Page 12 - SNT_14
P. 12

Att man varit långsam med denna
                                                                               typ av ersättningar från fabrikens
                                                                               sida finns det ytterligare ett exem-
                                                                               pel på. Samtidigt med erbjudande
                                                                               av ändringen av smörjningssyste-
                                                                               met erbjöd man alltså också den
                                                                               nya kopplingen, även den en nyhet
                                                                               i motorcykel nr 1551.

                                                                               Den första kraftöverföringen med
                                                                               stel kardanaxel gav ryck i trans-
                                                                               missionen som fortplantades till
                                                                               motorn. Den nya kopplingen hade
                                                                               ett fjädrande nav som skulle ta
                                                                               upp dessa ryck. Senare införde
                                                                               man ytterligare förbättringar med
                                                                               den gummidämpade kardanaxeln.

                                                                               Det finns ett tekniskt cirkulär som
                                                                               handlar om en förbättring av den-
                                                                               na koppling. Det är cirkulär nr 8,
        Från reklambroschyr för fabrikens Luksusmodeller 1935. Observera att   ett odaterat cirkulär, men rimligen
        bilden fortfarande visar den gamla generatorn! Jämför också priserna   utsänt mellan den 6/4-36 och 9/6-
        med de ombyteskostnader som fabriken erbjöd. Från Poul Jørss arkiv.    36 då cirkulären med nummer 7
                                                                               respektive 9 är daterade. Cirkulä-
                                                                               ret erbjuder härdade ändproppar
        Danmark hade från det tidiga        tvungna att få en inköpslicens vid   av stål för fjädrarna i den nya
        1930-talet dålig ekonomi med        varje importtillfälle och vid utförsel   kopplingens nav. Man hade upp-
        bland annat handelsunderskott. År   av valuta. Importlicenserna balan-  täckt att fjädrarna som monterats i
        1932 hade man inrättat den så kal-  serades mot företagets exportin-   kopplingsnavet i motor 1551 till
        lade Valutacentralen för att kon-   komster, men systemet medförde     och med motor 1984, slet sig in i
        trollera in– och utförsel av valuta   stora svårigheter för företagen,   kopplingen och att slitaget kunde
        och därmed även av råmaterial och   inte minst av administrativ art.   orsaka fjäderbrott, vilket i sin tur
        all annan import. Företagen var                                        oftast medförde en förstörd kopp-
                                                                               ling. Erbjudandet i cirkulär 8 gäller
                                                                               motorcyklarna 1551 till och med
                                                                               1984, och de maskiner mellan
                                                                               1301 och 1551 som är försedda
                                                                               med fjädrande kopplingsnav utan
                                                                               ändproppar. Det vill säga de
                                                                               maskiner vars ägare hade nappat
                                                                               på erbjudandet i cirkulär 5!

                                                                               Erbjudandet i cirkulär 8 är ett gra-
                                                                               tis utbyte eller reparation av kopp-
                                                                               lingen, men på en demonterad
                                                                               koppling! Ingenting sägs om vem
                                                                               som betalar demonteringskost-
                                                                               naden! Men dessa nya härdade
                                                                               ändproppar hade införts i produk-
                                                                               tionen minst fyra månader tidigare,
                                                                               i stort sett samtidigt  med att cir-
                                                                               kulär nummer 5 sändes ut. Motor-
                                                                               cykel 1985, den första med här-
                                                                               dade ändproppar, fakturerades till
                                                                               Brdr. Friis Hansen den 30/12-35.
                                                                               Uppenbarligen bytte fabriken ut
                                                                               kopplingen i slutet av december
                                                                               1935, men satte inte i härdade
                                                                               ändproppar, trots att man då kän-
                                                                               de till problemet och troligen hade
                                                                               härdade ändproppar framme! Det
                                                                               var inte ett bra sätt att hantera
                                                                               sina kunder!

                                                                               Mycket är oklart i denna historie-
                                                                               skrivning. Nimbusmotorcykelns
                                                             12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17