Page 11 - SNT_14
P. 11
ta erbjöd sig fabriken att göra till
en kostnad av 60 kronor. Samtidigt
rekommenderade man kunderna
att när motorn ändå är åtskild, få
den nya kopplingen med fjädrande
nav monterad. Den nya kopplingen
erbjöd man till ett nettopris av 8
kronor vid detta tillfälle.
Enligt vad man kan läsa i modern
Nimbuslitteratur (exempelvis i En del av referatet från Forhandlermødet den 4 februari 1935.
Jørgensen 2005 sid. 126) skall
fabriken samtidigt även ha erbjudit I ett av ”Forhandlercirkulären”, MC Varför dröjde man så länge med
ägarna av de 250 första Nimbus 16 den 15 november 1935, upp- att erbjuda de första motorcykel-
typ C den nya generatorn och då manas återförsäljarna att se till att kunderna en ersättning för det
även bytt ut oljereturröret med de motorcyklar som ännu inte fått dåligt fungerande smörjnings-
oljetrycksreläet, men detta står det generatorn utbytt skall göra detta systemet? Det måste ha varit vik-
inte någonting om i tekniskt cirku- snarast. tigt att göra denna ersättning för
lär nummer 5! Har det i själva ver- att bevara Nimbusmotorcykelns
ket inte skett samtidigt? En indika- En egendomlighet med tekniskt goda rykte och ge fabriken good-
tion på att generatorbytet skett cirkulär nummer 5 är dateringen. will, tycker man. Eller reagerade
tidigare är ett referat från det förs- Cirkuläret är alltså daterat den 20 man bara långsamt och gjorde det-
ta mötet mellan fabriken och åter- december 1935, men motorcykel ta erbjudande först när kunderna
försäljarna, det så kallade For- 1551, den första med det nya började bli högljudda i sin klagan
handlermødet eller Nimbuskonfe- smörjningssystemet, kopplingen och man inte såg någon annan
rencen den 4 februari 1935. I refe- och generatorn tillverkades nio möjlighet än att gå dem till mötes?
ratet utlovar P.A. Fisker att den månader tidigare. Den lagerfördes Är det en mindre vacker sida av P.
gamla generatorn och reläet skulle den 28 mars 1935 och såldes A. Fiskers sparsamhet som vi ser i
bytas ut på de producerade motor- genom Brdr. Friis Hansen till detta eller är det en fråga om
cyklarna ”så snart delarna var dis- Københavns Vandforsyning. 1930-talets resursbrist och brist på
ponibla”. material?
Beskrivning av Nimbusmotorn i 1934 års broschyr. Från Poul Jørss arkiv.
11