Page 4 - SNT_14
P. 4

En historia om min Nimbus

                                 Rolf Isaksson

        Mitt intresse för gamla motorcyklar   Min Nimbus, en idag röd 1954
        går säkert tillbaka till pojkåren,   modell Special, är mycket väl
        men det var inte förrän i slutet av   renoverad av föregående ägare.
        1970-talet som jag gjorde allvar av   Ramnumret är 12531 och med
        och skaffade den första, en NV –    hjälp av lagerböckerna ser man
        den riktiga Rödmyran. Sedan har     att den ingått i en grupp på tio
        det blivit flera. Både ryska och    motorcyklar som fakturerats på
        amerikanska, K750 och Harley        Rigspolitichefen den 3 juni 1954.
        Davidson. Min äldsta K750 är från   Gruppen omfattar cyklarna med
        -48 och en exakt BMW-kopia. Här     ramnummer 12523 till och med
        vill jag passa på att försöka avliva   12532. Sammanlagt fick den
        en envis myt om de ryskbyggda       danska polisen leverans av 28
        BMW-kopiorna. De är inte krigsby-   motorcyklar det året. Under åren
        te från slutet av andra världskriget   köpte polisen 200 maskiner. Den
        utan ingick som en del i en politisk   första, nummer 1315, den 26
        överenskommelse, den så kallade     juni 1934 och den sista 23 år
        Molotov-Ribbentropfpakten 1940      senare, i juni 1957.
        när Hitlertyskland och Sovjetunio-
        nen slöt en non-aggressionspakt
        eftersom det just då passade båda
        parter. K 750-maskinerna är väl
        sammansatta motorcyklar av hög
        kvalitet, något helt annat än
        Dnjepr/Ural.
















                                            Arkivuppgifter framtagna av Carsten Sommer. På platsen för frågeteck-
                                            nen på sista raden skall det troligen stå ”ejer”. Motorcykeln var avgiftsbe-
                                            friad så länge som den användes av Polisen.






               Första Nimbusfärden.


        Nimbus var ett av många motor-
        cykelmärken som var intressanta.
        Några av mina kompisar hade en
        men det var inte förrän jag var
        med på den första Göingeträffen,
        som jag första gången körde Nim-
        bus. Provturen gav mersmak och
        sommaren 2014 hittade jag min
        Nimbus i Värmland. Min fru och jag
        gjorde en fin utflykt av hämtningen
        från Sydskåne till södra Värmland
        och tillbaka. I Karlstad hyrde vi ett   Detalj av arkivliggaren redovisad ovan. Motorcykelns uppgifter står på
        envägssläp och fick hem motorcy-    andra raden. På sidan finns ett par Nimbus till men ännu flera Volks-
        keln.                               wagen.

                                                             4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9