                                                                                ryggstöd för komfortens skull. Allt
                                                                                detta är av eget fabrikat.


          Bilden ovan visar motorcykeln vid
          hemkomsten. Omedelbart framför
          reläet syns de båda hålen för det
          stora sidostöd som, framförallt för-
          svaret, utrustade sina motorcyklar
          med.


          Min maskin registrerades den 10
          juni 1954 med nummer K 94207
          och hade polisens löpnummer
          1590. Inköpspriset var 3780 dans-
          ka kronor. Registreringsnumret
          visar att motorcykeln gjort tjänst
          vid Köpenhamnspolisen. Den 23
          mars 1962 sålde polisen motor-
          cykeln. Priset var 405 kronor och
          motorcykeln skall då ha gått 5 500
          mil, i snitt alltså mindre än 700 mil
          om året.

          Uppgifterna om motorcykelns tid
          vid polisen har tagits fram av Erik
          Kristoffersen och Carsten Sommer.



























                                    Motorcykeln idag.                            Ovan, ramnummerskylten, däröver
                                                                                            sidostödet.

                                                             5
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10