Page 11 - SNT_14
P. 11

ta erbjöd sig fabriken att göra till
          en kostnad av 60 kronor. Samtidigt
          rekommenderade man kunderna
          att när motorn ändå är åtskild, få
          den nya kopplingen med fjädrande
          nav monterad. Den nya kopplingen
          erbjöd man till ett nettopris av 8
          kronor vid detta tillfälle.

          Enligt vad man kan läsa i modern
          Nimbuslitteratur (exempelvis i     En del av referatet från Forhandlermødet den 4 februari 1935.
          Jørgensen 2005 sid. 126) skall
          fabriken samtidigt även ha erbjudit   I ett av ”Forhandlercirkulären”, MC   Varför dröjde man så länge med
          ägarna av de 250 första Nimbus     16 den 15 november 1935, upp-      att erbjuda de första motorcykel-
          typ C den nya generatorn och då    manas återförsäljarna att se till att   kunderna en ersättning för det
          även bytt ut oljereturröret med    de motorcyklar som ännu inte fått   dåligt fungerande smörjnings-
          oljetrycksreläet, men detta står det   generatorn utbytt skall göra detta   systemet? Det måste ha varit vik-
          inte någonting om i tekniskt cirku-  snarast.                         tigt att göra denna ersättning för
          lär nummer 5! Har det i själva ver-                                   att bevara Nimbusmotorcykelns
          ket inte skett samtidigt? En indika-  En egendomlighet med tekniskt   goda rykte och ge fabriken good-
          tion på att generatorbytet skett   cirkulär nummer 5 är dateringen.   will, tycker man. Eller reagerade
          tidigare är ett referat från det förs-  Cirkuläret är alltså daterat den 20   man bara långsamt och gjorde det-
          ta mötet mellan fabriken och åter-  december 1935, men motorcykel     ta erbjudande först när kunderna
          försäljarna, det så kallade For-   1551, den första med det nya       började bli högljudda i sin klagan
          handlermødet eller Nimbuskonfe-    smörjningssystemet, kopplingen     och man inte såg någon annan
          rencen den 4 februari 1935. I refe-  och generatorn tillverkades nio   möjlighet än att gå dem till mötes?
          ratet utlovar P.A. Fisker att den   månader tidigare. Den lagerfördes   Är det en mindre vacker sida av P.
          gamla generatorn och reläet skulle   den 28 mars 1935 och såldes      A. Fiskers sparsamhet som vi ser i
          bytas ut på de producerade motor-  genom Brdr. Friis Hansen till      detta eller är det en fråga om
          cyklarna ”så snart delarna var dis-  Københavns Vandforsyning.        1930-talets resursbrist och brist på
          ponibla”.                                                             material?















































          Beskrivning av Nimbusmotorn i 1934 års broschyr. Från Poul Jørss arkiv.

                                                             11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16