Page 10 - SNT_14
P. 10
Tekniska cirkulär nummer 5 och 8
Strax före jul 1935, den 20 decem-
ber, sände A/S Fisker & Nielsen ut
två tekniska cirkulär till sina åter-
försäljare, cirkulären nummer 5
och nummer 6. Cirkulär 6 handlar
om de specialverktyg som fabriken
planerade att framställa, men det
är nummer 5, om utbyte av smörj-
ningssystemet, som det skall hand-
la om denna gång.
Cirkuläret är på två sidor och in-
leds med beskrivning och en prin-
cipskiss av vevaxelns smörjning på
de 250 första Humlebier som till-
verkades, nr 1301-1550. Detta var
ett fullt trycksmörjningssystem där
oljan leddes in i en kanal i vevaxel
från axelns främre ända. Vevaxeln
hade borrade kanaler som stod i
förbindelse med varandra, från
axelns framände närmast oljepum-
pen och bak till det fjärde vev-
stakslagret. I vevslängarnas sidor
var kanalernas öppningar igensatta
med skruvade proppar. För att för-
dela oljan jämnt till vevstakslagren
hade man gjort kanalerna smalare
vid lagerytorna. Detta hade man
åstadkommit med små stift som
hölls på plats i kanalen av rör med
en slits där stiften hakade fast, se
skissen och foto nedan.
Man konstaterar i cirkuläret att
detta system kan sättas igen av
slam och föroreningar i oljan. Detta
gav givetvis sämre smörjning och,
i värsta fall motorhaveri. Därför
var det nödvändigt att demontera
vevaxeln, ta ut stiften och rensa
oliekanalerna.
Anledningen till igensättningen är
dels att ett komplicerat hinder i en möjliggör för partiklar att fastna i Denna effekt har uppenbarligen
oljekanal, som konstruktionen in- fickor med låg strömningshastig- konstruktörerna, far och son Fisker
nebär, bromsar upp oljeflödet och het. Men mycket viktigare är cent- inte känt till eller inte räknat med.
rifugalkraften som gör att kanaler- Dagens effektivare oljor, och ett
na i vevslängarna fungerar som se- bra oljefilter hade troligen förhind-
paratorer, där de tyngre slampar- rat igensättningen.
tiklarna avsätts på kanalernas väg-
gar och sätter igen dessa efter Nu erbjöd fabriken sig att byta ut
hand. De uppslitsade rören blir smörjningssystemet mot den
därmed platser där slamavsätt- nykonstruktion som införts i pro-
ningen blir särskilt stor. duktionen från motornummer
1551, det vill säga det stänksmörj-
Effekten har utnyttjats av Triumph- ningssystem av vevaxeln som där-
fabriken för slamavskiljning i deras efter satt på alla Nimbusmotorer.
T3A-motor, även andra engelska Det som skulle bytas ut var vevax-
Stift och uppslitsade rör från den tillverkare har gjort detta. Man in- el och oljepump och så skulle ett
första konstruktionen. Foto Jens B. stallerar då en demonterbar avskil- oljerör med dysor monteras för
Andersen. jare (Geutskens 2008). smörjning av vevstakslagren. Det-
10