Page 12 - SNT_14
P. 12
Att man varit långsam med denna
typ av ersättningar från fabrikens
sida finns det ytterligare ett exem-
pel på. Samtidigt med erbjudande
av ändringen av smörjningssyste-
met erbjöd man alltså också den
nya kopplingen, även den en nyhet
i motorcykel nr 1551.
Den första kraftöverföringen med
stel kardanaxel gav ryck i trans-
missionen som fortplantades till
motorn. Den nya kopplingen hade
ett fjädrande nav som skulle ta
upp dessa ryck. Senare införde
man ytterligare förbättringar med
den gummidämpade kardanaxeln.
Det finns ett tekniskt cirkulär som
handlar om en förbättring av den-
na koppling. Det är cirkulär nr 8,
Från reklambroschyr för fabrikens Luksusmodeller 1935. Observera att ett odaterat cirkulär, men rimligen
bilden fortfarande visar den gamla generatorn! Jämför också priserna utsänt mellan den 6/4-36 och 9/6-
med de ombyteskostnader som fabriken erbjöd. Från Poul Jørss arkiv. 36 då cirkulären med nummer 7
respektive 9 är daterade. Cirkulä-
ret erbjuder härdade ändproppar
Danmark hade från det tidiga tvungna att få en inköpslicens vid av stål för fjädrarna i den nya
1930-talet dålig ekonomi med varje importtillfälle och vid utförsel kopplingens nav. Man hade upp-
bland annat handelsunderskott. År av valuta. Importlicenserna balan- täckt att fjädrarna som monterats i
1932 hade man inrättat den så kal- serades mot företagets exportin- kopplingsnavet i motor 1551 till
lade Valutacentralen för att kon- komster, men systemet medförde och med motor 1984, slet sig in i
trollera in– och utförsel av valuta stora svårigheter för företagen, kopplingen och att slitaget kunde
och därmed även av råmaterial och inte minst av administrativ art. orsaka fjäderbrott, vilket i sin tur
all annan import. Företagen var oftast medförde en förstörd kopp-
ling. Erbjudandet i cirkulär 8 gäller
motorcyklarna 1551 till och med
1984, och de maskiner mellan
1301 och 1551 som är försedda
med fjädrande kopplingsnav utan
ändproppar. Det vill säga de
maskiner vars ägare hade nappat
på erbjudandet i cirkulär 5!
Erbjudandet i cirkulär 8 är ett gra-
tis utbyte eller reparation av kopp-
lingen, men på en demonterad
koppling! Ingenting sägs om vem
som betalar demonteringskost-
naden! Men dessa nya härdade
ändproppar hade införts i produk-
tionen minst fyra månader tidigare,
i stort sett samtidigt med att cir-
kulär nummer 5 sändes ut. Motor-
cykel 1985, den första med här-
dade ändproppar, fakturerades till
Brdr. Friis Hansen den 30/12-35.
Uppenbarligen bytte fabriken ut
kopplingen i slutet av december
1935, men satte inte i härdade
ändproppar, trots att man då kän-
de till problemet och troligen hade
härdade ändproppar framme! Det
var inte ett bra sätt att hantera
sina kunder!
Mycket är oklart i denna historie-
skrivning. Nimbusmotorcykelns
12