Page 10 - SNT_14
P. 10

Tekniska cirkulär nummer 5 och 8



        Strax före jul 1935, den 20 decem-
        ber, sände A/S Fisker & Nielsen ut
        två tekniska cirkulär till sina åter-
        försäljare, cirkulären nummer 5
        och nummer 6. Cirkulär 6 handlar
        om de specialverktyg som fabriken
        planerade att framställa, men det
        är nummer 5, om utbyte av smörj-
        ningssystemet, som det skall hand-
        la om denna gång.

        Cirkuläret är på två sidor och in-
        leds med beskrivning och en prin-
        cipskiss av vevaxelns smörjning på
        de 250 första Humlebier som till-
        verkades, nr 1301-1550. Detta var
        ett fullt trycksmörjningssystem där
        oljan leddes in i en kanal i vevaxel
        från axelns främre ända. Vevaxeln
        hade borrade kanaler som stod i
        förbindelse med varandra, från
        axelns framände närmast oljepum-
        pen och bak till det fjärde vev-
        stakslagret. I vevslängarnas sidor
        var kanalernas öppningar igensatta
        med skruvade proppar. För att för-
        dela oljan jämnt till vevstakslagren
        hade man gjort kanalerna smalare
        vid lagerytorna. Detta hade man
        åstadkommit med små stift som
        hölls på plats i kanalen av rör med
        en slits där stiften hakade fast, se
        skissen och foto nedan.

        Man konstaterar i cirkuläret att
        detta system kan sättas igen av
        slam och föroreningar i oljan. Detta
        gav givetvis sämre smörjning och,
        i värsta fall motorhaveri. Därför
        var det nödvändigt att demontera
        vevaxeln, ta ut stiften och rensa
        oliekanalerna.

        Anledningen till igensättningen är
        dels att ett komplicerat hinder i en   möjliggör för partiklar att fastna i   Denna effekt har uppenbarligen
        oljekanal, som konstruktionen in-   fickor med låg strömningshastig-   konstruktörerna, far och son Fisker
        nebär, bromsar upp oljeflödet och   het. Men mycket viktigare är cent-  inte känt till eller inte räknat med.
                                            rifugalkraften som gör att kanaler-  Dagens effektivare oljor, och ett
                                            na i vevslängarna fungerar som se-  bra oljefilter hade troligen förhind-
                                            paratorer, där de tyngre slampar-  rat igensättningen.
                                            tiklarna avsätts på kanalernas väg-
                                            gar och sätter igen dessa efter    Nu erbjöd fabriken sig att byta ut
                                            hand. De uppslitsade rören blir    smörjningssystemet mot den
                                            därmed platser där slamavsätt-     nykonstruktion som införts i pro-
                                            ningen blir särskilt stor.         duktionen från motornummer
                                                                               1551, det vill säga det stänksmörj-
                                            Effekten har utnyttjats av Triumph-  ningssystem av vevaxeln som där-
                                            fabriken för slamavskiljning i deras   efter satt på alla Nimbusmotorer.
                                            T3A-motor, även andra engelska     Det som skulle bytas ut var vevax-
        Stift och uppslitsade rör från den   tillverkare har gjort detta. Man in-  el och oljepump och så skulle ett
        första konstruktionen. Foto Jens B.   stallerar då en demonterbar avskil-  oljerör med dysor monteras för
        Andersen.                           jare (Geutskens 2008).             smörjning av vevstakslagren. Det-


                                                             10
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15